9. jūlijā Rundāles pils dārzā atskaņos klausītāju īpaši iemīļotos itāļu vecmeistara Antonio Vivaldi četrus vijoļkoncertus Gadalaiki. Baiba Skride ir zināma kā izcila laikmetīgās mūzikas interprete, viņa šopavasar kopā ar orķestri Sinfonietta Rīga cēla priekšā vēsturisku retumu - neticami grūto romantiķa Roberta Šūmaņa vijoļkoncertu, ko pasaule iepazina tikai XX gs. beigās. To, ka Baiba Skride nevēlas iet vieglāko ceļu, spēlējot tikai populāro, plaši pieprasīto repertuāru, liecina arī viņas nesenā atteikšanās no globālās mūzikas izdevniecības Sony Classical rūpēm,_ _izvēloties mazāku, toties viņas mākslinieciskajām vēlmēm atsaucīgāku kompāniju. Kāpēc tieši tagad Baibas Skrides repertuārā ienācis viens no visu laiku populārākajiem vijoļmūzikas hītiem? Vai ar Vivaldi Gadalaikiem vijolniecei ir citi, tālejoši nākotnes nodomi?
Atbild Baiba Skride:
Nekādu īpašu
nodomu nav. Vienkārši priecājos, ka ir iespēja šos darbus spēlēt,
jo tik bieži nemaz nesanāk. Nav jau daudz tik labu kamerorķestru,
kuri vēlētos šos ļoti bieži spēlētos darbus atskaņot atkal un
atkal. Turklāt neesmu arī nemaz tipiska senās mūzikas vijolniece,
arī nemaz nepretendēju būt, jo nespēlēju uz veco laiku stīgām
vai zemajā skaņojumā. Ir tik daudz fantastisku mākslinieku, kuri
ar tādu mūziku visu mūžu nodarbojas un daudz labāk zina, kā tieši
seno mūziku «autentiski» (atbilstoši komponēšanas laikmetam) atskaņot.
Bet Vivaldi ir tik skaisti un vienreizēji darbi, man ir liels prieks
arī tādu repertuāru spēlēt, un domāju, ka nav nemaz visiem jāmēģina
tos atskaņot «senlaicīgi». Tur var fantāzijai dot daudz brīvības.
Protams, nepazaudējot Vivaldi nodomus.
Ar orķestri Kremerata Baltica ir jau gadījies muzicēt kopā? Jaunas sadarbības sākums?
Priecājos
ar viņiem spēlēt. Kaut kad pirms vairākiem gadiem spēlējam Siguldā
kopā arī ar Gidonu Krēmeru, bet tas droši vien bija jau kādus sešus,
septiņus gadus atpakaļ. Nākotnē vēl nekas konkrēts kopīgs nav
plānots, bet nekad jau nevar zināt, varbūt kaut kas izdosies.
Kāda nozīme priekš ir videi, telpai, kurā tu spēlē? Labāk jūties pilīs vai modernajās koncertzālēs, kur pārsteidz arhitektu fantāzijas lidojums?
Katrai koncertzālei
ir sava aura, sava nozīme. Man šķiet, ka iespēja vispār uzstāties
tik daudzās koncertzāles, tik daudzas iepazīt ir viens no jaukākajiem
mūsu, mūziķu dzīves aspektiem. Jo no katra veida skaņas kaut ko
var mācīties, rast jaunas idejas. Ir, protams, arī akustiski nepatīkamas
zāles, bet pat no tām var mācīties, kā vislabāk veidot skaņu.
Un, protams, vissvarīgākais ir cilvēki, publika, kas ar savu enerģiju
piepilda šo vietu, to jūt visvairāk. Un tad arī visneglītākā
koncertzāle var likties skaista. Un tomēr vienmēr, kad ieeju vecajās
zālēs, ir savādāka sajūta, nekā jaunajās, modernajās.
Tikai iedomājoties vien, kādas personības uzstājušās, piemēram,
Wiener Musikverein vai Berlīnes Filharmonijā, mani ļoti iedvesmo.
Vai uzstājoties dzimtenē jūties būtiski citādi, nekā citur pasaulē?
Latvijā vienmēr
ir citādāk, jo savējiem jau gribas vislabāk spēlēt un dot prieku.
