Cāļus skaita rudenī, un
ASV kinobiznesa izdevums Variety tos "cāļus" – filmas
nule sasummējis no biznesa jeb peļņas pozīcijām.
2009. gada vasara, neraugoties
uz pasaulē trakojošo krīzi, izrādījusies pārsteidzoši bagāta
rekordieņēmumiem. Holivudas studijas pārspļāvušas 2007. gada "peļņas
rekordvasaru" un savās ķešās iestūķējušas 5,8 miljardus dolāru.
Kā bija gaidāms, vislielāko
čunguru globāli norāvis Harijs Poters un Jauktasiņu princis
– peļņa gandrīz miljards (907,7 miljoni, no kuriem 613 – ārpus
ASV). Kāda tur krīze, ja runa ir par Hariju un viņa pubertātes vētrām!
Godpilno otro vietu sev nodrošinājusi
brīnišķīgā zvērēnu atrakcija – proti, naudkāsis Ledus laikmets
– Dinozauru ēra (833,4 miljoni, no kuriem 640 miljoni plūst
uz Holivudu ne no Amerikas un tas varētu liecināt par "pārējās
pasaules" zināmu ekscentrismu). Kāda tur krīze, ja runa ir par
zobenzobu vāveri un viņas mūža mīlu – ozolzīli!
Tikai drusciņ drusciņ
no dino un citiem lopiņiem peļņā atpaliek Transformeri
– Kritušo atriebība (829,2 miljoni). Kāda tur krīze,
ja legoīdie deseptikoni un autoboti žļerkst pa visu ekrānu!
Ko no šiem glītajiem cipariņiem
var secināt?
Pirmkārt, to, ka starptautiskā
auditorija ir kā narkomāns – vienreiz uzsēdināta uz
atrakcijas adatas, tā gaida un pieprasa – dod vēl un vēl to
pašu (jo visas trīs peļņas rekordistes ir filmas ar "astēm":
sestais Harijs Poters, trešais Ledus laikmets, otrie
Transformeri).
Otrkārt, peļņas līderu
Top-10 divas ir multfilmas: bez sudraba medaļnieces Ice Age,
piektajā vietā atrodas Augšup!/Up! (448 miljoni). Un tā arī
ir vienīgā filma, ko nosacīti var dēvēt par gudru, jēgpilnu kinomākslu.
Pārējās ir tīrais specefektu lunaparks no ekrāna.
Jā, var skumji pūst un elst, - "pasaules kinoskatītājs" acīmredzami kļūst aizvien infantilāks un mazprasīgāks... Pirms diviem gadiem, pirmskrīzes rekordvasarā – 2007 vismaz bija Karību jūras pirāti, Zirnekļcilvēks, Šreks un – ak, jā, pirmie Transformeri.