Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -4 °C
Skaidrs
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Pelēkās debesis pār Ceilonu. Režisors Vims Venderss iestudējis Žorža Bizē operu Pērļu zvejnieki

Laiks aplikt pērļu krelles un doties uz Berlīni! Kino klasiķis Vims Venderss debitē operas režijā – Žorža Bizē Pērļu zvejniekus viņš iestudē kā neierasti drūmu pasaku par kaislībām

Ar ko pārsteidza Vims Venderss 24. jūnijā Berlīnes Valsts operas pagaidu mājvietā Šillera teātrī notikušajā Žorža Bizē Pērļu zvejnieku pirmizrādē? Ar stilistisku piegājienu un noformējumu. Slavenais vācu kinorežisors, debitējot operā, izvairās no straujiem, izaicinošiem žestiem – viņš neuzbāžas ar savu stāsta interpretāciju un neatklāj galveno lomu atveidotāju dramatisko potenciālu. Viņi dzied, cieš un mīl – vislabākajās operas tradīcijās. Vims Venderss solistu darbā tikpat kā neiejaucas.

Orientālisms paliek mūzikā

Operas izrādi režisors formatē kā filmu, papildinot to ar titriem ("Kaut kur tālajā salā aiz septiņām jūrām", "3. cēliens. 2. skats" utt.). Iestudējumā dāsni integrētas videoprojekcijas. Vima Vendersa oriģinālākais radošais solis ir iekrāsot Pērļu zvejniekus drūmos, pārsvarā pelēkos toņos, sabiezināt mākoņus virs varoņu galvām un atbrīvot operu no kolorītā saldenuma. Bizē jaunības gadu darba apdullinošais eksotiskums, kodīgais, pikantais orientālisms paliek tikai mūzikas skanējumā. Operu diriģē maestro Daniels Barenboims.

Uz skatuves – tikai pelēks rāmis un melni aizkari. Tāda sajūta, ka esam nevis seno laiku Ceilonā, bet rituālo pakalpojumu sniegšanas korporācijas galvenajā mītnē. Par to, ka darbība risinās kādā siltā zemē jūras krastā, liecina vien tas, ka varoņi pārvietojas basām kājām. Izrādē netiek izmantota butaforija, atmosfēru rada meistarīga gaismu partitūra, skatuve slīgst dūmakā. Laiku pa laikam nolaižas caurspīdīgs ekrāns, aiz kura dzied koris un solisti. Uz ekrāna draudīgi viļņojas jūra un šūpojas palmas, brīdinot par kaisles taifūna tuvošanos; projekciju tuvplānos mēs iepazīstam stāsta varoņus un priesterieni Leilu bērnības gados – meitene rotaļājas ar pērļu krellēm.

Izrādes spožākās pērles ir galveno lomu atveidotāji. Tie ir jauni, pievilcīgi solisti, no kuriem varēja izvilināt daudz vairāk: krievu soprāns Olga Peretjatko (Leila), itāļu tenors Frančesko Demuro (Nadirs), ungāru un rumāņu izcelsmes baritons Jula Orents (Zurga). Olga Peretjatko, kura debitē jaunavas Leilas lomā, ir izcila dziedātāja un aktrise, sākotnēji viņas specializācija bija Džoakīno Rosīni mūzika, pēdējā laikā māksliniece paplašina repertuāru. Savu dramatisko meistarību viņa ir apliecinājusi režisoru Robēra Lepāža, Dmitrija Čerņakova un Klausa Gūta iestudētajās operas izrādēs.

Vims Venderss neslēpj simpātijas pret Olgu Peretjatko, taču oriģinālu lomas zīmējumu viņai nesniedz: operas pirmajā pusē Leila atgādina smalku marmora statuju, savukārt otrajā, kad meitene ļaujas aizliegtām jūtām, viņa atdzīvojas un kļūst izlēmīgāka. Par Leilas labvēlību sacenšas bērnības draugi pērļu zvejnieki Nadirs un Zurga (izrādē viņu profesijas specifika netiek akcentēta; vīriešus darba brīžos mēs neredzam). Protams, soprāns izvēlas tenoru – Nadiru –, bet baritonam – Zurgam – ir jāmirst.

Platleņķa kadri uz skatuves

"Esmu viens no nedaudzajiem kinorežisoriem, kurš paliek uzticīgs idejai, ka filmā dažreiz ir vajadzīgi platleņķa kadri. Daudzas filmas pašreiz tiek veidotas tikai no tuvplāniem. Teātra skatuve mūsu gadījumā nav pārāk plata, un mēs centāmies radīt pēc iespējas plašāku scenogrāfisko risinājumu. Iestudēšanas procesā palīdzēja tas, ka man patīk platleņķa kadri, un tas, ka es kaut ko zinu par mūziku un gaismu," Vims Venderss nesen sacīja laikrakstam The New York Times.

Vims Venderss saprot mūziku un baletu, viņa universā satiekas U2, Toms Veitss, Rajs Kūders, Buena Vista Social Club un Pīna Bauša. Tagad viņiem blakus ir Žoržs Bizē, Daniels Barenboims un Olga Peretjatko, kuras priekšā režisors krita ceļos uzreiz pēc Pērļu zvejnieku pirmizrādes turpat uz skatuves, līdzko bija aizvēries priekškars. Sarunā ar KDi Vims Venderss teica, ka plāno uzlabot šo iestudējumu. Citus piedāvājumus no operas pasaules viņš pagaidām nav saņēmis un drīz cer sākt uzņemt nākamo filmu.

No kinorežisoriem, kurus aicina strādāt muzikālajā teātrī, tiek sagaidīts citāds skatījums, citāda materiāla saprašana, dinamika un vizualitāte. Taču rezultāts bieži liek vilties – kinomeistari apmulst, nonākot tuvā kontaktā ar dziedātājiem, viņi pēkšņi jūtas paralizēti un nezina, ko ar viņiem darīt, kā viņus atraisīt. Tāpēc atliek veidot stilīgu dizainu – palīdz tas, ka kinorežisoriem ir laba gaume. Turklāt viņi ir slavenāki nekā tie, kuri strādā tikai operā vai drāmas teātrī.

Vima Vendersa vārds iedarbojas uz auditoriju un piepilda kasi – visas biļetes uz Pērļu zvejniekiem jūnijā un jūlijā ir pārdotas. Izrāde atgriezīsies Berlīnes Valsts operas repertuārā nākamā gada aprīlī. Ja cienāt Vimu Vendersu, šo pelēko pasaku ir vērts redzēt, taču kopumā zveja varētu būt bijusi veiksmīgāka.

Pērļu zvejnieki
Diriģents Daniels Barenboims, režisors Vims Venderss
Berlīnes Valsts operā Šillera teātrī 30. jūnijā, 2., 4. jūlijā
Berlīnes Valsts operas vēsturiskajā ēkā bulvārī Unter den Linden 2018. gada 13., 15., 21., 28. aprīlī
www.staatsoper-berlin.de

 

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja