Klāvs Sedlenieks, sociālantropologs
Pirmajās vietās ir
politiķi, jo rakstnieki, filozofi un citi intelektuāļi neko no
latviešiem būtiskajām vērtībām nav sasnieguši. Līdzko kādam būs māja
Puzē vai Mākoņos, tad arī viņi iegūs vērtību.
Vidējā latvieša
vērtības ir “uz āru” parādāmās materiālās vērtības. Vīrietim tā ir
māja, suns un skaista sieva, sievietei – māja, suns un bagāts vīrs.
Latviešu
vērtības ir tie cilvēki, kuri ar vienalga kādiem līdzekļiem nonāk pie
ekonomiskās un varas virsotnes, un viņu intelektuālās spējas nav
svarīgas. Vienmēr esmu teicis, ka Latvija ir vistālāk uz ziemeļiem
novietotā Āfrikas valsts, jo tur šīs vērtības ir līdzīgas.
Lembergs
un Šķēle ir Latvijas sabiedrības ideāls, bet šeit ir paradokss.
Daudziem latviešiem viņi nepatīk, bet tajā pašā laikā viņi viņus
apskauž. Latviešiem ir grūta dzīve - reizē ienīst un apskaust.
Vita Zelče, LU asociētā profesore
Šādi
rezultāti ir tādēļ, ka Latvijā ir patērētājsabiedrība. Mēs vēl neesam
izdzīvojuši materiālo vērtību kultu, tāpēc sabiedrībā tieši materiālās
vērtības tiek kultivētas. Medijos dominē stāsti par cilvēku dzīvi, kur
galvenais ir, kas viņiem pieder, kā viņi izskatās. Materiālās vērtības
ir iedzīvotāju vērtību mēraukla. Mēs nezinām nevienu latviešu
rakstnieku, kurš būtu nopelnījis miljonu honorāru, turpretī mēs zinām
daudz bagātu politiķu.
Kopējā tendence šobrīd ir, ka cilvēki strauji
vēlas iegūt slavu un mantu. Arī valsts līmenī slava un panākumi nomāc
intelektu. To pierāda atšķirīgās prēmijas, ko valsts izmaksā par
dažādiem sasniegumiem. Kordiriģentiem izmaksātās prēmijas diemžēl
nekonkurē ar sportistiem izmaksātajām, un tas nozīmē, ka intelekts nav
tā vērtība, uz kuru tiecamies.
Arnis Kaktiņš, SKDS direktors
Liela daļa aptaujāto nevarēja norādīt konkrētas personas, kam gribētu līdzināties vai ko apskauž, savukārt tā sabiedrības daļa, kas tomēr varēja nosaukt, izcēla ar oligarhiem asociētus simbolus. Tas parāda, ka sabiedrībā svarīgas ir materiālās vērtības, un fiziskā bagātība kotējas augstāk par gara mantām.
Apskaustāko un veiksmīgāko vidū pārsvarā ir tie cilvēki, par kuriem bieži raksta dzeltenajā presē, un tas parāda, cik liela ir šo mediju ietekme uz sabiedrisko domu, sabiedrības vērtībām un ideāliem.