Karaliskā pelnrušķīte
Viņas balss ir spodra, turklāt visā plašajā diapazonā un dinamiskajā amplitūdā. Viņas priekšnesums, balss zīdainais plūdums, šķiet, panākts bez piepūles. Ir skaidrs, ka zvaigzne jau sasniedz diženuma līmeni! — latviešu mecosoprāna Elīnas Garančas debiju titullomā Džoakīno Rosīni operā Pelnrušķīte Ņujorkas Metropolitēna operā slavē piektdienas (8.V) The New York Times. Ar Andželīnas lomu Pelnrušķītē, kas dziedātājai ir jau otrā loma ASV operas Mekā, spriežot pēc dziedātājas pašas teiktā, iespējams, noslēgsies Dž.Rosīni lomu ēra pasaulslavenā latviešu mecosoprāna Elīnas Garančas karjerā.
Ar tiešraidi, kurā mēs viņu redzēsim šajā uzvedumā, ko režisors Čezāres Lievi pirms 12 gadiem iestudēja speciāli itāļu operdīvai Cecīlijai Bartoli, noslēgsies arī pirmā Metropolitēna operas tiešraižu sezona kinoteātrī Parex Plaza. Reaģējot uz skatītāju milzīgo interesi, 9.maijā plkst.19.30 tā notiks trijās zālēs, bet pēc tam vēl trīs reizes tiks arī demonstrēts šīs izrādes ieraksts: 10.maijā plkst.14.30, 13. un 14.maijā plkst.19.
Elīna Garanča pēc spožās debijas Metropolitēna operā pagājušā gada janvārī, kur Rozīnas lomā Dž.Rosīni operā Seviljas bārddzinis viņa "pamodināja Metropolitēna operu no ziemas miega" (New York Times vērtējumā), ir īpaši gaidīta un mīlēta zvaigzne.
"Drīzāk tā ir sakritība, ka atgiežos Metropolitēnā Rosīni operā. Neuzskatu sevi par Rosīni operu dziedātāju, bet pieņemu to kā izaicinājumu veidot šo sīko nošu skrējienu. Jūtu, ka mana balss mainās — tā paplašinās, tai vairāk patīk legato, nekā virtuozie lēcieni. Iespējams, šī izrāde būs manā karjerā pēdējā nodziedātā Rosīni operloma," E.Garanča stāstīja intervijā Metropolitan Opera mājaslapā. "Pelnrušķīte man ir kā Olimps — adrenalīna augstākā pakāpe. Tēlaini aprakstot — manā galvā un ķermenī tiks ieslēgtas visas datorpogas." To darot, viņa gan neizskatās līdzīga apmātam programmētājam.
New York Times recenzents Stīvs Smits pat norāda, ka Pelnrušķītes lomā, kuras tēls prasa vienkāršību, mīļumu un neaizsargātību, E.Garanča brīžiem izskatās karaliska (majestātiska) un valdzinoši glamūra. "Viņa uz skatuves izskatās izcili un dziļi saviļņo ar neaizsargātību," rakstīja The Associated Press, dziedātājas vokālo sniegumu slavējot gan par maigo, līdzeno plūdumu, gan par koloratūru spožumu, iespaidīgo vokālo tehniku, spodrās augstās notis. Atzīmējot to, cik būtiski šajā Rosīni operā ir daudzie ansambļi, The Associated Press kritiķis priecājas par to lielisko izpildījumu, kas iespējams, pateicoties šajā iestudējumā sapulcētajai izcilajai solistu komandai. Izrādē ar Maurīcio Benīni pie diriģenta pults (starp citu, arī diriģentam šī ir repertuāra debija šajā operas namā) E.Garančas skatuves partneri būs afroamerikāņu liriskais tenors Lorenss Braunlijs (prinča Ramiro lomā), baritons Alesandro Korbelli, basbaritoni Simone Albergīni, Džons Relija u.c.
Ko gaidīt no iestudējuma "vizuālās rindas"? Ekstrēmas pārvērtības no skrandām līdz atlasa balles tērpam — recenzijas virsrakstā pavēsta New York Times. Viegls un elegants kā milzīgā kāzu torte, kuru ieraugām pēdējā cēliena scenogrāfijā, — vērtē Associated Press. Augstajai gaumei gan, visticamāk, liksies par daudz kiča, jo iestudējums ir kuriozs mikslis: no vienkāršotā, lētā līdz ekscentriskiem efektiem (vienu ieraudzīsim brīdī, kad ģērbistabā uz liela pakaramā parādās greznā kāzu kleita.)
Arī nākamajā sezonā Elīnu Garanču būs iespēja vērot tiešraidē Ž.Ofenbaha Hofmana stāstos. "Tas, ka izrādes ar manu piedalīšanos tiek translētas visai pasaulei, liek manai sirdij sisties straujāk! Bet labāk gan tiešraides brīdī dziedātājam par to nedomāt! Pelnrušķīte ir perfekta izvēle tiešraidēm — katrs zina stāstu par šo meiteni. Operā apvienota asprātība un komisms ar izcilu mūziku," saka E.Garanča. Dž.Rosīni operu varones līdz šim bijušas zelta lomas viņas dziedātājas karjerā.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.