gada. Lauzt iesīkstējušos stereotipus par Rosīni kā tikai par komiskās operas meistaru ir festivāla galvenā misija — uzsver intendants. Viņš to sauc par Rosīni renesansi, kas sistemātiski apgūst un atklāj pasaulei visu komponista jaunradi, kurā nepelnīti aizmirsti tieši mūzikas drāmas meistardarbi.
Festivālā, ko 9.augustā atklās ar jau sen kā izpārdotu slavenā tenora Huana Djego Floresa koncertu, jau otro gadu piedalās jaunais opersoprāns no Latvijas — 2007.gada pasaules dziedātāju konkursa Neue Stimmen uzvarētāja Marina Rebeka. Pērn viņa saules uzkarsētajā kūrortpilsētā godam izturēja festivāla mākslinieciskā vadītāja Alberta Dzedas starptautisko meistarkursu Accademia Rossiniana ugunskristības, kas vainagojās ar veselām divām lomām komiskās operas Ceļojums uz Reimsu izrādēs. Šovasar viņa būs galvenā varone mūzikas drāmas Maometto II (Muhammeds II) jauniestudējumā, jau 12.augustā pirmizrādē Adrijas Arēnā izdzīvojot Venēcijas valdnieka meitas Annas traģisko likteni dilemmā starp mīlestību un dzimtenes patriotismu. Pirmizrādei ievērojamā austriešu diriģenta Gustava Kūna vadībā un pazīstamā vācu režisora Mihaela Hampes redzējumā sekos vēl četras izrādes 15., 18., 20. un 23.augustā, kā arī izrāžu turneja Japānā, ko novembrī diriģēs Rosīni festivāla līderis A.Dzeda.
Citāds Rosīni
Pezāro ir atpūtnieku iecienīts kūrorts kalnainā vietā ar lielisku pludmali un skaistu Sanbartolo parku. Ne velti pilsētā ir 65 viesnīcas un ap 40 restorānu. Kultūrtūristus šurp vilina ne tikai Rosīni festivāls, teātris un komponista dzimtā māja, bet arī bagātīgs mākslas muzejs un senlaicīgās baznīcas. Vēstures elpa un klasiskā itāļu arhitektūra te sadzīvo ar mūsdienīgu kultūras centru un multimediālu bibliotēku. Bet dziedātāji to praktiski neredz. "Sauļošos tikai pēc pirmizrādes. Tagad vien glābjos no karstuma dušā vai vakaros jūrā…" — tā M.Rebeka. Līdzīgi klājas arī viņas vienaudzim, baritonam Valdim Jansonam, papildinot meistarību Rosīni akadēmijā. Abi kopā skolojušies Natālijas Kozlovas vokālajā klasē J.Mediņa mūzikas vidusskolā, bet vēlāk Itālijā, kur Marina pabeidza Romas Santa Cecilia konservatoriju, bet Valdis — Parmas konservatoriju. Viņš dziedās abās meistarkursu izrādēs Ceļojums uz Reimsu 15. un 18.augustā un novembrī turnejā Itālijā.
"Šoreiz viss ir savādāk, jo iepazīstu Rosīni citā gaismā. Dziedāt dramatisko Rosīni ir pavisam kas cits nekā pērn komiskajā Ceļojumā uz Reimsu. Arī koloratūras ir citādas — dramatiskas, ne vairs bravūrīgi spožās brillante," M.Rebeka salīdzina savu Rosīni festivālu pieredzi.
"Rosīni akadēmijā pagājušovasar visi bijām skolēni, kurus Rosīni mūzikas fanātiķis Alberts Dzeda caurām dienām "dresēja" bez žēlastības. Bet topošajā jauniestudējumā esam kolēģi. Mūsu vidū ir pat tādas zvaigznes kā pasaulslavenais itāļu bass Mikēle Pertusi, kurš būs mans mīlētājs Muhammeds II, un mecosoprāns Daniela Barčelona Kalbo lomā," dziedātāja priecājas par darbu starptautiskajā komandā, kas līdz diriģenta Gustava Kūna atbraukšanai ritējis paša festivāla līdera A.Dzedas un divu erudītu pianistu vadībā.
Izrādē iesaistīts Prāgas kamerkoris un Haidna orķestris no Bolkano un Trentas, tā top kā kopprojekts ar Brēmenes teātri. Bet par A.Dzedu, kurš pērn meistarkursos biedējis jaunos dziedoņus ar skarbo, tiešo prasīgumu, viņa tagad runā ar cieņpilnu sirsnību: "Esam pievīlējušies un saprotamies." Protams, arī šoreiz dziedātājiem pašiem jāsacer kadences un variācijas Rosīni ārijām un tāpat kā pērnvasar, jāatrāda uzrakstītais Dzedam, kurš vēlas, lai interpretācijai būtu visaugstākā kvalitāte." Annas loma, ko Rosīni komponējis savai sievai — spāņu dramatiskajam koloratūrsoprānam — Izabellai Kolbranai, ir uzmanības centrā.
Pērles un basa mīlestība
Tēlu sistēma, kurā mīlētājs ir bass, apgāž slaveno Džordža Bernarda Šova izteicienu, ka operu veido tenors un soprāns, kuri grib kopā doties gultā, un baritons, kurš to nevēlas pieļaut… Darbība risinās XV gadsimtā, kad Bizantija nonākusi turku rokās un arī Venēcija jau aplenkta. Aizstāvēt pilsētu nolēmis Annas tēvs kopā ar Kalbo, kuram apsolījis meitu par sievu. Taču Anna ir iemīlējusies kādā augstmanī, kuru sastapusi Korintā. Kad turki iebrūk un sagūsta pilsētas aizstāvjus, viņa ar šausmām atklāj, ka viņas noslēpumainais iemīļotais ir pats ienaidnieku vadonis, Muhameds II…Viņš uzklausa Annas lūgumu atbrīvot tēvu, uztic viņai savu zīmoggredzenu un vēlē posties kāzām. Karsti viņu mīlot, taču nespējot nodot tēvu un dzimteni, Anna izvēlas pašnāvību.
Mihaels Hampe, kurš vērienīgi darbojoties dzimtajā Vācijā, apliecinājies arī Zalcburgas festivālā un Londonas Karaliskajā operā, jauniestudējumu veido bez vācu režijas teātra provokācijām. "Man ļoti patīk ar viņu strādāt, jo visas kustības ļoti loģiskas un saistītas ar mūziku. Viņš kolosāli pārzina mūziku un personāžus. Ļoti skaisti ir kostīmu mākslinieces Kiāras Donato tērpi — garas kleitas, rotātas ar daudzām pērlēm. Man būs romantiski, gari mati," priecājas M.Rebeka, gan atzīstot, ka ļoti piekūst intensīvajā darbā. Rezultātu arī iemūžinās CD un DVD ierakstos, tāpēc jau mēģinājumos izvietoti mikrofoni. 16.augustā plkst.21 Latvijas radio programmā Klasika varēsim baudīt pirmizrādes ierakstu.