Pēc gada Norvēģijā ideja par cilvēku vienlīdzību un par to, ka cita cilvēka ekspluatācija ir slikts paradums (kas tiek regulēts ar visai augsto tādu pakalpojumu, kā aukle, mājkalpotāja vai manikīrs, cenu), jau ir kļuvusi par paradumu. Un šis paradums ir cieši saistīts ar to jomu, kas mani vienmēr ir interesējusi visvairāk, un šī joma ir - universālais dizains.
Daži universālā dizaina balvai nominētie produkti:
- Bērnu sēdeklītis automašīnai ar jaunu drošība sistēmu
- Jaunas slēpju nūjas ar ergonomiskiem rokturiem
- Bērnu sēdeklītis velosipēdam
- Jauna sasaistīšanas sistēma, lietojama medicīnā, saistītā ar nelaimes gadījumiem
- Statīvs velosipēdu novietošanai uz ielas
- Jauni slēpju stiprinājumi,
- Mēbeles bērniem un birojiem, kas rēķinās ar cilvēka ergonomiku un atvieglo slodzi mugurkaulu
Universālā dizaina īsa definīcija ir - produkts ir dizainēts visiem jeb ikvienam cilvēkam, un atbilst septiņiem universālā dizaina pamatprincipiem.
Šos principus ir izstrādājusi un attīstījusi Center for Universal Design at North Carolina State University arhitektu, produktu dizaineru, inženieru un zinātnieku grupa.
Universālā dizaina pamatprincipi:
- Lietošana atbilst priekšmeta nepieciešamībai
- Elastīgums lietošanā
- Vienkāršs un intuitīvs dizains
- Uztverama informācija
- Iecietība pret kļūdām lietojot
- Vajadzīga neliela psihiskā piepūle lai lietotu
- Izmantota tikai nepieciešamais Izmērs un telpa
Skandināvi uzskata, ka tieši šis dizaina virziens ir visperspektīvākais biznesa jomā. Orientējoties uz pēc iespējas lielāku cilvēku grupu, kas būtu ieinteresēta produktā, ir vislabākā iespēja peļņai.
Lai nu kāds būtu iemesls (politisks, ekonomisks vai idejisks), Norvēģijā katru gadu The Norwegian Design Council piešķir balvas par labāko dizaina produktu The Norwegian Design Counci\'s Award for Design Excellence. Konkurence uz balvu ir liela, un balva ir prestiža dizaineru un sabiedrības apziņā.
Zobu bakstāmie
Šogad tika īpaši runāts par to, ka sabiedrība noveco. 2020.gadā, balstoties uz pētījumiem, 50% sabiedrības būs vecāki par 50 gadiem un 20-25% būs vecāki par 65 gadiem. Tātad, ja skatās uz dizaina attīstību perspektīvā (un universālā dizaina gadījumā tā ir ražošana, kas aizņem lielu laika posmu, lai attīstītos) tiek aicināts dizainerus meklēt arvien lielāku un lielāku vienkāršību dizaina risinājumus.
Kas tad ir nopietnākie spēlētāji Norvēģijā šajā lauciņā?
Piemēram, Jordan. Ražotājs, kas piedāvā ar zobu higiēnu saistītos produktus - visdažādākā veida zobubirstes visām vecuma grupām, zobu diegus, un slavenos, tikai Norvēģijā dabūjamos plakanos koka zobu bakstāmos.
Šogad Jordan saņēma balvu par jauno produktu Jordan go!, kas ir zobu birstes un uzpildāmas zobupastas tūbiņas komplekts pēc principa - divi vienā. Paredzēts ceļošanai. Ražotājs arī uzsvēra, ka ēšana starp ēdienreizēm ir kļuvusi par izplatītu paradumu, tādēļ Jordan go! būtu nepieciešams jebkuram cilvēkam ikdienā tāpat kā mobilais telefons.
Skarbos vārdus pārrakstīju
Universālā dizaina ideja ir atrast brīvu nišu tirgū, radīt produktu, kura pietrūkt, veidot to estētisku un dizaina ziņā mūsdienīgu.
Šī Latvijai ir viena no vissāpīgākajām tēmām. Mēs pat nevaram uzsākt sarunu par universālo dizainu, ja mums nav ražošanas. Šī rakstiņa pirmajā versijā es biju uzrakstījusi skarbus vārdus par tiem cilvēkiem, kas atbildīgi par Latvijas ražošanas iznīcināšanu. Bet tad nolēmu nobeigumu pārrakstīt, jo nav jēgas uzrunāt tos, kas tāpat neko nesapratīs. Tādēļ vēršos pie tiem uzņēmumiem, kas joprojām darbojas vai tikai veidojas šobrīd. Jūsu rokās ir Latvijas universālā dizaina nākotne. Latvijas Mākslas Akadēmija jau šobrīd sagatavo spējīgus dizainerus. Viss, kas viņiem vajadzīgs - darbs Latvijas uzņēmumā.