Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Trešdiena, 2. oktobris
Skaidris, Ilma

Liepājas simfoniskais orķestris koncertēs Daugavpilī un Rēzeknē

Pēc sezonas atklāšanas koncertiem Rīgā un Liepājā Liepājas simfoniskais orķestris Imanta Rešņa vadībā ar krievu mūzikas programmu "Umurkumura ainiņas" 25. septembrī viesosies Daugavpils Biedrības namā, bet 26. septembrī Rēzeknes Kultūras namā.

Kopā ar orķestri muzicēs četri lieliski Latvijas basi – Krišjānis Norvelis, Romāns Poļisadovs, Sergejs Martinovs un Armands Siliņš. Koncerta konferansjē būs Liepājas radio klausītājiem labi pazīstamais DJ Marsels, bet programma atainos plašu krievu mūzikas spektru.

Par Kijevā dzimušo krievu komponistu Aleksandru Mosolovu (1900–1973) Latvijā zināms nepelnīti maz. Viņa māte bijusi dziedātāja Maskavas Lielajā teātrī un pēc vīra nāves apprecējusi prominentu krievu mākslinieku. Ģimene piederējusi pie krievu inteliģences, un, iespējams, tieši radošā vide, kurā audzis komponists, rosinājusi A. Mosolovu pievērsties jaunajai, avangardiskajai krievu mūzikai. Pie Mosolova atzītākajiem opusiem pieder Pirmais klavierkoncerts un simfoniskās epizodes "Fabrika. Mašīnu mūzika", kas bija daļa no ieceres baletam "Tērauds". Šī mūzika tapusi no 1926. līdz 1928. gadam, tā spilgti ataino konstruktīvisma idejas Mosolova daiļradē.

Rodiona Ščedrina (1932) "Draiskās častuškas" top komponista brieduma gados līdz ar viņa pirmo operu "Ne tikai mīla" (1961), kurā arī izmantotas krievu častuškas. Pēc žanra šī kompozīcija veidota kā "Koncerts orķestrim" (1963) un tajā, līdzīgi kā operā, asprātīgi ievīti častušku motīvi, stāstot par savdabīgo mentalitāti un tās rakstura izpausmēm.

Dmitrija Šostakoviča "Džeza svīta un divas bilžu kastes" kuplinās koncerta programmu. Šostakoviča kantāte "Antiformālistiskā bilžu kaste", jeb, izmantojot oriģinālā doto nosaukumu "Раёк", nopietni runā par nopietno, tādējādi padarot to smieklīgu. Šo darbu Šostakovičs raksta pēc komponista Modesta Musorgska sacerējuma ar nosaukumu "Раёк" parauga, ko pēdējais savukārt darinājis 1871. gadā, izsmiedams sava laika oficiālos kritiķus un konservatīvos kolēģus komponistus. Šostakoviča iecere acīmredzot bijusi iepazīstināt publiku ar biedru Staļina, Ždanova un Šapilova runām no ideologu sapulcēm par formālismu. Atgādināsim, ka 20.gadsimta 40.gadu beigās PSRS tika aizliegti vairāku komponistu darbu atskaņojumi, skaņražus apsūdzot formālismā. Šostakoviča bilžu kasti veido oriģinālas stenogrammas no minēto biedru un komponistu tikšanās reizēm. Pirmatskaņojumu opuss piedzīvoja tikai 1987. gadā, kad Ņujorkas Kārnegija zālē to atskaņoja Mstislavs Rostropovičs. Līdz tam – gandrīz 30 gadus (Šostakovičs "Antiformālistisko bilžu kasti" rakstījis no 1948. līdz 1959. gadam) šis darbs nogulēja komponista rakstāmgalda atvilktnē.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Tiek apdraudēta Imanta Ziedoņa muzeja pastāvēšana

Kultūras Ministrija nākusi klajā ar jaunu finansēšanas modeli, kas paredz sevis izvēlētu privāto, valsts akreditēto muzeju finansēšanu nodot Valsts Kultūrkapitāla fonda (VKKF) rokās. Ar vienu būtisku ...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja