Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Nāve baudas virsotnē

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Durvīs ievērtā
D
Lepošanās ar tiem, kas tālumā, pastāv līdzās bažām un neizpratnei par talanta attīstības iespējam "mājas kārtībā". Šīs izjūtas neatstāj ik reizi, kad lasu par latviešu tautības mākslinieku sasniegumiem svešumā. Aptuveni atkārtošu Ditas Rietumas spriedumu: Tagad jau mēs lepojamies, bet kas ar viņiem būtu noticis, ja palikuši šepat Latvijā? Palikušajiem, kā arī tiem, kas ( nevar būt, ka apstākļu spiesti?) atgriežas. Komkrētus vārdus pat neērti nosaukt. Iemesli var būt atšķirīgi, bet attieksme superīga. Divas dāmas, kas sajauc jelkādus kritērijus, jo arī bijušas eksporta dīvu kārtā, še pašu sādžā koncertus sniedzot, viena pusprogramu sastāda no stāstījumiem, kā vietējie metereoloģiskie apstākļi sagandējuši viņas balsi, bet otra uzpland uz skatuves garajā vakartērpā, pie kājas nostutējot litrīgo minerālūdens pudeli. Cik diženi! Savdabīgas priekšnesuma nianses, apzinoties, kad, kur un ko var atļauties. Ja neesat pie veselības, kas katram var gadīties, sēdiet mājā, bet nepazemojiet un nemuļķojiet klausītājus. Kur tad vēl mākslinieki, kuri laikam jau noslēgtā līguma dēļ, nesavtīgi attaisno interpretācijas, kuru izpildes laikā dramatiskās ainās zālē skan dzīvinoši smiekli. Jā, nu Salome ar mūsdienīgu (droši vien domāts naturālistisku) piesitienu patiesi ir ļoti, ļoti vajadzīga un reklamējama, paverot teju vai bezgalīgas iespējas, varbūt pat vērts apspriest, kā to iekļaut mūsu sapluinīto dvēseļu kopšanas rituālā.
Jānis
J
Jā,Otello ir grūta un vokāli diezgan riskanta partija pat īstiem dramatiskajiem(baritonālajiem)tenoriem,nemaz jau nerunājot par liriskajiem vai spinto tenoriem.No Latvijas tenoriem,domāju,īsts dramatiskais bija tikai Karlim Zariņam.Antoņenko kādreiz Londona piedāvaja tikai Pinkertonu,bet tagad Otello...
melot
m
jau var ,bet vajag mēru zināt,šī bija Salomes atjaunojuma pirmizrāde,režijas ziņā viena no pretīgāka'jām ,kādas nācies redzēt.Operdiriģentam ir jāelpo kopā ar vokālistiem,nevis jāizrāda sevi.
It kā jau vareni
I
Fašistiskā Vācija- iecienītākā "interpretācija" visu g.s. operām jebkurā pasaules valstī. Vai Egilam Siliņam nevajadzētu būt izvēlīgākam, ja runa ir par galēji dramatiskai balsij rakstītām lomām? Grūti ir nepamanīt, ka latviešu dziedātājiem jo bieži tiek vokālās partijas, no kurām daudzi izvairās vai atļaujas tās dziedāt, kad nodomājuši vokālo karjeru beigt.
Paldies!
P
Par I. Pētersona tenora karjeru zinu vien to, ka viņam bez Vāgnera bija arī vēl daudzas citas problēmas. Inese Galante pati apgalvo, ka viņas balss laika gaitā tieši tā arī esot mainījusies - no koloratūra uz arvien dramatiskāku soprānu. Protams, ka viņai vislabāk skanēja vēl tad, kad viņa dziedāja koloratūrsoprāna repertuāru un no atmiņas nekas nespēs izdzēst viņas dievīgo Džildu tālajā laikam 90. gadā, kad opera mitinājās Dailes teātrī un vēl pirms viņa devās uz Rietumiem. Kas to lai zina, kā tas tur patiesībā bija ar balss attīstību. Par Ingu Kalnu piekrītu, ka šādi var samocīt savu balsi. Par Antoņenko un Opolais, kā jau teicu, arī māc bažas, vai tā ir labi. Nu, Antoņenko jau drīzumā grasās dziedāt Verdi Radamesu, bet Opolais bez Jenūfas ir ieminējusies par Vāgnera repertuāru tuvā nākotnē (pēdējo gan viņa ir dziedājusi arī Rīgā, tomēr tas, ko viņa tagad dzied pa ārzemēm, tomēr būtiski atšķiras no LNO perioda - ir pilnīgi pazudusi Violeta, Mikaēla, Aīda). Elīna Garanča par Santucu tieši vienā nesenā intervijā radio Klasika teica, ka, iespējams, jūtoties tai jau gatava. Bet tas tā - vismaz, kad viņa izklāstīja savus nākotnes plānus konkrēti, par Santucu tur nekā nebija. Lielos vilcienos pagaidām vēl arvien tas pats - Karmena, Rožu Kavalieris, Tita žēlastība, Vertera Šarlote. Varbūt radikālus jauninājumus viņa pagaidām vēl izgudris noklusē. Maija Kovaļevska ir Mirellas Freni skolniece it visā, jo īpaši tajā, kas attiecas uz repertuāra izvēli, tāpēc jau arī virzās uz priekšu tik piesardzīgi (viņa ir pilnībā pārņēmusi no Freni dzīves moto: "Karjera balstās uz "nē"", kas esot jāsaka nesalīdzināmi biežāk kā "jā", lai dziedātu ilgi un skaisti, kādēļ viņai jau nācies atteikt ne vienam vien vilinošam piedāvājumam). Šovasar redzēsim, kā viņai veiksies ar Verdi Traviatu, jo tas ir liels lēciens uz priekšu - Verdi operās viņa vēl nekad nav dziedājusi. Par Marinas Rebekas Lučiju kaut kā neiedomājos. Vien par to, ko viņa dzied ārzemēs - donna Anna, Violeta un Rosīni repertuārs viņai der kā uzlieti, tāpēc arī tā pārliecība, ka viņa zina, ko izvēlas dziedāt. Bet jā... Lučijas ārprāts varbūt viņai vēl ir nedaudz par agru. Varbūt nespēja sekot Freni formulai arī izskaidro reizēm mūsu ārvalstu zvaigžņu reizēm pārdrošus lēcienus - grūti pateikt "nē" kaut kam, par ko sapņo, kādam (diriģentam), ar kuru tik ļoti gribas sadarboties, kādam operteātrim, kurā tik ļoti gribas nodziedāt, ka piekrīt kaut kam, kam vispār nevajadzētu piekrist, vai arī piekrīt par agru. Ar domu, ka tāda izdevība otrreiz var arī nerasties. Lai nu kā, es viņiem visiem vēlu veiksmes un lai visi labie gariņi stāv klāt, ja ar kādu nepareizu izvēli ir nodarījuši pāri savai balsij! Tad pēc iespējas ātrāk atkopties un atgūt labu formu!
  • 3
  • 0
+++
+
Ne manā varā ir ko labot, varu izteikt ikai dažus savus iespaidus: I. Pētersona kādreizējais repertuārs un noslodze, ja nemaldos pat vienu Vāgneru dziedāja, I. Galante (koloratūra) pēc spožas Mikaēlas izvēlējās arī Verdi Leonoru...I. Kalna (koloratūra) pāriet uz aizvien dramatiskāka soprāna partijām, cerēsim, ka A. Antoņenko visi labie gari nosargās pēc Otello. Vai viņš gadījumā nebija viens no Alčīnas kontrtenoriem un Ļenskiem, tad pieveica Rūdolfu un nu ir Otello. E. Garanča ir sevišķs izņēmums, jo apveltīta ne tikai ar skaistu balsi, bet arī ar prātu un intuīciju, piemēram, atturas no Amnerisas, arī Tosku un Santucu (pretēji kādreizējai prīmai Obrazcovai) atstāj nākotnei, varbūt, ka saudzē tikai kā sapni, tikai iedomā par daudzu augsto mecosoprānu vai zemo soprānu "kroņa" lomu- lēdiju Makbeti. Vēl laiks rādīs, cik ilgi forsēs K. Opalais. Vai M. Rebekai jau vajadzēja izmēģināt spēkus Lučijā, parādīt savu iepēju robežu( Jūsuprāt dziedātāja uzmanīgi izvēlas repertuāru) ? Tā kā, piedodiet, jūsu uzmanības lokā ir veiksmīgais viducis ( par uzvarām katrs priecājas, arī es), bet nevarēsim vis noliegt to, ka pietiekoši daudz mūsu dziedoņu ārzemēs "iekarst" un dažkārt aizraujas kā teteri riesta laikā. Nu tūliņ kāds metīsies virsū, ka zvaigznes zākāju. Nē, nē un nē, bet..., kā saka, domāt garākās distancēs ( E. Garančas teiciens) daudziem nenāktu par ļaunu.
  • 3
  • 0
Piemēram?
P
"Grūti ir nepamanīt, ka latviešu dziedātājiem jo bieži tiek vokālās partijas, no kurām daudzi izvairās vai atļaujas tās dziedāt, kad nodomājuši vokālo karjeru beigt." Kam tad vēl tādas ir? Vismaz Elīna Garanča, Maija Kovaļevska un Marina Rebeka nešaubīgi atstāj iespaidu, ka ļoti rūpīgi izvēlas, ko dziedāt, nevis ņem, ko dod. Iespējams, ka ar Antoņenko un Opolais ir nedaudz citādāk, bet nevar izslēgt, ka viņu balsu specifika ļauj jau šajā brieduma stadijādziedāt tās dramatiskās lomas, kādās viņi dzirdami (Otello, Čio-Čio-Sana, Toska, Jenūfa). Palabojiet, ja kļūdos!
  • 0
  • 0
jumors
j
Jā, pašiem par sevi negribas vis, kaut arī mūsdienu Eiropā garīgums tāpat pagrīdē kā Johanaāns ar saviem sprediķiem.
Ironija
I
Režoperas sasniegums ir pārvērst mūs ēras sākuma ebreju valdniekus par fašistiskās Vācijas nacistiem. Ach Weh, Gewalt!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja