Ieskandinot komponista Jāņa Kalniņa 110. jubilejas gadu, operstudijā Figaro atjaunots operas Lolitas brīnumputns iestudējums diriģenta Viestura Gaiļa vadībā un Gunta Gailīša režijā. Izrādē, kurā iesaistīti gan Mūzikas akadēmijas studenti, gan absolventi, skaistā princese Lolita būs Jolanta Strikaite - dziedātāja, kuru daudzi atceras kā populārās mūzikas izpildītāju - vokālā trio Lady's Sweet dalībnieci - un LNT raidījuma Labvakar, Latvija! seju. Tagad viņa pārliecinoši iekaro savu vietu akadēmiskās mūzikas pasaulē. Aizvadītā gada vasarā viņa to spilgti un vērienīgi apliecināja titullomā Otorīno Respīgi operas mistērijas Ēģiptes Marija iestudējumā Rīgas Sv. Pētera baznīcā. Pavisam drīz gaidāma arī dziedātājas debija Latvijas Nacionālajā operā V. A. Mocarta operas Figaro kāzas jauniestudējumā - pirmizrāde jau 28. februārī.
Šķietamā bezrūpībā
"Princese Lolita ir mana pirmā īstā operas loma. Pirmo reizi to nodziedāju pirms diviem gadiem operstudijas izbraukuma izrādē. Tad es vēl mācījos trešajā kursā," stāsta Jolanta Strikaite. Savukārt Ēģiptes Marija bijis viņas pirmais lielais izaicinājums - titulloma ar lielajiem burtiem, vairāk kā stundu ilgajā uzvedumā ne brīdi neatstājot skatuvi un izdzīvojot tādus kontrastus, kādus cilvēki dzīvē nemēdz izdzīvot.
Tikai pāris mēnešu pirms šī notikuma Jolantas - estrādes dīvas - faniem nācās samierināties ar pēkšņo ziņu par viņas aiziešanu no trio Lady's Sweet. Pati gan viņa šīm pārmaiņām briedusi jau ilgi un pamatīgi. "Mana darbošanās trio un televīzijā bija redzamākā puse, taču patiesībā akadēmiskās mūzikas lauciņā esmu bijusi savu lielāko dzīves daļu. Vispirms Mūzikas akadēmijā pabeidzu pedagoģijas nodaļu, vēl pirms tam - Rīgas Doma kora skolu. Tad satikos ar skolotāju Anitu Garanču, kura mani pamudināja dziedāt." Tā Jolanta iestājās Mūzikas akadēmijā vēlreiz, nu jau vokālajā nodaļā. Savu muzikālo parādīšanos uz lielajām skatuvēm viņa sākusi mūziklos. Vispirms 2008. gadā Ķīpsalā iestudētajā mūziklā Nožēlojamie viņa bija redzama Kozetes lomā. "Biju vēl galīgi jauns gurķītis un dalīju šo lomu ar Ditu Lūriņu. Tā arī bija reize, kad satikos ar Anitu Garanču un viss manā dzīvē mainījās." Sekoja galvenā - Marijas - loma Bernsteina mūzikla Vestsaidas stāsts iestudējumā Liepājas teātrī. Tomēr Jolanta uzskata, ka šī ir vēl specifiskāka joma un skola, kas jāmācās.
Pamatīgais dziļums
To, ka populāro mūzikas žanru ar opermūziku savienot nevar, viņa sapratusi jau sen, tikai vilcinājusies līdz pēdējam studiju gadam, kad bijis skaidrs - citādi smago programmu nepavilkt. "Bet to, ka agrāk vai vēlāk iešu prom no estrādes žanra, es zināju jau sen, jo akadēmiskā mūzika ir mana sirdslieta," - tā Jolanta, kuru šī pasaule ieinteresējusi jau dzimtajos Talsos, kur pašas mamma - diriģente un pedagoģe - bijusi viņas pirmā solfedžo skolotāja bērnu mūzikas skolā. Kopš 16 gadu vecuma, kad Jolanta atbrauca uz Rīgas Doma kora skolu, viņa sevi sauc par rīdzinieci, jo šeit satikusi savus pirmos domubiedrus un kolēģus, šeit sākās īstā dzīve. Tikai šeit arī atklājies, cik ļoti daudz mūzika nozīmēs talantīgās jaunietes dzīvē.
Jolanta jau gatavojas nākamajam izaicinājumam - debijai uz lielās Nacionālās operas skatuves. "Tiklīdz kāds par to ieminas, man uzreiz ir satraukums. Tā būs Barbarīnas loma Mocarta operā Figaro kāzas. Jau sākušies pirmie mēģinājumi," šo debiju dziedātāja gaidot ar milzīgu satraukumu. "Skolotāja Garanča man teica: ja iemācīsies dziedāt Mocartu, varēsi dziedāt jebko. Tomēr, kad mācījos, man vieglāk padevās XX gadsimta mūzika - Britens un Bernsteins. Mocartu vēl nejutu līdz galam kā savu, bet nu jau man ārkārtīgi patīk un esmu ķērusies klāt vēl citām lomām." Nākamā būs dziesmuspēlē Bastiēns un Bastiena, ko šā gada maijā diriģents Normunds Dreģis uzvedīs kā atsevišķu projektu.
Kā ar sapņu lomām? "Ja drīkst sapņot, tad pa augstiem plauktiem!" Jolanta atbild, tomēr Violetas lomu gan nenosauc. "Man ļoti patīk Norīnas loma Gaetāno Doniceti komiskajā operā Dons Paskvāle - tas ir ļoti interesants raksturs, tur var izspēlēties. Galvenais ir nepazaudēt dzirkstelīti, tāpēc skatos uz lomām, kur var paspēlēties un parotaļāties, kur likt lietā savu jaunību," atzīst Jolanta. Viņas balss šobrīd ir liriskais, vieglais leggiero soprāns. Tātad - kā radīts komiskām raksturlomām? Viesprofesore meistarklasēs gan teikusi: "Tev ir tāds skumjais tembrs, kas varētu ļoti piestāvēt varonēm - cietējām." Jolantai arī gribētos kādreiz nodziedāt dziļo, vokāli ārkārtīgi sarežģīto Džuljetas lomu Bellīni operā Monteki un Kapuleti. Bet tas ir sapnis nākotnei. Princesei Lolitai, kuru dziedātāja atveidos šovakar (6.I), kā jau pasakā, ir sava pasaule. "Viņa dzīvo savā vidē un nesatraucas par ikdienišķām rūpēm. Viņa ir apgarota, gaisīga meitene, kura dienas pavada dārzā, rotaļājoties ar draudzenēm. Tur nedrīkst būt nekā sadramatizēta," māksliniece mazliet "paver" priekškara maliņu.
Lolitas brīnumputns
Latvijas Nacionālās operas Jaunajā zālē 6.I plkst. 19