Mums šķiet, ka ir jāizmanto jebkurš līdzeklis, lai informētu un iedrošinātu ļaudis, ka valdība cenšas uzvesties atbildīgi, lai panāktu ilgtermiņa pozitīvas reformas samazinātā budžeta ietvaros un lai mazinātu sāpes katram, ko šie ierobežojumi skar. Apjukums un dezinformācija var vienīgi sabojāt labas ieceres.
Tāpēc kopīgi palasīsim dokumentus.
Jaunais vienošanās memorands (tā pilns teksts ir atrodams SCP mājas lapā), kas noslēgts starp Eiropas Komisiju un Latvijas valdību 2009. gada jūnijā, paredz, ka ekonomikas kritums šogad būs 18 procenti, tāpēc ir palielināti arī atļautie budžeta deficīta griesti – 10 procenti šogad, 8, 5 % - 2010. gadā, 6 % - 2011. gadā, 3 % (izpildot Māstrihtas kritēriju) – 2012. gadā. Lai saņemtu nākamos 1,2 miljardus eiro, valdība ir piekritusi, papildus jau izdarītajam, samazināt neapliekamo minimumu no 90 uz 35 latiem, pārskatīt pensiju un pabalstu sistēmu, paaugstināt pensionēšanās vecumu un pacelt PVN no 21 uz 23 procentiem, ja ar visu minēto nepietiks. Valdība ir piekritusi aplikt ar nodokli dividendes un kapitāla pieaugumu, kā arī paaugstināt nekustamā īpašuma nodokli līdz 3 procentiem no vērtības.
Kas te ir tāds, ko valdība nav jau apsolījusi EK, ko no jauna pieprasa SVF?
Mediji nav pamanījuši jebšu tas apzināti ticis turēts slepenībā, ka pirms pāris nedēļām darbu Latvijā pabeidza Pasaules Bankas (PB) misija. Tās uzdevums bija sadarbībā ar Latvijas valdību izstrādāt ieteikumus strukturālajām reformām valsts pārvaldē, labklājības, veselības un izglītības nozarēs. Pasaules Bankas ieteikumi ir apspriežami pirms to galīgās versijas, kuru būtu jāpieņem līdz septembrim. Tad Pasaules Banka lems par aizdevumu Latvijas valdībai (tā ir daļa no 7,5 miljardu eiro SVF, EK, dažu Eiropas valstu un PB kopējās paketes). Nepieciešams priekšnoteikums, lai aizdevumu no PB saņemtu, ir SVF un Latvijas valdības vienošanās. Ko Pasaules Banka iesaka pārdomāt pensiju lietās?
Pasaules Bankas eksperti uzskata par netaisnīgu gan lielo, gan mazo pensiju samazinājumu vienādā proporcijā par 10 procentiem, jo tas izraisīs trūcīgo ļaužu grimšanu vēl lielākā trūkumā. Eksperti uzskata, ka pensiju samazināšana strādājošiem pensionāriem ir diskriminējoša, juridiski apšaubāma un tai nav ekonomiska labuma. Tādēļ tā būtu jāatceļ pēc iespējas drīz. Attiecībā uz pensionēšanās vecumu turpinās diskusija, vai to sākt palielināt 2012. vai 2016. gadā.
Kas te ir tāds, ko valdība nezina?
Es domāju, ka šīs valdības problēma ir tā pati, kas bija raksturīga iepriekšējai. Slepenība, kas vairo neuzticēšanos.
P.S. Šī raksta 2. rindkopa ir citāts no Pasaules Bankas ziņojuma Latvijas valdībai.