Daiga Krūze. Izstāde no švīkāšanās gara
Rīgas mākslas telpā skatāma Daigas Krūzes personālizstāde "Kontaktpersona"
Daiga Krūze ir jaunās paaudzes māksliniece, kuras vārds Latvijas mākslas vidē jau ir labi zināms un augstu novērtēts. Ne velti izstādes kuratore Maija Rudovska no jaunās Baltijas mākslas kuratoru grupas Hole norāda, ka, viņasprāt, šajā izstādē jaunā gleznotāja "eksperimentē un maina savu ierasto virzienu, kas bija izstrādāts un jau atpazīstams kā zīmols ar savām tīrajām dzidrajām krāsām. Tas, protams, nav viegli. Līdz šim viņai bija raksturīgs noteiktāks, krāsās ekspresīvs, brīvs, nesamocīts triepiens. Šajā izstādē Daiga vairāk virzās uz grafiskāku izteiksmi. Ienāk līnija, štrihs, krāsojums ar zīmuli, flomāsteru, ogli. Līnija kļuvusi saraustītāka, smalkāka, krāsu klājumi — pārrauti, caurspīdīgi, lazējoši". M.Rudovska gleznotāju uzskata par vienu no laikmetīgās glezniecības spēcīgākajiem romantiķiem līdzās Ingai Melderei un Andrim Eglītim. "Vai tāpēc, ka es gleznoju zvaigznītes? (vienā no cilvēku sejām acs vietā ir zvaigznīte — U.A. Ko viņa ar to īsti domāja?" pārjautā Daiga Krūze, vaicāta, vai arī viņa pati jūtas kā romantiķe. "Es nezinu, neesmu tajā tik ļoti iedziļinājusies…" gleznotāja pieder tiem talantīgajiem intuitīvajiem un emocionālajiem praktiķiem, kas, iemesti svešā (vārdu un teorijas) stihijā, jūtas ne savā ādā. Pēc intervijas secinu, ka cienu Daigas Krūzes nevēlēšanos piedalīties laikmeta sērgā — tukši patērzēt par sev neapjēgtām lietām. Gleznotāja svārsta rokās pierakstītu kladi un intonācijā, kurā jaucas pašpārliecinātība ar tramīgumu, atzīstas kā eksāmenā: "Es neesmu sagatavojusies… Pirms kāda laika biju to visu izlaidusi cauri…" Un tomēr. Ko viņa uzskata par vērtību glezniecībā? "Drosme. Uzdrošināšanās. Kaut kādas nenormālības. Citreiz var just, ka cilvēks ir kārtīgi aizrāvies," savus kritērijus nosauc D.Krūze. Arī viņai pašai gleznas tapšana, veids, kā viņa gleznu uztaisa, pat ja gala rezultātā to nevar just, ir "baigā posma noiešana, kad tiek pārkāptas robežas. Ceļš, kas liek iziet caur nenormālībām". Jāuzsver, ka vārdu "nenormālība" gleznotāja vispirms attiecina uz radošo brīvību, neierastiem krāsu salikumiem, nevis izaicinošu tematiku.
Kā D.Krūze pati saredz sava rokraksta mainīšanos? Daiga stāsta, ka, protams, sākotnējais impulss nav bijusi sajūta, ka tagad jāmaina izteiksme. Viss sācies nejaušāk. "No vajadzības švīkāties." No ogles bluķa, kuru gleznotāja nopirkusi Pedantā. No skicēm. Gleznotāja atklāj, ka viņai nepieciešami vairāki blociņi — viens no tiem — "nesmukāks", kur viņa "netaisa nekādu mākslu un var atbrīvoties". No prasības pēc flomāstera, kurus pasūtījusi kā dāvanu Ziemassvētku vecītim. No nepieciešamības pēc cilvēku sejām, kas ir izstādes vadmotīvs. Prototipi? "Visādi. Pārsvarā no attēliem. Gleznoju arī sevi."
Izstāde skatāma Rīgas mākslas telpas Intro zālē no 7.jūnija līdz 6.jūlijam.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.