Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Kur likt laiku? - tāds ir jautājums: izrādes Dzin recenzija

Latvijas teātru ābolu ķocis. Dzin. Režisors Vladislavs Nastavševs. Dirty Deal Teatro un Nacionālā teātra kopprojekts.

Gunta Sloga

Kur likt laiku? Ar līdzīgu jautājumu kā filmā Kolka Cool sākas izrāde Dzin, kuras varoņi mēģina iestudēt izrādi par mūzikas lādīti. Zēns, kuram lādīte pieder, izlemj to attaisīt vaļā, un sākas dīvainas lietas. Lādītē esošais mehānisms ne tikai atdzīvojas, bet sāk deformēties arī laiks. Te tas velkas lēni, te joņo, te izrādās, ka laiku iespējams attīt atpakaļ. Izrādi iestudēt mēģinošie aktieri, kas tērpušies izļurkātos padomju laika treniņtērpos un kedās, tēlo zvaniņu, atsperīti, veltnīti un citas detaļas. Īpaši labi tas padodas Atsperītei - Ditai Lūriņai, kura ar Dzin pierāda, ka ir spējīga talantīgi strādāt ne tikai Nacionālā teātra (NT) klasiskajos iestudējumos. Iejusties brīžiem absurdo varoņu lomās izdevies arī Artūram Krūzkopam un Jurģim Spuleniekam. Izrāde ir rēbuss, kas, ar acīm sekojot līdz aktieru eleganti mētātajam badmintona volāniņam, mudina domāt par attiecībām ar laiku un teātri. Satriecošākais ir brīdis, kad aktieri drūzmējas pie telpas dibenplānā esošā priekškara un aprunā aiz tā esošo publiku. Paveroties priekškaram, redzams milzu spogulis, kurā zālē sēdošie ierauga paši sevi. Ir skaidrs, ka V. Nastavševs un viņa domubiedri zina, ko darīt ar laiku. Dzin, tāpat kā Visi mani prezidenti, apliecina, ka Dirty Deal Teatro un NT sadarbības rezultātā top daudz inovatīvāki un radošāki darbi nekā vairākums uz NT lielās skatuves skatāmo.

Zane Radzobe

Rakstot par Dzin, V. Nastavševs konstatē, ka tā patiesībā ir Godo. Ko tas nozīmē? «No vienas puses, uz šo jautājumu ir jāatrod precīza atbilde, no otras - tā nemaz nav iespējama, un starp šiem diviem lielumiem mēs svārstāmies.» Nacionālā teātra un Dirty Deal Teatro kopdarbs ir mākslinieciska uzvara. Retas ir izrādes, kurās nekas nenotiek (luga ir absurda stilizācija, aktieri īd, gaida izrādes beigas, cenšas «nosist laiku»), bet skatītājam ir interesanti. Aizrauj azartisks, ironisks spēles prieks, D. Lūriņai, M. Brūverim, J. Āmanim, A. Krūzkopam, J. Spuleniekam risinot tēlu (aktieru un muzikālās kastītes smalkmehānisma detaļu) absurdās eksistences paradoksus. Notiek teātra brīnums - šķiet, vārdi un notikumi piedzimst kā konkrētu aktieru būtības manifestācijas. (It kā profesijas pamats, bet cik bieži tad īstenībā redzēts?) Komiski, paradoksāli, asprātīgi.
Tomēr izrāde ir absurda tikai pēc formas. Pat ja saturu izstāsta nevis vārdi vai notikumi, bet emocijas. Jo - kas tad notika pa vidu neizbēgamo beigu gaidām? Kamēr nepamanījām, aizritēja dzīve. Kafkas motīvus izrādē par skaistu elēģisku sapņojumu pārvērš zvaniņi - tie, kas kastītē, un tie, kas dzīvi, puķu, miglainā spogulī ieraugāmi.

Maija Treile

Neatkarīgā Dirty Deal Teatro un tradīcijām bagātā Nacionālā teātra kopprojekta Tests ietvaros tapusī Vladislava Nastavševa Dzin ir interesants skatuvisks piedzīvojums, kas radies abu, šķietami tik pretējo, teātru mijiedarbē. LNT primadonna Dita Lūriņa, kuru, īpaši jau pēdējos gados, ierasts redzēt uz lielās skatuves skaisti ietērptu, izkrāšļotu un visbiežāk debešķīgi dziedošu, Dzin atļaujas maksimālā tuvplānā skatītājiem šļūkāt treniņbiksēs un bez grima. LNT Jūdas skūpstā vienu dzīvi jau nokalpojušais spogulis DDT zālītē atdzimst nedaudzo Nastavševa izrāžu jau ierasti izsmalcinātajā un precīzajā vizualitātē, lai uz mirkli radītu/rādītu tajā jaunu spēles telpu, kurā mēs, skatītāji, vienojamies ar pieciem izrādes aktieriem. No aktieriem īpaši gribas izcelt jauno talantu, vēl studentu, Jurģi Spulenieku, kurš jau DDT Kucēnos pārliecināja ar retu spēju - likt skatītājam ar interesi sekot, kā viņš klusējot domā. Dzin - tas ir stāsts par dzīves likumsakarībām un vienlaikus absurdu, arī par teātra dabu, kas izpaužas tieši pašā izrādes notikšanas procesā - spēlēs ar laiku, telpu un skatītājiem. Izrāde teātra gardēžiem - brīžiem neticami aizraujoša, brīžiem kaitinoši garlaicīga un rotējoša. Bet tieši šī teātra mākslas īpašība - savalgot skatītāju te un tagad - laikam arī ir Nastavševa Dzin patiesā sāls.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Atā, atā!

Nez, kā gan viņai tagad klājas? Kā jūtas? Vai kā netrūkst? Es spītīgi turpinu interesēties par lietām un cilvēkiem, kas ir pazuduši no mediju dienaskārtības

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja