Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā -1 °C
Apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Aleksandrs Antoņenko: Situācija ar jauno Operas valdi - smieklīga un absurda

"Esmu šokā. Varētu smieties, ja situācija nebūtu tik traģiska. Kā mūsu Operas valdē var apstiprināt cilvēkus, kuri līdz saknei nepārzina Operas specifiku!? Es vēl saprastu, ja valdē būtu diriģents, baleta mākslinieks, mūziķis vai dziedātājs – cilvēks, kurš līdz kaulam iepazinis operas būtību! Nu, nevar mūsu Operu iemest kā kaķēnu dīķī, sak’, izpeldēs vai neizpeldēs," par Kultūras ministrijas publiskoto jaunās LNO valdes sastāvu sašutis ir pasaulslavenais Latvijas tenors Aleksandrs Antoņenko.

"Dainu Markovu zinu no Mediņskolas laikiem. Tomēr viņa, būdama diriģente un vēlāk – muzikoloģe, ilgus gadus strādājusi Latvijas Televīzijā un attiecības ar Operu veidojusi pastarpināti – televīzijas projektu līmenī. Par Inesi Eglīti varu izteikt vien minējumus, jo viņu absolūti nepazīstu. Viedokli par šo dāmu šobrīd gūstu tikai no draugu un paziņu nostāstiem telefonsarunās. Vai biznesa lēdija, kura saistīta ar lauksaimniecību un dažādās firmās bijusi mārketinga vadītāja, spēs prasmīgi vadīt Latvijas Nacionālo operu?" pārdomās dalās izcilais dziedātājs. 

Viņš ir neizpratnē, kāpēc Andrejam Žagaram, kurš gandrīz 20 gadus vadījis Operu, tai nodrošinot gan prestižu, gan lielisku starptautisku reputāciju, var piedāvāt teju sētnieka amatu. 

"Mēs visi runājam par operu kā elitāru mākslu, jo opera patiesi ir vissarežģītākais mākslas žanrs. Negribu teikt, ka esam visizcilākie, tomēr Latvijas Nacionālajai operai ārvalstīs ir ļoti laba reputācija. Tieši Andreja Žagara vadībā 2004. gadā Latvijā tika rīkota Opera Europa konference, kuras laikā tika nodibināti neskaitāmi vērtīgi radoši kontakti, un rezultātā Latvijas opernams pakāpeniski guvis starptautisku atpazīstamību. Vienlaikus ar direktora amatu Andrejs Žagars jau daudzus gadus pilda arī menedžera funkcijas, tāpēc starptautiskā sabiedrība Latvijas Nacionālās operu identificē ar Žagara darbību. Ir neprāts šādu cilvēku izslēgt no jaunās valdes sastāva! Kā zināms, jebkurā nozarē izšķirošās ir tieši personīgās attiecības un cilvēciskais kontakts, un formāls telefonu saraksts, ko viņš atstās uz sava darba galda, vēl nenodrošinās tikpat radošus kontaktus viņa pēctečiem."

LNO valdes priekšsēdētāja amatā apstiprināto Arturu Maskatu, kurš, tāpat kā Andrejs Žagars, Operā strādājis teju 20 gadus, Aleksandrs Antoņenko slavē kā dziļi kulturālu personību, izcilu māksliniecisko vadītāju un lielisku cilvēku, kurš jebkurās konflikta situācijās spēj būt kā teicams arbitrs: "Bet pa kuru laiku, būdams Operas valdes priekšsēdētājs, Arturs rakstīs savu brīnišķīgo mūziku?!"

Tāpat dziedātājs ir neizpratnē par Kultūras ministrijas ierosināto jauno LNO vadības modeli: "Ja tika pieņemts lēmums mainīt Operas vadības struktūru, nu, kāpēc vajadzīgi trīs cilvēki?! Situācija nudien ir traģikomiska: piemēram, mūsu kaimiņiem lietuviešiem ir trīs operas, tāpat Berlīnē ir trīs opernami, kurus vada viens vienīgs Daniels Barenboims, bet pie mums no šodienas būs viena Opera, kuru komandēs trīs vadītāji!"

Antoņenko ir pārliecināts, ka tik kardināla Operas vadības maiņa ir ne tikai riskanta, bet līdz absurdam vieglprātīga arī tāpēc, ka nākamgad Rīga kļūs par Eiropas kultūras galvaspilsētu, un Latvijas Nacionālajai operai šajā kontekstā paredzēta ļoti nozīmīga loma: LNO kļūs par svarīgāko notikumu epicentru, tāpēc jāīsteno daudzi būtiski projekti.

Antoņenko viedoklim pievienojas arī citas Operas zvaigznes. Egils Siliņš norāda, ka, izņemot Arturu Maskatu, nevienu no abām jaunās LNO valdes loceklēm nepazīstot: "Mani izbrīna, ka ar Operu nesaistīti cilvēki ir operas valdē! Tas ir patiesi ir "apbrīnojams" lēmums par šādu svarīgu posteni! uzskatu, ka kompetents Operas jautājumos var būt tikai cilvēks, kurš strādājis Operā."

Pasaulslavenā latviešu soliste Kristīne Opolais savā viedoklī ir emocionāla: "Ziņas par jauno valdi ir graujošas! Esmu nolēmusi atcelt savu piedalīšanos Operas ēkas jubilejas koncertos. Kas tagad noteiks mūsu Operas dienas kārtību, kas būs mūsu direktors, un kas – mākslinieciskais vadītājs? Nevēlos vairs iet uz Operu, kas, pateicoties Andrejam Žagaram, man bija kā mīļas mājas un visīstākā ģimene. Šobrīd manī runā emocijas, bet, ja ir kaut mazākās aizdomas, ka jaunās valdes sastāva izveides procesā vērojamas nelikumības, to tā nedrīkst atstāt."

Protestējot notikušajam, Kristīne gatava radikālam solim: "Atceļu savu uzstāšanos Operas ēkas jubilejas koncertos, jo dziedāšana man nozīmē būt laimīgai, priecīgai, pateicīgai par to, ko Andrejs Žagars tik daudz bija ielicis, iemācījis. Dziedāt, asarām birstot, nevēlos!"

Top komentāri

Ko
K
gan citu var gaidīt, kad par operas direktoru ieliek pilnīgi neprofesionālu cilvēku? Žagars ir jānovāc, un tur ministrei pilnīga taisnība.
04.09.2013
0
Žagars nav Dievs,ka pa Žagaru cīnās viņam pietuvināti cilvēki.
.
.
Gribu bilst tomēr arī es kādu vārdu. Nostrādāju Operā daudzus gadus, pieredzēju 6 vai 7 direktorus. Kad parādījās Žagars, bija lielas cerības, ka pēc tiem pāris ārprātiem nu būs direktors savā vietā. Tomēr... Nevar noliegt viņa prasmi padarīt Operu par prestižu iestādi, kuru apmeklēt ir gods! Sevi pasniegt viņš prot lieliski! Bet diemžēl tik daudz snobisma vadītājs nedrīkst atļauties. Ko vērti ir kaut vai viņa izteikumi, ka orķestranti un koristi ir neizdevušies solisti!... Ja vēl joprojām Andrejs nav sapratis mūziķa lepnumu - es strādāju Nacionālās operas orķestrī (korī). Zinu ļoti daudzus bijušos kolēģus, kuri nekad nav gribējuši būt solisti, bet tieši - simfoniskā orķestra mūziķi! Un viņa ņirgāšanās par dažu koristu vizuālo izskatu... Vai tas liecina par augstu inteliģences līmeni?! Administrācijas vēlmes vienmēr ir bijušas svarīgākas par mākslinieku (jā, arī orķestranti un koristi ir mākslinieki!) vajadzībām! Piemēram, ģērbtuvju aprīkojums. Un tehnisko darbinieku darba apstākļi... Fakts, ka viņš nav sastopams, jo vienkārši neatrodas Latvijā lielāko daļu gada! Iestudējumi, kuri prasa ārkārtīgi daudz darba un līdzekļu, bet tiek parādīti vien pāris reizes... Varbūt problēma ir, ka viņam vajadzēja pārdomātāk veidot savu komandu? Tas, ka viņu aizstāv atsevišķi solisti, ir saprotams. Žagars diemžēl ir atriebīgs... Balets? Viņi ir "atsevišķa republika" ar savām specifiskām vajadzībām un interesēm, bez tam arī atkarīgi no vadības labvēlības lomu sadalē. Kāpēc nav parakstījusies arī kora arodbiedrība, nezinu. Satiekot bijušos kolēģus direktora raksturojums neizklausās labs... Klimats kolektīvā gadiem ir ļoti slikts. Direktors neprot stimulēt savus darbiniekus. Visus, ne tikai pāris zvaigznes. Ir vēl bezgala daudz sīkumu, bet tieši šie sīkumi taču veido kolektīva ikdienu. šoreiz beigšu. Bet aicinu nevērtēt Andreju Žagaru tikai pēc spožās fasādes! Jā, vēl nedaudz. Maskats kā administratīvs vadītājs?! Pēc manas pieredzes - noteikti nē. Es gan jau vairākus gadus nestrādāju Operā, bet mana pieredze ir gana liela. Neticu, ka viņš ir spējīgs "komandēt parādi". Bez tam par to arī liecina fakts, ka viņš atteicās vadīt komandu, ja tajā nav Žagara. Tātad piesakoties konkursā, aprēķins bija - nekas nemainīsies, turpinās, kā līdz šim!... Pārmaiņas noteikti ir nepieciešamas!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja