Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +3 °C
Skaidrs
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Pasniegtas Venēcijas kinofestivāla galvenās balvas

Venēcijas kinofestivāla galvenās balvas piešķirtas sociāli un politiski jūtīgām filmām

Finišējis 66.Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls. Tā galveno balvu ieguvusi Izraēlas un Vācijas kopražojuma filma Libāna/Lebanon (režisors Semjuels Maozs). Par labāko režisori atzīta irāniete Širina Nešata (filma Sievietes bez vīriešiem/Women Without Men; Vācija, Francija, Austrija). Īpašo žūrijas balvu saņēmusi Fatiha Akina filma Dvēseles virtuve/Soul Kitchen. F.Akins ir teju vienīgais šā gada Venēcijas festivāla laureāts, kurš var lepoties ar starptautisku atzinību — 36 gadus vecais turku cilmes vācu režisors ir gan Kannu, gan Berlīnes festivālu balvu īpašnieks.

Kā apgalvo profesionāļi, kuri uzcītīgi sekojuši Venēcijas konkursa dramaturģijai, vēl mirkli pirms galveno balvu un spārnotās Zelta lauvas saņēmēju nosaukšanas kuluāros tā arī nedominēja viena potenciālā uzvarētāja vārds. Iemesls — vairākas spilgtas filmas un līdera trūkums. Kopumā šis Venēcijas festivāls — vismaz sacensību programmas pirmajā pusē — sajūsmināja daudzus — prese priecājās par konkursa programmas augsto līmeni un festivāla direktora Marko Millera spēju nokomplektēt šķietami ļoti blīvu, rekordlielu konkursa programmu — 25 filmas ierasto 20 vietā.

Jūsma sāka noplakt festivāla otrajā pusē, kad konkursā parādījušās arī gluži neobligātas un mākslinieciski aptuvenas vienības. Daļēja vilšanās tomēr nav traucējusi kritiķiem definēt šā gada Venēcijas festivāla konkursa galveno tēmu — vēsturiskā atmiņa un tās ietekme uz mūsdienām (A.Plahovs, Maskava). Uz šāda fona pasaulslavenā Taivānā dzimušā, ASV strādājošā režisora Anga Lī vadītā žūrija ir izvēlējusies akcentēt politisko un sociālo aktualitāti, apbalvojot Izraēlas režisora filmu Libāna, kuras darbība risinās Libānas kara laikā 1982.gadā. Filmas galvenie varoņi ir četri tankisti, kuri spiesti pielāgoties kara absurdam, — lielākā daļa filmas norišu ir vērota caur tanka tēmekli. Savukārt filmas Sievietes bez vīriešiem centrā ir četras sievietes, darbība notiek 50.gadu sākumā Irānā arīdzan militārā konflikta laikā. Filmas režisore ir Amerikā dzīvojošā irāņu videomāksliniece Širina Nešata, darba pamatā ir Irānā aizliegts romāns. Kritiķi Sievietes bez vīriešiem dēvē par vizuālu feministisku poēmu, kas paskaidro Irānas radikalizāciju pēc notikumiem 50.?gadu sākumā. Filma gan ar savu atsvešināto racionālismu vairāk atgādinot instalāciju — tāds ir kritiķu verdikts, kam acīmredzot nav piekritusi žūrija.

Viena no festivāla lielajām intrigām — bijušā Gucci galvenā dizainera Toma Forda debija režijā Vientuļš vīrs/A Single Man ir rezultējusies ar balvu britu aktierim Kolinam Fērtam. Krievu aktrise Ksenija Rapoporta, kurai ir arī lieliska karjera Itālijā, atzīta par labāko aktrisi itāļu filmā Dubultā stunda/La doppia ora. Balva par labāko scenāriju piešķirta "neatkarīgajam" amerikānim Todam Solondzam par filmu Dzīve kara laikā/Life during Wartime.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja