Kritiķi vērtē
Gunda Vaivode
"Kaut gan Verdi Rekviēms nepalīdz mirušajiem, tas tomēr dod daudz
labuma dzīvajiem." Šāds uzraksts 1879.gadā parādījās zem Milānā
publicētās karikatūras (Verdi ar lauru vainagu galvā airē laivu, kurā
sēž solistu kvartets un orķestra koncertmeistars), kas savdabīgā veidā
fiksēja plūdu upuriem veltīto triumfālo mesas atskaņojumu autora
vadībā. La Scala orķestra mūziķi tonakt zem Verdi viesnīcas logiem esot
spēlējuši viņam serenādi. Nebrīnīšos, ja LNSO mūziķi pēc kāda koncerta
pulcēsies Europa Royale Hotel pagalmā, lai līdzīgi suminātu Karelu
Marku Šišonu. Beidzot tas ir noticis — orķestris un diriģents dzīvo
kopīgā emocionālajā telpā. Muzicējot tā dabiski paplašinās publikas
virzienā, un jēgpilnais priekšnesums ne tikai notur uzmanību visa
skaņdarba garumā, bet vairākkārt ķermeni pārklāj īpatnām trīsām. Kāda
metālu spozme un stīgu maigums, kādas cilvēciskas kaislības un Dieva
miers! Tik daudz nedzirdētu artikulācijas nianšu pazīstamajā darbā, ko
dēvē par vienu no skaistākajām Verdi operām. Izcilas kora Latvija
balsis, tik patiess Egīla Siliņa bass... Vai tādu Libera me, kā to
lūdza Mišela Kraidere, vēl maz piedzīvosim? Nudien šķiet, ka šis
notikums ir rekviēms orķestra līdzšinējām ķibelēm. Veiksmīgu jauno
koncertsezonu!
Olga Pētersone
Tas bija izcils notikums. Vispirms jau, pateicoties solistiem. Solistu
izvēle ir brīnišķīga. Pirmo reizi dzirdēju tādas dāmu balsis. Mišelu
Kraideri esmu reiz dzirdējusi Aīdas lomā Dženovā. Viņa ir īsta Verdi
balss un koncertā vienīgā dziedāja no galvas. Tad var pilnīgi atdoties
mūzikai. Tāda līmeņa dziedātājas pie mums uzstājas reti. Visi solisti
ir visaugstākā mēroga Mākslinieki ar lielo burtu. Man palikusi prātā
viņu interpretācija. Tiesa, tenors šajā kontekstā zaudēja, jo viņa
tembrs nav tik interesants un balss arī nav izlīdzināta. Toties viņš ir
ļoti muzikāls un ar dziļu pārliecību, par ko šajā skaņdarbā dzied.
Egīls Siliņš, kurš agrāk bija spoži mefistofelisks, tagad ir arī cēls!
Manuprāt, visi četri mākslinieki atbilst tam, ko gribējis pats Verdi.
K.M.Šišona temperaments mani aizrauj, tempi pārliecināja, lai gan
skanējums brīžiem likās pārāk ciets, metrisks. Viņš prot veidot formu,
kulminācijas. Orķestris ļoti centās: kad pie pults ir labs diriģents,
kas zina, ko grib, tad arī orķestris atsaucas un no idejas rodas
atbilde. Vairs nebija ārišķības, kas man agrāk nepatika Šišona manierē.
Bet visvairāk mani fascinē pats Verdi skaņdarbs, ko iemīļoju jau
bērnībā, kad to Rīgas Domā diriģēja G.Roždestvenskis.
Inese Lūsiņa
Apbrīnojami, cik spēcīgu jaunatklāsmi piedāvāja tik pazīstamā Verdi
Rekviēma neparasti saviļņojošais skanējums. Patiesas, elektrizējošas
emocijas un dievišķas matērijas klātbūtne mūzikā, kur pasaulīgās sāpes,
bailes, ciešanas, ilgas un cerības satiekas ar dievišķo. Ar mūžības
ilgām, lūgšanu, ticību. Šķiet, visi kā pirmoreiz klausījāmies šo
izcilo, operisko piemiņas mesu. Pārsteidza gan diriģenta Karela Marka
Šišona atrastās jaunās, jūtīgās nianses, gan neparastais, saviļņojošais
spēks solistu, kora un orķestra balsīs. Izcilajā solistu ansamblī īpašs
atklājums ir krāšņais dramatiskais soprāns Mišela Kraidere. Kā gribētos
viņu un krievu mecosoprānu Jeļenu Batukovu dzirdēt kādā no Verdi
lielajām operām! Izcils Egīls Siliņš plašā un sulīgā basa spektrā. Vēl
ilgi neaizmirsīsies skaņdarba noslēgumā sasniegtā katarse, kas pēc
pusotru stundu ilgā, intensīvā vēstījuma ļāva diriģentam ieturēt
simfonisko koncertu vēsturē nepiedzīvotu, neparasti ilgu piepildīta
klusuma pauzi pirms aplausiem. Patiesais, emocionāli satricinošais
lasījums neatpaliek no spilgtās interpretācijas, kādu 2007.gadā
Sv.Pētera baznīcā piedzīvojām itāļu maestro Pjēra Džordžo Morandi
vadībā ar solistiem I.Kaizerfeldi, N.Krastevu, A.Antoņenko un E.Siliņu.
Mūzikas Ābolu ķocis. LNSO sezonas noslēgums. Dž.Verdi. Rekviēms.
LNSO sezonas noslēgums. Dž.Verdi. Rekviēms. LNSO, VAK Latvija, LNO koris, dir. K.M.Šišons. Solisti M.Kraidere, J.Batukova, Ē.Fennels, E.Siliņš
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.