Arī tos, kuri nervozi ar pirkstiem bungo pa auto stūri, netiekot ārā no sastrēguma. Arī kādu cacu, kas gar teātri pastaigājas ar mazu sunīti. Izrādē viņi visi, arī jūs un es, ļoti iespējams, ieraudzīsim paši sevi. Nav teikts, ka apkaunojošā gaismā. Mazliet komiskā, ķircinošā gan. "Neuzticīgi, greizsirdīgi neveiksminieki vīri un krāpnieces sievas, laulāto draugu kaislības un ģimenes skandāli - komiskas un traģikomiskas situācijas tiek izspēlētas vodeviļas pikantajā vieglumā. Situāciju komēdijas attiecības, kas samudžinās arvien vairāk, atklāj slepenos instinktus, atgādinot par šarmanto filmu Džezā tikai meitenes un tās vīriešiem, kuri pārģērbjas par sievietēm," vēsta izrādes anotācija. Īsi pirms pirmizrādes, kas paredzēta 18.septembrī, aktrise Ieva Pļavniece visādi izvairās atklāt savas lomas kārtis. Viņa ir vienīgā sieviete izrādē un spēlē ērģeles. Dailes teātra kasē pie sienas vīd fotogrāfijas no skatītāju iecienītām izrādēm. Pārsvarā fotogrāfijās redzami vieni un tie paši aktieri: Rēzija Kalniņa, Artūrs Skrastiņš, Ģirts Ķesteris. Arī tu - vienā fotogrāfijā ar kailām krūtīm, otrā - ar kailu muguru. Nopietni? (Iesmejas dūmakainā tembrā. Nu gluži kā Laiza Minelli!) Viena no izrādes Ivonna, Burgundijas princese, otra no Morisa. Par Ivonnas bildi gan ir "kolosāli", jo fotografēja ģenerālmēģinājumā. Pēc tam lietas tika mainītas. Zināju, ka tā bilde iebāzta teātra mājaslapā, taču maziņa! Šajā sakarā gribu tev jautāt: kaut arī necik nozīmīga, tomēr šāda "piekāršana pie sienas" savā ziņā liecina par tavu statusu teātrī - ka skatītājiem esi interesanta. Kā tu domā? Ja teiktu, ka man tas galīgi nav svarīgi, tad melotu. Protams, man ir svarīgi, vai ir darbs un kādas lomas dod, jo bez darba aktieris vienkārši iznīkst. Emocionāli iznīkst vai tīri praktiski - nu, ka nav, no kā dzīvot? Pirmkārt, emocionāli sabrūk. Un tas atstāj iespaidu arī uz fizisko stāvokli. Taču mums ir arī otra galējība: pārslodze. Vai nu tev neko nedod, vai dod lomas visu laiku. Tu rotē no lugas uz lugu, un cik tad var kaut ko jaunu radīt? Ja es būtu Holivudas spicē… Ja varētu nospēlēt lielu, smagu lomu filmā un saņemt lielu naudu, tad var pusgadu ceļot. Nospēlēt vēl kādu lomu pēc laika. Un atkal ceļot. Vēl uzkrājumi veidojas, lai var pensijas vecumā dzīvot, cepuri kuldams. Ak tad aizdomājies gan par pensiju savos tuvu pie trīsdesmit? Man bija kādi 22-24 gadi, kad bankā pirmo reizi paprasīja, vai es negribētu pensijas otrajam līmenim pieteikties. Apjuki? Apjuku gan, un sasmējos. Nodomāju, ka uz mani tas mūžam neattieksies. Par pensiju baigi domāt tāpat nav jēgas, jo atkal varbūt būs devalvācija, inflācija un tāpat neko nesaņemsi. Zinu, kā mana vecāmamma strādāja. Pirms pensijas paņēma vēl kādus darbus klāt, bet beigās saņēma minimālo. Mūsu ģimenē runāja par to, ka viņa saņēmusi tikpat, cik kāds, kurš neko nav savā dzīvē strādājis, bet laidis muļķi. Tu pieminēji sociālo tēmu. Brīžiem liekas, ka daļa aktieru, mākslinieku dzīvo pilnīgi citā pasaulē un materiālās problēmas viņus neuztrauc. Viņi pat nezina, kas īsti valstī notiek. Piekrīti? Tas, ka es dzīvoju pilnīgi citā pasaulē, tā ir. Nesen mani aizveda uz jaunu džeza klubu Rīgā, kas pieder Arnim Mednim. Skatos, wow, cik smuki viss uztaisīts, bārmeņi forši, un džeki - gari, forši, vīrišķīgi. O, ir Latvijā arī tādi! Mana draudzene Ieva Kerēvica, kura mani turp aizveda, teica, Pļavniece, pamosties! Latvijā ir vēl daudz kas cits bez teātra! Man ir mazliet bail no sabiedrības. Īpaši ņemot vērā, ka latvieši šobrīd jūtas nospiesti un pazemoti ar politisko, ekonomisko situāciju un viņi mēģina no negācijām atbrīvoties, ķengājot citus, piemēram, interneta vidē. Tas ir kā apburtais loks! Es esmu par pacifismu. …kā lielākā daļa radošo. Nē, nu kaut kāds kareivīgums varbūt manī ir. Taču tagad man gribas, lai viss ir mierīgi un kārtībā. Negribas lieku uzmanību. Negribas nonākt konfliktsituācijās. No malas lūkojoties, šķiet, ka asuma tev netrūkst. Man ir svarīgi, ko par mani domā, kā ar mani jūtas tuvākie cilvēki, ar kuriem satiekos mājas ballītēs. To ballīšu tev, 28 gadus vecai aktrisei, ir daudz? Vairumā! Manā draugu lokā ir ļoti dažāda vecuma cilvēki. Smejos, viņu vidējais vecums varētu būt ap piecdesmit. Man ir brīnišķīgi draugi, kuriem ir septiņdesmit gadu, un mums ir interesanti. Man ļoti patīk nakts dzīve, bet ne tādā ziņā, ka es staigātu pa klubiem. Par to es neko daudz nezinu. Man patīk nakts sarunas. Naktī ir cita dzīve, cita domāšana, cita pilsēta. Tu pats esi cits. Nevajag jau sadzerties nāvīgi. Neliela bohēma ir patīkama, bet tai blakus vienmēr ir radošas lietas. Rodas mega idejas, un tās vajag izmēģināt ar klavierēm, ģitāru. Tagad gribu atrast studijas tipa telpu, kur varētu apvienot radošās lietas ar bohēmu. Bija periods, kad man nepatika dzimšanas dienas, es tās nesvinēju. Tad sapratu, ka ir cilvēki, kuri pāragri mirst. Manai mammai nomira viena no labākajām draudzenēm ap piecdesmit gadu vecumu. Viņai bija visi apstākļi, lai dzīvotu mierīgi, saulaini, harmoniski. Čiks, un tev pārrauj to pavedienu… Savācās man tādi fakti, un es sapratu, ka gribu ar sev tuviem, svarīgiem cilvēkiem tikties, atzīmēt katrus svētkus kopā. Tā ir satikšanās - kamēr viņi ir un es esmu. Mani draugi ir aktieri, mūziķi, mākslinieki. Domāju, ka arī citās jomās ir ļoti interesanti cilvēki - inženieri, mežinieki. Bet man ar viņiem nebūtu nekā kopīga. Nebūtu, par ko parunāt. Kas jūs, teātra cilvēkus, satur kopā? Dailes teātra kafejnīcā var vērot interesantas ainiņas no dzīves: aktieri ne tikai spēlē, bet arī pusdieno kopā, čupojas. Reizēm veidojas mīlas stāstiņi, un liekas - visa dzīve teātrī vien griežas. Teātrī cilvēki lielākoties ir ideālisti. Viņu meklējumi varbūt ir donkihotiski, bet tie ir talantīgi cilvēki, kuriem ir, ko teikt. Dailes teātrī tu laikam pavadi divas trešdaļas sava laika? Nu jā, kad ir sezona, es aizeju mājās tikai pagulēt, nomazgāties, nomainīt drēbes un pabarot kaķi. Reiz redzēju brīnišķīgu etīdi: kāds mans kolēģis stāvēja pie lomu saraksta un brauca ar pirkstu no apakšas uz augšu. Hū, apakšā nav! Viņš ar pirkstu brauca augstāk. Tā ir pareizā pieeja, man liekas. Aktierim gribas interesantas lomas. Lai ir, kur augt. Būtiski ir mainīties no lomas uz lomu, lai klāsts ir krāsains. Ja dotu tikai liktenīgās spēlēt, nu cik tad varētu! Kā tu domā, vai teātri Latvijā negrēko ar zīmogu uzspiešanu aktieriem? Lūk, Artūram Skrastiņam romantiskie tēli, Ģirtam Ķesterim un Rēzijai Kalniņai psihodēliskie, bet Jurim Žagaram mīlētāji, filozofētāji. Liekas, režisori velk ārā no aktieriem to, kas viņos ir, bet neprovocē radoši transformēties. Man liekas, ka visos ir viss. Man ir bijušas lomas, kuras ir pilnīgā pretstatā man pašai. Piemēram, Elīza izrādē Meža gulbji. Viņa ir trausla. Es negribu dzīvot tā: ja sit pa vienu vaigu, griez otru. Esi domājusi, kādām lomām vislabāk deri? Zinu, ka deru, ja izrādē vajag spēlēt instrumentu. Ja vajag kaut ko nodziedāt, arī deru. Jaunajā izrādē Manu sievu sauc Moriss tu spēlē ērģeles. Jā. Tam es arī deru. Lomu jau esi satvērusi aiz krāgas? Man ir, ko cīnīties ar nošu materiālu. Tiem, kuri redzējuši mūsu kursa diplomdarba izrādi Mežainis - toreiz gan nospēlējām tikai trīs izrādes, varu teikt: šī ir otrā sērija. Ko