Latvijas mūzikas Ābolu ķocis. Sinfonietta Rīga Lielajā Ģildē 24.IV
Kritiķī vērtē
* * * Inese Lūsiņa
Nevis solītā koncerta nagla (intelektuālā avangardista — izaicinātāja Maurisio Kagela Das Konzert) vai V.A.Mocarta dubultkoncerts ar vācu solistiem, bet gan Kloda Debisī izsmalcinātais impresionisms ir vakara īpašais guvums. Par šo pārsteigumu jāpateicas viešņai Marijai Grāfai — cik krāsainu un elegantu, skārumos un intonācijā neparasti izsmalcinātu, artikulācijā un tonējumā siltu un dzīvu viņa uz arfas uzbūra Debisī mūzikas perspektīvu! Kopā ar Morisa Ravēla klaviersvītas Kuperēna kaps autorpārlikumu orķestrim svinējām īstus impresionisma skaņu plenēra svētkus. Bezpersonisks, neobligāts laikmetīgo skanējumu virknējums izrādījās M.Kagela Das Konzert, lai kādu literatūru (par ironiju u.tml.) ap to vērptu. Bezgaršīga kā "nogurušas zemenes" bija skanējumu raža, kam pietrūcis radošā nedarbnieka, intelektuāli rafinētā ķircinātāja, absurda meistara izdomas un prieka, ar kuru viņš apbūra, Rīgā diriģēdams orķestri, kurā bija vai viss, ko dāvā māte Daba — akmeņi, gliemežvāki, ūdens, pat čabošs meijas "herbārijs". Krietni saistošāks par Das Konzert atskaņojumu šoreiz bija brīdis pirms, kad flautists Mihaels Fausts pastāstīja klausītājiem par darba tapšanas vēsturi un demonstrēja dīvainos skanējumus, kādi jāizdabū no trim dažādām flautām.
* * * Orests Silabriedis
Koncerta lielais pārsteigums un prieks — arfiste Marija Grāfa ar informatīvi piesātinātu un žilbinoši precīzi artikulētu spēli, elegantu pasaules mēroga mūziķes stāju un pārliecību par darāmo. Debisī dejas līdz ar to izrādījās spilgtākais tā vakara piedzīvojums. Mocarta dubultkoncertā diemžēl abu solistu spēki bija pārāk nevienādi — Marijas Grāfas lokomotīves jauda bija labu tiesu priekšā gan flautista Mihaela Fausta neartikulētajai, bezkrāsainajai spēlei, gan arī orķestra un diriģenta visai blāvajam Mocarta ārkārtīgi skaistās mūzikas lasījumam. Vakara ievadam izvēlētais Kuperēna kaps toties bija orķestra spēles paraugstunda — kādas solo epizodes, kādas gradācijas, kāds zīdains mirdzums! Tiesa, Normunda Šnē vēlme pārlieku apstāties pie epizodēm cikla pirmās trīs daļas iestādīja pārmēru statiskā un no uzbūves viedokļa nestrukturētā augsnē, tikai ceturtā daļa uzplauka kārotajā dzīvīgumā. Taču varbūt tā bija koncepcija — bezrobežu sastingums stikla kalnā pret Saulcerītes visai ņipru mošanos. Visbeidzot Kagels — kā vienmēr pievilcīgi ironisks, ausi piesaistošs, taču šoreiz it kā pārmēru neorganizēts, tā teikt, rakstīju, rakstīju, līdz apnika, tad arī punktu pieliku. Mihaels Fausts spēlēja pārliecinošāk nekā Mocarta koncertā, orķestris un diriģents bija teicami partneri solistam.
* * * * Edgars Raginskis
Koncerta spilgtākais pārdzīvojums man bija lieliskās vācu arfistes Marijas Grāfas uzstāšanās koncerta otrajā daļā, viņas delikātā, izsmalcinātā un impresionisma glezniecību atmiņā atsaucošā muzicēšana Debisī Sakrālajā dejā un Laicīgajā dejā kļuva par patiesu estētiskas baudas mirkli. Caurspīdīgais vieglums un elegance nezuda arī Mocarta koncertā flautai, arfai un orķestrim C dur (K.299), kurā Marija Grāfa spēlēja kopā ar citu lielisku vācu mūziķi — flautistu Mihaelu Faustu. Šī virtuozā mākslinieka priekšnesums Maurisio Kagela skaņdarbā vakara pirmajā daļā neatstāja vienaldzīgu plašā no instrumenta izvilināto skaņu spektra un perfektās instrumenta (un tā paveidu) pārvaldīšanas dēļ, taču kompozīcijas muzikālā vērtība gan šķita diskutabla — nesaklausīju iepriekš plaši reklamēto ironijas dimensiju, neuztvēru arī skaņdarbu kā vienotu dramaturģisku veselumu. Nepārliecināja diriģenta Normuda Šnē skats uz populāro Ravela Kuperēna kapu, svītas pirmās trīs daļas patiesi neizrādīja dzīvības pazīmes un bija pārāk statiskas, lai gan Sinfonietta Rīga saskaņoti un līdzsvaroti (ar atsevišķiem labiluma elementiem metālpūšaminstrumentu grupā) muzicēja gan šajā darbā, gan arī pārējā koncerta programmā, apliecinot, ka šī mākslinieku kolektīva kvalitāte turpina augt ar katru nākamo koncertu.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.