Un tik daudzus pat skatītājos pazīstu sejā! Ir noteikti satraucošāk,
kā kaut kur citur.
Esi jau saradusi ar Krēmera vijoli?
Jā, jau pat
ļoti labi. Man viņa liekas ļoti daudzveidīga, skaista un iedvesmojoša
vijole. Kad viņu spēlē, ir jāpiedomā, jābūt pacietīgam un vienkārši
jāizbauda. Viņu nevar piespiest, vai viņai uzdot kādu skaņu. Tāpēc
ir jāmeklē un ar mīlestību jāizdabū no viņas to, ko pašam gribētos.
Un tieši tas man pie viņas vislabāk patīk, šīs iespējas meklēt
un atrast tik daudz jaunu skanējumu.
Nesen klajā
nākušais CD ar Brāmsa vijoļkoncertu un Ungāru dejām ir tavas un
Orfeo sadarbības pirmais taustāmais rezultāts. Esi gandarīta
ar izvēli par labu Orfeo?
Pamatā jā. Man Orfeo ir iespējas ierakstīt tādu repertuāru, kādu es gribu un ar tiem orķestriem, kurus uzskatu par piemērotiem tieši tiem skaņdarbiem. Mums ir īsts plāns, kad kādi ieraksti tiks radīti un izdoti nākošajos četros, piecos gados, kas Sony nebija iespējams. Rudenī tiks izdoti Igora Stravinska un šveiciešu komponista Franka Martina (Frank Martin) vijoļkoncerti, kurus pagājušajā nedēļā ierakstījām ar Velsas BBC orķestri (BBC Wales) un diriģentu Tjerī Fišeru (Thierry Fischer). Augustā ar Copenhagen Radio un Jonu Stūrgoru (John Stogards) ierakstīšu Roberta Šūmaņa vijoļkoncertu un čella koncertu pārlikumā vijolei, ko veidojis pats Šūmanis. Šis CD iznāks nākošpavasar. Plānoti vēl vairāki dažādi projekti, gan ar Laumu (vijolnieces māsu, pianisti Laumu Skridi - I.L.), gan orķestriem. Esmu priecīga, ka varu iemūžināt tik daudz un tik interesantus skaņdarbus. Protams, ka mediju klātbūtne Orfeo nav tik liela kā Sony, bet beigu beigās man ir daudz svarīgāk, kas muzikāli paliks no manis šajā pasaulē nākošajiem gadiem, un tas man ir labāk iespējams Orfeo.
Kas tuvākajā nākotnē tev pašai ir visgaidītākais?
Pirmkārt,
pavadīt vasaru ar savu ģimeni. Tagad ir mazliet brīvāks un ir ļoti
jauki pabūt mājās un mierīgi spēleties ar dēlu Emilianu. Bet runājot
par mūziku, man tūlīt 21. jūlijā «jāielec» Reingavas mūzikas
festivālā Visbādenē (Rheingau Musik Festival) ar Spānijas Lalo
simfonisko orķestri (Lalo Symphonie Espagnole), par ko ļoti priecājos.
Rudenī mēs abas ar Laumu Kopenhāgenā un Zviedrijā pirmatskaņosim
mums rakstītu Hansa Abrahamsena (Hans Abrahamsen) dubultkoncertu ar
kamerorķestri Kopenhāgenā. Pēc tam ļoti priecājos, ka atkal
ar Andri Nelsonu spēlēšu Birmingemā, šoreiz Mocarta Vijoļkoncertu.
Rudenī atkal būšu Vīnē, arī Londonas Vigmora zālē (Wigmore Hall).
Citādi? Tāpat vien uz priekšu, braukāju apkārt un ar prieku
spēlēju, kur mani grib dzirdēt. Priecājos par 2013 gadā ieplānoto
Bostonas Sinfonisko orķestri ar Andri Nelsonu, un par turneja ar Andra
vadīto Birmingemas simfonisko orķestrihamu. Vēlāk - arī ar Oslo
Filharmonisko orķestri un diriģentu Vasiliju Petrenko. Kamēr darbiņa
pietiek, priecājos. Un, protams, vienmēr priecājos atbraukt uz Rīgu
vai kaut kur citur Latvijā.