teiksi tiem daudzajiem skatītājiem, kuri jūsu diplomdarba izrādi nav redzējuši? Tiem jānāk skatīties Morisu un jādomā, kāda tad bija pirmā sērija. Domāju, viņi sapratīs. Mana loma izrādē ir Ieva. Pieņemsim, ka tā ir Ieva Pļavniece. Tātad tu izrādē spēlēsi pati sevi? Principā jā. Tam vajadzētu būt visai grūti - spēlēt sevi. Man ir ļoti grūti par to runāt. Ir vēl ļoti daudz neatbildētu jautājumu par šo izrādi. Man ir tik daudz, ko darīt starp mēģinājumiem, lai sagatavotos šai izrādei. Laika diennaktī ir tik, cik ir. Jāpaguļ arī. Kāpēc šai lomai izvēlējās tieši tevi? Tāpēc, ka neviens cits to nevar izdarīt. Skan drausmīgi ambiciozi, bet tā ir. Es nezinu nevienu citu aktieri, kurš varētu spēlēt ērģeles. Es desmitreiz režisoram pārvaicāju: vai tiešām ne klavieres, ne sintezators, bet tieši ērģeles? Tas ir ļoti atbildīgs darbs. Es skolā mācījos spēlēt ērģeles. Protams, tajā laikā man neienāca prātā, ka jebkad dzīvē tas varētu noderēt teātrī. Vakar man prasīja: kas šajā manā lomā ir īpašs? Tad es padomāju: īpašs ir tas nezināmais faktors, kurš noticis gadus desmit pirms šīs pirmizrādes. Tieši pirms desmit gadiem es pabeidzu Doma kora skolu. Ko teiksi par izrādes tēmu? Sieviešu lomās iejutušies vīrieši. Stāsts, kā var noprast, ir komēdija - maskarāde - homoseksuāla mīlestība. Par izrādes tēmu man nav, ko teikt. Kā to varētu uztvert skatītāji? Es domāju, katrs atradīs kaut ko sev. Ja nu sarauks degunu par to, ka izrādē vīrieši tērpjas sieviešu drēbēs? Es domāju, latvietis ir ļoti aizspriedumains. Par ko tad mums izrādes taisīt - par inflāciju, politiku? Lielie teātri nevar atļauties tikai radošas laboratorijas. Kā uztaisa izrādi, kur jāiespringst pēc darba, jāpadomā, tā izrāde piedzīvo ļoti īsu mūžu. Kāda jēga iespringt uz trīs izrādēm? Un tad ir paradokss: uztaisa baigo blurstiķi, un tas aiziet! Kritika to noraksta, bet skatītājs nāk. Aktierim jau noteikti svarīgi, lai zāle pilna? Protams! Jo tu taču ieliec baigi daudz spēka izrādē, atdod sevi visu. Kamēr citi vīpsnā par šoviem, tu ņēmi un piedalījies LNT Divas zvaigznes - laikam jau tāpēc, lai saņemtu to skatītāju mīlestību? Negribu pie šīs tēmas atgriezties, bet es vienkārši gribēju dziedāt. Uz teātri nāk daudz mazāks skaits cilvēku, nekā skatās televīziju. Ne vienmēr teātrī man dod lomas, kurās varu ielikt savu redzējumu. Tad nu šovā bija iespēja padauzīties, ielikt kaut ko ļoti savu. Arī pacīnīties ar sevi, savu uztraukumu. Man vienmēr ir ārkārtīgi bail. Ko tev tīri personīgi jaunā izrāde nozīmē - noteikti ir kaut kas, ko nevar atrast anotācijā, bet tev tas nozīmē daudz? Mīli savu tuvāko kā sevi pašu, kas vairākas reizes izskan izrādē. Paradoksāli, ka, lai izpildītu nosacījumu, kas šajā teikumā, vispirms jāiemīl sevi pašu. Tikai tad varēsi mīlēt citus, izturēties pret viņeim godprātīgi. Izrādē tas izdodas? Cenšamies. Un dzīvē? (Smaida.) Dzīve ir viens liels darbs ar sevi. Būt par labu cilvēku ir pats lielākais darbs, jo paviršam būt ir vieglāk. Šobrīd sabiedrībā ir ļoti augsts paviršuma koeficients. Cilvēki pavirši mīl, pavirši draudzējas. Tāpēc es palieku pie savām ballītēm, nevis satiekos šā tā uz ielas.
Ieva Pļavniece. Kam viņa der?
Aktrise Ieva Pļavniece Dailes teātra jaunajā izrādē Manu sievu sauc Moriss ir vienīgā sieviete. Izrādē viņa spēlē ērģeles Dailes teātra izrādes Manu sievu sauc Moriss reklāmas plakātā Ieva kailu muguru guļ vienos ziedos un pār plecu domīgi lūkojas uz auto straumi, kas plūst pa Brīvības ielu. Atnāciet! - Ieva, šķiet, vilina sagurušos cilvēkus ārā no pārpildītajiem trolejbusiem un autobusiem.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.