Imants Lancmanis vispirms saistās ar Rundāles pils direktora tēlu. Grāmata atgādina par I.Lancmani kā gleznotāju. Pie tam ļoti konceptuāli domājošu gleznotāju, kura iztēli rosinājuši Latvijas vēstures, kā arī mūsdienīgās vides fakti un notikumi, ilgus gadus koptās baroka vides alegoriju un simbolu valoda.
"Piektais bauslis. Gleznu cikls "Revolūcija un karš"" ir krāšņs izdevums, kas tiecas atklāt autora filozofisko un kultūrvēsturiskā izpētē balstīto, ilgi iznēsāto domu, kas viņu nodarbinājusi, sākot ar 1905. gada revolūcijas atceres laiku pirms trim gadiem, kad plaši tika apspriests šis latviešu tautai tik nozīmīgais vēstures fakts. Vairākās presē publicētās esejās Imants Lancmanis dalījās pārdomās par šo fenomenu, skatot to plašākā, vispārcilvēciskā un ētiskā mērogā. Paralēli tapa astoņu gleznu cikls tikai šim māksliniekam raksturīgā, vēsturisku fotogrāfiju un baroka alegoriju daudznozīmības iedvesmotā valodā. Grāmatā redzam gan atsevišķo darbu reprodukcijas, fragmentus, gan katras kompozīcijas saturiskajā darbībā ievedošu tekstu un vizuālo materiālu, kas ļauj ieskatīties konkrēto kompozīciju tapšanas gaitā. Tas rāda izsmeļošu dokumentālā vēsturiskā materiāla bāzi, kas devusi pamatu katras figūras un figūru grupu veidolam, kā arī šodienas reālos cilvēkus - gleznas modeļus - iejūtamies tiem uzticētajās lomās. Darba tapšanas jēga un mērķis izklāstīti plašā Imanta Lancmaņa vēstījumā, kam izvēlēta intervijas forma.
2009. gada aprīlī skatītāju vērtējumam tiks nodots trīs gadus lolotais konceptuālais projekts - izstāde ar gleznu ciklu "Piektais bauslis. Revolūcija un karš" Latvijas Kara muzejā un krāšņais izdevums.
Teksts latviešu un angļu valodā. Grāmatas dizaina autore Ingrīda Zābere.