Bejonsē. Daudz lateksa un harismas
Dziedātājas koncerts atstāj šoka iespaidu — ne albumi, ne videoklipi neļauj sajust to spēku, kas caurstrāvo Bejonsē šovu. Tas ir gadiem ilgi krātais talanta un jaunības spēks, kas laužas no viņas un izpaužas pat fiziski. Tikko Bejonsē parādās uz skatuves un sāk dejot, ap viņu saceļas enerģijas vētra — kaut ko līdzīgu var piedzīvot vienīgi Tinas Tērneres koncertos. Un tieši 27 gadus veco Bejonsē var uzskatīt par cienīgāko Tinas mantinieci. Abām dominējošais elements ir ķermeniskums — ķermenis ne tikai kā pievilcības un seksapīla, bet arī sievietes spēka apliecinājums un simbols. Tas, protams, rezultējas nepārprotamajā feminisma vēstījumā. Bejonsē pavadošajā grupā ir tikai sievietes mūziķes, vīriešus R&B dīva "izmanto" tikai dejām. Lai gan dziedātāja un viņas dzīvesbiedrs reperis Jay-Z tiek dēvēti par "hiphopa karaļpāri", Bejonsē pozicionē sevi kā neatkarīgu sievieti, kura visu sasniegusi pati.
Dažreiz viņai tiek adresēti pārmetumi: piemēram, sieviešu tiesību aizstāves nav apmierinātas ar Bejonsē jaunākā albuma I Am... Sasha Fierce turbohita Single Ladies (Put a Ring on It) saturu. Viņas uzskata, ka dziedātāja padara sievietes par "objektiem", par viegli iegūstamu mantu — Bejonsē it kā ļaujot vīriešiem nojaust, ka sievieti var iegūt savā īpašumā, savaldzinot ar saderināšanas gredzenu vien. Taču, visticamāk, māksliniece vēršas pie vīriešiem ar citu aicinājumu: ja mīli, tad preci mani! Un, ja jau esi apprecējis, tad mīli!
Ož pēc naudas
Turnejas I Am... Tour konceptuālais kodols ir Bejonsē pašidentifikācijas process. Pērn izdotais albums I Am... Sasha Fierce bija sadalīts divās daļās: pirmais disks — pašas Bejonsē muzikālais portrets (popbalādes), otrais disks — Bejonsē alter ego Sašas Fīrsas portrets (futūristisks skanējums, deju gabali, jestrais R&B — tātad tieši tas, par ko Bejonsē tik ļoti mīlēta vēl kopš dalības grupā Destiny"s Child). "Īstā" Bejonsē ir tīra un trausla, savukārt Saša ir hiperaktīva seksbumba. Bejonsē nav Deivids Bovijs, un Saša Fīrsa nav nekāds Zigijs Stārdasts, bet šovs (ilgums — divas stundas, 30 dziesmu), kuru piedāvā Bejonsē/Saša un kuru TVIzklaides korespondents apmeklēja Berlīnē, ir viens no veiksmīgākajiem popmūzikas iestudējumiem, kas pēdējos gados radīts.
Koncerta dzinējs ir mākslinieces personība. Pirms dažiem gadiem noskatījos grupas Destiny"s Child koncertu — Bejonsē bija līdere, taču viņai pietrūka magnētisma. Tagad viss ir citādi: mūziķe pierāda, ka arī harismu sev var attīstīt un nospodrināt, līdz tā mirdz. Šajā šovā Bejonsē harisma mirdz spilgtāk nekā Francijas modes mākslinieka Tjerī Miglēra darinātie tērpi. Viņa nav vienkārši skaista — viņa izstaro gaismu un notur uzmanību no pirmās sekundes līdz pēdējai.
Šovs ir dāsni dekorēts — ekonomiskās vai radošās krīzes pazīmes nav manāmas. Kostīmi, gaismas un videoprojekcijas ir grandiozas, tās ož pēc naudas — gluži kā Maskavas Eirovīzijā! Tjerī Miglērs ne tikai uzņēmies koncerta radošā padomdevēja atbildību, bet arī veidojis atsevišķu šova segmentu režiju, horeogrāfijas numurus un gaismu partitūru. Bejonsē iemīlējusies Miglēra 80. un 90.gados veidotajos tērpos, kad nesen ieraudzīja tos kādā modes izstādē. Parfimērijas veikalu apmeklētājiem Miglērs pirmām kārtām pazīstams kā populāro smaržu Angel autors.
