Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Ģēniju ļaunums

Nesen noskatījos ļoti pamācošu, svaigu filmu – krievu dokumentālists Igors Maiboroda uzņēmis darbu par divu pasaules kino ģēniju – režisora Andreja Tarkovska un operatora Georgija Rerberga fatālo konfliktu pasaulē atzītā šedevra Stalkers uzņemšanas laikā. Filma tā arī saucas Tarkovskis un Rerbergs: Stalkera apslēptā puse un tai ir/bija visas iespējas kļūt par pikantu "dzeltenīgās tēmas" izvērsumu, ja ne Maiborodas cilvēciskā un profesionālā takta sajūta, kas caur filmu apliecina, ka tās tapšanu iedvesmojusi nevis ziņkāre, kurš kuram "sievu atsita" (versija, ka vīrišķīgajam skaistulim Rerbergam bijis romāns ar Tarkovska sievu joprojām ir populāra, kaut absolūti neatbilst realitātei) tikai un vienīgi milzīgā vēlme izzināt, ko vispār nozīmē šādi liela mēroga konflikti – totāla radošā nesaprašanās, kas noved pie divu talantīgu cilvēku attiecību un sadarbības pārtraukšanas.

Latvijas skatītājam, iespējams, Rerberga vārds izsaka maz, kaut gan pietiktu nosaukt viņa uzņemtās filmas (Tarkovska Spogulis, Kurosavas Balto nakšu melodijas, Balabanova Vilciena pienākšana, Abdrašitova Plumbums jeb Bīstamās spēles, Mihalkova Končalovska Pirmais skolotājs, Asjas laime, Muižnieku ligzda, nule kā mūžībā pāragri aizgājušā Ivana Dihovičnija Izmēģinātājs), lai saprastu, kāda mēroga vizuālais mākslinieks bija Rerbergs.

Pēc strīda ar Tarkovski, kurā režisoram, protams, kā jau filmas saimniekam piederēja pēdējais vārds (kad filma bija 2/3 uzņemta, Tarkovskis atteicās strādāt ar Rerbergu, oficiāli sūdzējās PSKP un Goskino un panāca, ka operatoru atstādina no darba, turklāt Tarkovska autoritāte, neraugoties uz disidenta slavu, pat padomju laikos partijas funkcionāru vidū bija tik milzīga, ka viņam izdevās "izsist" no valsts miljonos rubļu mērāmu naudu Stalkera pārfilmēšanai – jau ar citu operatoru), Rerbergs kā cilvēks praktiski salūza, lai gan kā mākslinieks turpināja filmēt. Bet vairs nekad nesasniedza to meistarības līmeni, kādā izpaudās viņa talants līdz konfliktam. Interesanti, ka Maiborodas filmā visi Rerberga kolēģi un pat Tarkovska līdzgaitnieki, draugi godīgi apliecina – jā, Tarkovskis viņu pazemoja un iznīcināja kā personību. Tieši ar nodevīgajām sūdzībām PSKP. Un ar to, ka svītroja Rerberga vārdu no Stalkera titriem, lai gan spožākās epizodes, ko bija radījusi Rerberga kamera, filmā atstāja.

Stalkers, citstarp, Krievijā kinomānu vidē eksistē divās versijās (1977. un 1979. gada varianti; pirmajā vairāk no Rerberga filmētā materiāla).

Bet Maiborodas dokfilma liek atkal un atkal apsvērt prātā Puškina slaveno frāzi no Mocarta un Saljēri: vai ģēnijs un ļaundaris ir savienojami? Ir. Vēsture zina daudzus gadījumus, kad "ļaunums runā ar ģēnija muti" (J.Brodskis).

Par to jādomā arī  cita kino dižgara - Romana Polaņska "lietas" sakarā.

Un aizvien vairāk top skaidrs, ka visi ļaunie darbi atmaksājas. Jau šajā dzīvē.

Te atkal der pieminēt Tarkovska likteni. Ne tikai viņa traģiskās dzīves nogalē, bet tieši ar filmām  – Upurēšanu un Nostaļģiju. Filmām, kurās acīmredzams, ar ādu sajūtams – tās nav uzņēmis laimīgs cilvēks.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja