Līdz malām piestūķēta, plecus lauzoša soma piektklasnieka plecos? Pazīstama aina visiem skolā gājušajiem, taču ne šodienas paaudzei tehnoloģiski attīstītākajās pasaules valstīs. ASV, Japānā un dažās Eiropas skolās skolēniem vairs nav vajadzīgas grāmatas un klades, jo viņu skolas solā tās aizstāj datori ar interneta pieslēgumu. Dažkārt tie aizstāj arī pašas skolas.
11 gadu vecā Džemela Čembersa no Bostonas ir viena no 650 skolēniem, kas valsts finansētajā skolā ierodas bez somas, jo katru rītu viņiem tiek izsniegti ar speciālām mācību programmām aprīkoti Apple klēpjdatori. Skolēni risina matemātikas uzdevumus programmā, kas vizuāli vairāk atgādina datorspēli. Arī domraksti top datorā. "Tas ir ērti. Tas man liek mācīties labāk. Tas ir kā spēlēt spēles," sarunā ar Reuters priecājas amerikāņu meitene, kuras skola atbilst vairākuma cilvēku priekšstatam par nākotnes mācību iestādi.
Papīrs tajā tikpat kā netiek izmantots. "Kādēļ lai mēs pirktu grāmatas, ja varam nopirkt datoru? Grāmatas bieži vien noveco jau pirms iespiešanas," jauno tehnoloģiju priekšrocības slavē skolas direktore Debra Sočia. Skolēni virtuālajā vidē nodod mājasdarbus un viņu vecāki jebkurā brīdī var sazināties ar skolotājiem, lai noskaidrotu, cik centīga ir viņu atvase. Tas bērnus motivē censties un nedarīt muļķības.
Nav pat klases
Citi iet vēl tālāk — uz virtuālo apmācību. Tādu šoruden sāks izmēģināt kādā Čikāgas skolā. Par VOICE (virtuālās iespējas skolas vidē) akadēmiju nosauktajā mācību iestādē bērniem izdalīti klēpjdatori un mācības tiek translētas internetā tiešsaistes režīmā. Tas nozīmē, ka tajās var piedalīties arī tie skolēni, kuri slimības dēļ palikuši mājās. Arī mājasdarbi skolotājiem tiek nosūtīti caur internetu un tādā pašā veidā skolēni saņem jaunos uzdevumus un mācību materiālus.
Ja šī skola, kurā šogad mācīsies 150 audzēkņi, attaisnos cerības, līdzīgas iestādes varētu izveidot visos ASV štatos un piesaistīt tām spējīgākos audzēkņus. "Mācīšanās mākslai pa īstam var nodoties tad, ja varam paņemt labāko, ko dod tehnoloģijas," sarunā ar izglītības jautājumiem veltīto žurnālu Edutopia Ziemeļamerikas tiešsaistes mācību padomes prezidente Sjūzena Patrika uzstāj, ka jaunās paaudzes bērniem jārada viņiem atbilstoši mācību apstākļi.
Bezpeļņas organizācijas New Technology Foundation stratēģiskās plānošanas direktors Bobs Perlmans atzinīgi novērtē šos projektus, taču uzsver, ka nepietiek ar datoru salikšanu klasēs, lai skolēni varētu "rakāties" internetā, rakstīt vēstules un gatavot prezentācijas. "Kamēr mēs nemainīsim veidu, kā mācām skolēnus un kā viņi strādā, jaunās tehnoloģijas pašas par sevi neko neuzlabos," laikrakstam The New York Times saka bijušais skolotājs. Viņš iesaka visu skolas lietu dokumentāciju uzturēt virtuālajā vidē, lai gan skolēni, lai viņu vecāki jebkurā brīdī varētu apskatīties mājasdarbus, sekmju lapas un ziņas par audzēkņa aktivitāti stundās.
Mācīšanās ar ausīm
Djūka universitāte pievērsa sev masu mediju uzmanību 2004.gadā, kad visiem pirmkursniekiem izsniedza digitālos mūzikas atskaņotājus ar diktofona funkciju. Amerikāņu augstskolas vadība vēlējās noskaidrot, vai studentiem būs interese izmantot tos mācību procesā. Viens no iecerētajiem pielietojumiem bija pasniedzēja stāstītā ierakstīšana, lai lekciju materiālus uzkrātu audio formātā un vajadzības gadījumā izplatītu citiem studentiem. "Tolaik tas bija mazliet eksotisks priekšmets. Tagad vidusskolēni tādus saņem, absolvējot skolu," par neticami ātrajām izmaiņām pasmaida Djūka universitātes viceprezidents informācijas tehnoloģiju jautājumos Džulians Lombardi.
Šogad universitāte šo praksi tikpat kā vairs nepiekopj, jo vairākumam jauniņo jau ir pašiem savi multimediju atskaņotāji un viņi pieņēmuši mācību formu, par kādu tagadējā trīsdesmitgadnieku paaudze savulaik bieži domāja, taču nespēja realizēt. Tagadējie studenti pa ceļam uz eksāmenu vairs nelasa pierakstus vai grāmatas. Viņi klausās ierakstus — vai nu pašu radītos, vai arī universitātes izgatavotos podkāstus. Vairākas ASV augstākās mācību iestādes savā mājaslapā piedāvā lejupielādēt studiju materiālus audio vai video formātā, raksta žurnāls BusinessWeek.
Pat Apple virtuālajā veikalā iTunes ir speciāla sadaļa, kur var lejupielādēt izglītojošu saturu. Viena no tās regulārajām papildinātājām ir Mičiganas universitāte, kas automātiski ieraksta lekcijas un dažas minūtes pēc to beigām ievieto materiālu iTunes, apgalvo žurnāls Forbes.
E-pasts novecojis
Paaudzei, kas izaugusi ar internetu, epastu un socializācijas portāliem, šādi eksperimenti šķiet pašsaprotama lieta. Viņiem lielākas grūtības sagādā grāmatu lasīšana, jo tā nav tik dinamiska. "Šī ir paaudze, kas nepazīst neko citu. Tehnoloģijas tik ļoti iespiedušās viņu sarunās un izpratnē, ka viņi pieņem, ka visi pārējie sapratīs, par ko viņi runā," konstatē tehnoloģiju un politikas profesors Kenets Rodžersons, "viņu dzīvē tas ieņem tādu pat lomu kā pusdienas".
Lielākas grūtības ar jaunajām tehnoloģijām ir pasniedzējiem. "Kāds audzēknis man teica, ka epasti ir vecmodīgi. Viņš komunikācijai ar draugiem galvenokārt izmanto Facebook (socializācijas portāls)," K.Rodžersons stāsta, ka ne viens vien viņa kolēģis pasniedzējs izveidojis savu profilu Facebook un MySpace, lai studenti varētu sazināties ar viņiem.