Nenoliedzami skandāls ir lielisks PR ierocis. Par to liecina kādreizējie filmas Da Vinči kods (2006) vētrainie komerciālie panākumi. Atgādināšu, ka tie sekoja tikpat vētrainiem baznīcas protestiem pret filmu, kas tapusi pēc Dena Brauna romāna motīviem. Skaidrs kā diena, ka Holivuda jau nu nelaidīs garām iespēju mēģināt atkārtoti iekāpt tajā pašā panākumu upē - tapusi vēl viena "sērija" - Eņģeļi un dēmoni -, kuru ierosinājis cits Dena Brauna romāns, kas hronoloģiski iznācis agrāk par Da Vinči kodu, bet kas gan to vairs atcerēsies. Galvenais, ka sastāvdaļas un piegrieztne, pēc kuras radīti Eņģeļi un dēmoni, ir ļoti līdzīgas tām, kas veidoja Da Vinči kodu. Teiktais attiecas gan uz gadsimtu mijā tapušo romānu, gan uz svaigo filmu, ko veidojusi tā pati komanda ar režisoru Ronu Hovardu un aktieri Tomu Henksu priekšgalā.
Sižetiski filma vēstī par katoļu garīdzniecības asiņainajām intrigām baznīcai ļoti neaizsargātā brīdī - ir miris pāvests, konklāvam balsojumā jāizvirza nākamais šim augstajam amatam izredzētais. Šajā brīdī Vatikānā sākas spriedze - no slēgtas teritorijas tiek nolaupīti četri kardināli, un drošības iestādes tiek informētas par priesteru drīzo galu un arī Vatikāna neizbēgamo bojāeju. Vatikāna teritorijā ir paslēpts spridzeklis - tikko no laboratorijas Šveicē nolaupīts zinātnieku jaunatklājums - mistisks, visspēcīgs enerģijas avots. Viss pārējais ietilpināms dažos teikumos - mīklas atminēšanai. Draudu ziņa ir parakstīta ar baznīcas ilgstoši vajātās zinātnieku organizācijas Illuminata vārdu - tiek ataicināts profesors Lengdons, kura pieredzē jau ir skraidīšana pa Eiropas kultūrvēstures pieminekļiem, to slēptajā simbolikā meklējot un nepārprotami saskatot zīmīgas norādes. Henksa Lengdonam ir jauka partnere - Šveices zinātniece, kura ir ieinteresēta enerģijas avota atgūšanā (Izraēlas aktrise Aieleta Zurere). Jēdzieniski Eņģeļi un dēmoni piedāvā banālāku intrigu nekā Da Vinči kods - neviens še negrasās apdraudēt kristīgās baznīcas oficiālo vēsturi, meklējot Dievmātes kapu Parīzes Luvras karuselī (ja atminaties Da Vinči kodu). Eņģeļu un dēmonu sižets ir kā norakstīts no tipiska Holivudas action - kaut kas ir nolaupīts un draud uzsprāgt, turklāt vēl rosās slepkava maniaks, kurš spēlē spēlītes ar policiju, atstādams simboliskus vēstījumus, izpildīdams zīmīgus rituālus… Skan pazīstami? Tas viss notiek arī Eņģeļos un dēmonos, kuros action ir daudz un holivudiski grods. Kaut filmas atšķirību no līdzīgiem pekstiņiem nodrošina Dena Brauna cienījamā kompetence Eiropas kultūras vēsturē un tas baznīcu, skulptūru, pieminekļu slānis, kurus viņa beletristika pēcāk padara par tūristu histēriski iekārotiem apskates objektiem.
Droši vien nav jēgas atbildēt uz jautājumu, vai Eņģeļi un dēmoni ir laba vai slikta filma. Tik vien piebilde, ka savā lomā labs ir Jūens Makgregors - viņš ir nelaiķa pāvesta favorīts, arī pieredzējis pilots - tas izrādīsies ļoti būtiski filmas sižeta attīstībai. Lūk, ko teikusi Vatikāna avīze L"Osservatore Romano, kas nodēvējusi Hovarda filmu par "gigantisku un smalku komerciālu projektu". "Filma ir divu stundu gara nekaitīga izklaide, kas nespēj ietekmēt kristietības noslēpumu," rakstīts recenzijā. Nu ko, ar kristietības noslēpumu filmai ir tikpat daudz un maz sakara kā ar tūristu atrakciju - uzkāpšanu Vatikāna Sv.Pētera katedrāles kupolā, kur uz jumta līdzās garīgiem suvenīriem tirgo arī Coca-Cola.