Talants, kas apčakarēs
Tikko sākuši mācības, interesi raisa Latvijas Kultūras akadēmijas
šoruden uzņemtie studenti — topošie aktieri. Pēc notikumiem pavasarī,
kad Dailes teātris štata vietu nepiedāvāja nevienam Mihaila Gruzdova un
Indras Rogas īpaši Dailei audzinātajam audzēknim, aktuāls jautājums,
vai teātros pašlaik jauni aktieri nepieciešami. Un ko darīt
talantīgajiem, diplomu tikko ieguvušajiem māksliniekiem?
Bez darba nepaliek
Profesionāļu diskusijās vasarā tika izvirzīts jautājums — vai jaunieši
bija atbilstoši sagatavoti tam, ka nāksies par sevi cīnīties? "Nevienam
kursam nav bijis viegli," bilst
I.Roga. "Arī mūsu kurss pērās kā pliks pa nātrēm. Kad gandrīz nav ko
ēst, kur dzīvot." Dailes kursa absolventu situācija, salīdzinot ar
pavasari, uzlabojusies. Jūnijā šokēja, ka nevienam no sešpadsmit
absolventiem vieta Dailē neatradās, kaut vairākus gadus jaunieši tika
apzināti gatavoti iepludināšanai Dailes teātra ansamblī. Divas
diplomdarba izrādes tika iestudētas, piedaloties teātra labākajiem
aktieriem, tādējādi jau pirms studiju beigšanas viņus piesaistīja
trupai. Teātra direktors Aivars Līnis finansiālu apsvērumu dēļ tomēr
atteicās piedāvāt štata vietas jaunajiem. M.Gruzdovs, tolaik teātra
galvenais režisors, uzstāja, ka trupā jāņem divpadsmit, vēlāk — astoņi
aktieri. Beidzot ar lielāko daļu tika parakstīti ārštata darbinieku
līgumi, kā toreiz teica A.Līnis, uz tādiem noteikumiem, ka viņš
gaidījis — jaunie piecelsies un aizies neparakstījuši. Gatavību dažiem
jauniešiem piedāvāt lomas izteica Valmieras Drāmas un Latvijas
Nacionālais teātris, kaut arī tajos nav brīvu štata vietu. Daļa
beidzēju strādā arī Gaļinas Poļiščukas Teātra observatorijā, Homo novus
projektu izrādēs vai filmējas seriālos. "Tomēr darbs ārštatā ir ļoti
nestabils. Tiem, kuriem bija studiju kredīts, valsts to nedzēsīs, jo
viņi nestrādā štatā valsts iestādē," norāda I.Roga.
Vai absolventu skaits Latvijai ir optimāls? Jā, atbild LKA rektors
profesors Jānis Siliņš. "Tagad šūmējas, ka Latvijā nemaz tik daudz
teātru nevajag, taču jāsaka — teātru varētu būt vairāk. Ja trupas ir
inovatīvas, nāk ar savu piedāvājumu... Aktieru izlaidumu ritmu,
protams, prognozē, bet mums jāuztur arī mācību kvalitāte. To var
izdarīt tikai tad, ja pedagogiem ir regulārs darbs. Kad beidza Dailes
teātra kurss un Krakovā rādīja Kāzas, poļu profesionāļi teica, ka mums
ir sava teātra skola. Tā ir liela uzslava. Mēs vienmēr gatavojam
jauniešus, kas spēj strādāt jebkurā teātrī. Viņiem ir ieskats ne tikai
psiholoģiskajā teātrī, bet arī groteskā, delartē," saka J.Siliņš,
uzverot — akadēmijas absolventu vidū ir arī veiksmīgi neatkarīgo teātru
veidošanas piemēri, piemēram, grupa UMKA.lv.
Paļauties uz talantu
Par spīti plašajām diskusijām, pavasarī konkurss iestājeksāmenos
Latvijas Kultūras akadēmijas aktieru un režisoru kursā šogad bija
pārsteidzošs. Par piecām režisoru vietām sacentās divdesmit astoņi
pretendenti, liela konkurence bija starp pretendentiem studijām aktieru
grupā. Apvienotajā grupā, kurā ir desmit budžeta vietas, studijas
sākuši divdesmit divi jaunieši, no tiem piecpadsmit — topošie skatuves
mākslinieki. "Šī profesija jāskatās no personības viedokļa. Aktieri jau
nenāk mācīties, lai konkrētā teātrī strādātu, bet tāpēc, ka ir
aizrautība, interese, talants. Par aktieriem jāmācās jauniem cilvēkiem.
Pat viņi jau ir skolā nobružāti, fantāzija, organika, kas nepieciešama
profesijā, iznīcināta. Mēs nekad nevaram zināt, kad uzņemsim jaunu
Lilitu Bērziņu vai Indru Briķi," komentē J.Siliņš.
Savukārt jaunā kursa tiešie audzinātāji Indra Roga un Mihails Gruzdovs
uzsver, ka tikko uzņemtie jaunieši būtiski atšķiroties no iepriekšējā
kursa. "Ir pat tādi, kam ir bijusi laba alga, darbavieta. Viņam uzdod
jautājumu — kāpēc tad te nāc? Viņš saka, nauda neko neatrisina, tikai
palīdz dzīvot. Viņi lasīja Staņislavska rakstīto par ētiku un
pārsteidzoši uz to reaģēja — ar degsmi, apņēmību tā dzīvot, pat
saprotot, ka tas ir ideāls," saka I.Roga. "Domāju, ka šajā stulbajā
situācijā viņi valsti tik un tā apčakarēs, un talants izaugs tā, kā tam
vajag. Latvijā ir ļoti maz teātru. Pēc kāda laika enerģija būs
sakrājusies. Būs jauni teātri, un valsti piespiedīs tos atbalstīt. Šie
jaunieši brīvi domā, zina naudas un dvēseles dzīves vērtību. Saprot, ka
uz valsti nevar paļauties, tikai uz savām darba spējām un talantu,"
sarunu beidz M.Gruzdovs.
Uzņemti studenti Kultūras akadēmijas aktieru un režisoru kursā
Konkurss iestājeksāmenos Kultūras akadēmijas aktieru un režisoru kursā bija pārsteidzošs
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.