66.Zelta lauvu sacensība
Klāt ir trešais no pasaules kinofestivālu lielajiem vaļiem —
Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls (2.—12.septembris). Sev līdzīgo
vidū Venēcijai vienmēr būs īpašs statuss — tas ir pirmais un senākais
pasaules kino festivāls, sava veida "formāta autors", kura pirmais
laidiens notika 1932.gadā. Statistikas cipari šā gada Venēcijas skatei
ir iespaidīgi — 24 konkursa filmas, protams, visas pasaules pirmizrādes
— kā jau sevi cienošam "A klases" festivālam. Plus vēl 20 filmas
ārpuskonkursa skatē, 24 — programmā Orizzonti/Horizonti, kas domāta
alternatīvākām, netradicionālākām izpausmēm. Atšķirībā no "mirstīgajam"
(neakreditētajam) nepieejamā Kannu kinofestivāla Venēcija vienmēr ir
bijusi atvērta publikai. Ja septembra sākumā jūsu ceļi ved uz Venēciju,
ir vērts nokļūt Lido salā — Venēcijas festivāla "rezervātā" —, sajust
īpašo svētku gaisotni un noskatīties kādu no filmām, biļeti iegādāties
var turpat kasēs. Nav jau tā, ka tās tiek sviestas pakaļ, var būt arī
rindā jāpastāv, taču tik labvēlīgs publikai ir retais no lielajiem
festivāliem.
No 3859 filmām
Tradicionāli festivāla organizētāji akcentē filmu skaitu, kuram cauri
nācies izlauzties atlases komisijai, veidojot festivāla programmu.
Šogad atlases komisija noskatījusies 3859 filmas no 74 valstīm, 2519 no
tām — spēlfilmas. Šausminoši cipari, kas vienmēr liek brīnīties, kā no
šāda filmu daudzuma var nonākt līdz lakoniskajai konkursa izlasei. Vai
iekļūt Venēcijas skatē mēģināja arī kāda latviešu filma, nav zināms —
atraidītie preses relīzes neizplata. Taču latviešu animācijas brīvais
gars māksliniece un režisore Signe Baumane — tā pati, kas ir mūsu
vienīgā "sūtne" ASV Kinoakadēmijā, — Venēcijā rādīs savu Teat Beat of
Sex — filma gan jau ir rādīta šur tur un uz sacensību tā nepretendē,
startē sadaļā Giornate degli Autori. Venēcijas sacensību, kā vairākumā
gadījumu, arī šogad vērosim distancēti — bez līdzpārdzīvojuma garšas.
Mani priecē fakts, ka šogad žūriju vada viens no izcilākajiem pasaules
kinorežisoriem oskarotais Angs Lī, kura paša karjerā Venēcijas
festivāls vienmēr bijis ārkārtīgi labvēlīgs, pat liktenīgs. Angs Lī
Venēcijā ir uzvarējis gan ar filmu Kuprainais kalns (2005), gan ar
Iekāri.Piesardzību (2007). (Paša Anga Lī jaunākais darbs Iekarot
Vudstoku, kas startēja šā gada Kannu festivāla konkursā, Rīgā būs
skatāms septembrī.) Lī un viņa komandai — skandalozajai itāļu režisorei
Liliānai Kavāni, viņas amerikāņu un krievu kolēģiem Džo Dantem un
Sergejam Bodrovam, kā arī franču aktrisei Sandrinai Bonērai — būs
jāizlemj Venēcijas trofeju — Spārnoto lauvu — liktenis.
Hercoga pārvērtības
Pretendentu vidū ir intriģējošā modes dizainera Toma Forda debija
režijā (!) filma Vientuļais vīrs/A Single Man — stāsts par vientuļu
koledžas profesoru, kurš pārdzīvo sava mīļotā nāvi un meklē eksistences
jēgu. Filmas darbība risinās 60.gados Kubas krīzes laikā. Galvenajās
lomās — brits Kolins Fērts un amerikāniete Džūliana Mūra. Vēl
intriģējošāka solās būt vācu klasiķa Vernera Hercoga atgriešanās —
filma ar Nikolasu Keidžu Sliktais leitnants/Bad Lieutenant. Holivudas
"mēbele" Keidžs plus sižets ar trillera garšu, arī narkotikas un
viesuļvētras Katrīna sekas šķiet absolūts izaicinājums Hercogam, kuram
īsti nav bijis darīšanas ar Holivudas komerciju.
Konkursā iekļauta arī franču klasiķa režisora Patrisa Šero filma
Vajāšana/Persecution (ar Šarloti Gensbūru), ekstrēmās francūzietes
Klēras Denī Baltais materiāls/White Material (ar Izabellu Ipēru) u.c.
Pamatīgs skandāla potenciāls piemīt konkursā iekļautajai Maikla Mūra
dokumentālajai filmai — globālās ekonomiskās krīzes analīzei
Kapitālisms. Mīlas stāsts/Capitalism. A Love Story. Viņš, kā zināms, ir
vienīgais pasaules dokumentālā kino režisors, kura filmas konkursa
programmās iekļauj dzelžaini spēlfilmu formātam uzticīgie lielie
festivāli.
Sākas Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls
Šodien sākas Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls, kas turpināsies līdz 12.IX
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.