Stilīgi un elastīgi
Tērpus, kuros dīva redzama uz skatuves, var raksturot kā peldkostīmu vai bodiju variācijas. Viens no izaicinošākajiem kostīmiem it kā veidots no motocikla rezerves daļām, kas turklāt tumsā spīd. (Jāpiebilst, ka dejotājas ģērbtas galvenokārt lateksa kostīmos — tik daudz lateksa popmūzikas šovā, šķiet, vēl nekad nav bijis!) Bejonsē demonstrē arī greznu vakarkleitu, kas īpaši izceļ viņas sievišķīgās figūras līnijas un smalki akcentē gurnus — šajā kleitā dīva izskatās pēc milzīga Swarovski kristāla. Tāpat kā Tērnere, Bejonsē var lepoties ar kolosālām kājām un kupliem, nesavaldāmiem matiem (milzīgi ventilatori strādā ar pilnu jaudu!). Viņai ir tikpat izteiksmīgi sejas vaibsti kā Andželīnai Džolijai un Sofijai Lorēnai — visām šīm sievietēm ir kaut kas kopīgs. Tas paslēpts dziļi zem celebrity maskas — enerģija, talants, personības valdzinājums.
Jau pašā šova sākumā Bejonsē apmierina skatītāju vizuālās un muzikālās vēlmes. Specefekti ir galvu reibinoši, pat halucinācijai līdzīgi: Bejonsē attēls tiek projicēts uz milzīga ekrāna, kas aizņem gandrīz visu skatuvi, — dziedātāja uz tā izskatās kā gigantiska hologramma (līdzīgs videotriks tika izmantots nesen Rīgā redzētajā Mihaila Barišņikova dejas vakarā, kad reālais Barišņikovs iesaistījies "dialogā" ar savu attēlu).
Rūdītā profesionāle Bejonsē no popkultūras augsnes uzsūc visu labāko: no tumšādainām dziedātājām viņa iemantojusi plastiskumu un vokālās spējas, no baltajām ikonām Kailijas Minogas un Madonnas — darba spējas un tieksmi pārveidot koncertus par vizuālās informācijas pārsātinātām dzīrēm. Bejonsē uzvedums ir muzikāli un stilistiski elastīgs: tas ir gan progresīvā un ņiprā R&B paraugdemonstrējums, gan disko apokalipse, gan amizanti vecmodīgā blūza svētki. Tur ir pat roks! Kamēr Bejonsē aizkulisēs maina tērpus, viņas grupas tetovētā basģitāriste izrāda savu meistarību — viņa brutāli, vīrišķīgi nolaiza ģitāru un nospēlē Maikla Džeksona Billie Jean un grupas The White Stripes superhita Seven Nation Army rifus. Savukārt Bejonsē savas dziesmas If I Were a Boy matērijā iepin kanādiešu rokmūziķes Alanisas Morisetas agresīvā feministiskā grāvēja You Oughta Know fragmentu.
Es esmu jūsējā!
ASV pilsones koncerts neiztiek bez politiska akcenta. Bejonsē ar īpašu prieku atgādina, kura tad ir Amerikas pirmās ģimenes iecienītākā dziedātāja. Kā zināms, Bejonsē pašaizliedzīgi piedalījās Baraka Obamas priekšvēlēšanu kampaņā un dziedāja pirmā tumšādainā ASV prezidenta inaugurācijas ceremonijā, atskaņojot blūza hitu At Last, kas savulaik kļuva īpaši populārs Etas Džeimsas izpildījumā. Pēc inaugurācijas balles, kurā, skanot Bejonsē balsij, Baraks un Mišela Obamas dejoja savu pirmo valsi ASV pirmā pāra statusā, Eta Džeimsa diezgan rupji "uzbrauca" Bejonsē, izrādot neizpratni, kāpēc dziesmu At Last tika uzaicināta izpildīt kaut kāda meitene, nevis pati Eta. Jāatgādina, ka neilgi pirms tam Bejonsē atveidoja Etas Džeimsas lomu uz kinoekrāna — retromūziklā Cadillac Records (Latvijā šī filma netika izrādīta). Protams, dziesma At Last, kuru papildina Obamu pāra romantiskās dejas videoieraksts, iekļauta šajā šovā. Taču humāni patriotiskā patosa deva ar to arī ir izsmelta.
Pirms atvadīties no skatītājiem Bejonsē, stāvot uz pjedestāla skatuves vidū, lepni paziņo: I am, I am, I am... I am yours! ("Es esmu... Es esmu... Es esmu... Es esmu jūsējā!") Aizkustinoši! No jūnija līdz septembrim Bejonsē uzstāsies Ziemeļamerikā, Āzijā un Austrālijā, novembrī viņa atgriezīsies ar koncertiem Eiropā.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.