Kantāte tapusi, balstoties uz dzejnieka Eduarda Veidenbauma vārsmām, tajā iekļautas gan agrāk tapušas, gan pavisam jaunas kompozīcijas. J.Kulakovs arī atklāj dvēselisko tuvību ar jau sen aizsaulē aizgājušo dzejnieku: "Arī es dažkārt mēdzu būt skarbs, bet dziļi dvēselē mana dziļākā būtība ir pilna ar mīlestību uz visu". Ar skepsi un ironiju "Veidenbaums man ir ārkārtīgi mīļš jau kopš studiju gadiem," stāsta J.Kulakovs, atklājot, ka ar dzejnieku jūt garīgu radniecību. "Man gan nav desmit valodu zināšanas, taču ir interese par valodām arīdzan, tāpat par filozofiju — katrā ziņā viņa filozofiskais skatījums man ir tuvs," paralēles velk mūziķis, atgādinot, ka E.Veidenbaums ir arī spēlējis vijoli. "Ne velti viņa dzeja, lai cik skarba brīžiem nebūtu, ir skanīga — viena no muzikālākajām fonētiskā ziņā," stāsta J.Kulakovs. Depresīva? Jūs ko! "Nepiekrītu, ka Veidenbauma dzeja ir depresīva, par tādu drīzāk var nosaukt Jāņa Ziemeļnieka, ar kuru man bija darīšana pirms gada, daiļradi." Meklēdams īstos izteikumus, lai izteiktu Veidenbauma būtību, J.Kulakovs ķeras pie Gunta Bereļa vārdiem, kas rakstīti dzejas izlases priekšvārdā, un citē: "Tomēr liekas, ka drīzāk viņš bijis emocionāls skeptiķis, kurš savai skepsei ļāvis izpausties ironijā gan pret pasauli, gan pret sevi. Filozofiski noskaņota intelekta rūgtie smiekli... " Arī kantātē Mīlestībā viļņo krūts akcentēta tieši šī daļa — ironija, brīžiem skaļa ņirgāšanās par cilvēku vājībām un pasauli... Interesanti, ka dzejolim ar tādu pašu nosaukumu apakšvirsraksts ir — Horācija garā. "Veidenbaums mīlēja lasīt, taču nav varējis ciest latviešu rakstniecību — garlaicīga, banāla, tās vietā labāk izvēlējies sengrieķus." Bet vai mīlestība ir savienojama ar ironiju, skepsi, cinismu? "Redz... (pēc ilgākas pauzes) ar šīm īpašībām nenoliedzami savienojama gudrības mīlestība un filozofija, bet tīri cilvēciskā mīlestībā šīs īpašības var daudz ko sabojāt," domīgi nosaka komponists.Oda priekam Ar Veidenbauma dzeju J.Kulakovs iepazinies jau pirms krietna laika, pats viņš stāsta, ka savulaik Kalāčos (E.Veidenbauma memoriālajā muzejā), kur bijusi studentu iecienīta vieta, pulcējušies jaunie dzejnieki, mūziķi. "Es biju konservatorijas students, jauno komponistu apvienībā, tā arī tur nokļuvu," atceras J.Kulakovs. Kalāčos pulcējušies dzejnieki — Māris Melgalvs, Klāvs Elsbergs, Egils Zirnis, Inese Zandere, skanējusi arī mūzika un kādā brīdī tapušas pāris dziesmu, kas tur arī piedzīvojušas pirmatskaņojumu. "Kaut kādā veidā tur bija nonākuši arī Gaudeamus vīri, un tā laika kora vadītājs Edgars Račevskis man piekodināja, ka vienu no dziesmām vajadzētu pielāgot vīru korim," J.Kulakovs pārcilā atmiņu apcirkņus. Šī dziesma, kas veltīta maestro Račevskim — Par spīti grūtiem laikiem —, skanēs arī šovakar atskaņotās kantātes ietvaros. Savukārt titulkompozīcija Mīlestībā viļņo krūts veltīta tagadējam kora vadītājam Ivaram Cinkusam. J.Kulakovs atzīstas, ka kantātes nosaukums atrasts desmit minūtēs — racies pa dzejoļu krājumu, izrakstīdams, viņaprāt, labākās rindiņas, līdz I.Cinkusam iepatikusies tieši šī. Muzikālā ziņā šis būs viens no neraksturīgākajiem J.Kulakova darbiem — pirmoreiz korim mūzika rakstīta a capella manierē. Savukārt pieaicinātā grupa Pērkons darbosies ar pilnu jaudu — gan atsevišķās kompozīcijās atskaņos korim pavadījumu, gan paši būs vadībā. Kā atklāj komponists, tagad pie jauna repertuāra grupas dalībnieki tiekot vien tad, ja pats raksta kādu lielās formas skaņdarbu — kur tie laiki, kad tapušas dziesmas. Kantātes Mīlestībā viļņo krūts struktūra izkārtota no jēgas un satura viedokļa, kur "pa vidu gremdēšanās trauksmainos dzejoļos, savukārt sākums un beigas ir apliecinošas", stāsta J.Kulakovs. Ķecerīgi smejot, viņš atklāj gandrīz vai skolas zēna nebēdnību: "Sākotnēji gribēju pēdējo daļu nosaukt vienkārši Prieks. Taču savā nekaunībā visbeidzot to nodēvēju par .... Odu priekam. Arī re mažorā," ķiķinot stāsta komponists un piebilst — cerot, ka Bēthovens neapvainosies. Visbeidzot uz atvadām viņš pastāsta, kā pats nodēvē — "dzeltenās preses cienīgu stāstu". "Mēģinājumā man pienāk korists un stāsta, ka viņam apzagta mašīna — izsists logs. Un no nošu mapītes paņemtas vien kantātes notis..." Kantātes Mīlestībā viļņo krūts pirmatskaņojums 12.novembrī plkst.19 Rīgas Kongresu namā. Piedalās vīru koris Gaudeamus un grupa Pērkons. Biļetes Biļešu paradīzes kasēs, stundu pirms koncerta norises vietā, to cena Ls 3—7.
Veidenbaums Jura Kulakova garā
Šovakar pirmatskaņos kantāti Mīlestībā viļņo krūts Koris Gaudeamus mani uzrunāja jau pirms diviem gadiem — kamēr izvīkšķījos un savīkstījos, pagāja laiks,— tā darba sākšanu pie kantātes Mīlestībā viļņo krūts atceras komponists Juris Kulakovs. Jau šovakar Rīgas Kongresu namā kantāte piedzīvos pirmatskaņojumu, tajā piedalīsies vīru koris Gaudeamus, grupa Pērkons un, protams, pats komponists — pie taustiņiem.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.