Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Šaubas par maksas statusu Vecrīgai

Rīgas domei, iespējams, nāksies izdomāt citu veidu, kā kontrolēt mašīnu plūsmu Vecrīgā. Pašreizējā metode — maksas caurlaides —, pēc Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra Edgara Zalāna (TP) domām, nav attaisnojusies. To, ka automašīnu skaits vecpilsētā nav mazinājies, atzīst arī pati dome, tomēr no caurlaidēm atteikties negrasās.

Taču, ja mēneša laikā pašvaldība nespēs paskaidrot, kā tā izlieto caurlaidēs iekasēto naudu, lai sasniegtu mērķi — ierobežot automašīnu plūsmu Vecrīgā, iespējams, ar 1.janvāri tai šādas iespējas iekasēt naudu par iebraukšanu vecpilsētā vairs nebūs. Vecrīgai īpaša režīma zonas statusu valdība piešķīrusi no 1996.gada augusta. Tas dod iespēju pašvaldībai kontrolēt un ierobežot autotransporta plūsmu Vecrīgā, par to iekasējot maksu. Vairāk nekā desmit gadu laikā šis statuss pagarināts astoņas reizes. Taču šogad, kad dome atkal lūgusi valdībai pagarināt Vecrīgas īpašā režīma zonas statusa termiņu, E.Zalāns aicinājis pārdomāt tā lietderību. "Netiek sasniegti mērķi, kuru dēļ to naudu vispār iekasē. Mašīnu skaits Vecrīgā nav mazāks," saka ministrs un norāda, ka iedzīvotājiem, ejot pa Doma laukumu, nav jādomā, kā izvairīties no automašīnām, un Vecrīga nedrīkst tikt pārvērsta stāvvietā Vecrīgas caurlaižu īpašniekiem. Tādēļ pirms došanās uz valdību ar lūgumu pagarināt īpašo statusu Vecrīgai, E.Zalāns līdz oktobra beigām gaida domes atbildi, kā tā izlieto no caurlaidēm iekasēto naudu. "Jebkuriem ierobežojumiem, šajā gadījumā — maksas caurlaidēm un barjerām, ir jānes augļi tam mērķim, kuru dēļ tie noteikti, un tas, ko mēs neredzam no Rīgas domes iesniegtās informācijas, ir — kā šis vēsturiskais piemineklis ar to naudu, kas tiek iekasēta, tiek pasargāts un kā tiek nodrošināta gājēju un satiksmes drošība," saka E.Zalāns. No Rīgas domes pašreiz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā (RAPLM) iesniegtās informācijas izriet, ka liela daļa no caurlaidēs iekasētās naudas (pērn tas bija vairāk nekā miljons latu) tiek izlietota pašas caurlaižu sistēmas uzturēšanai. Vēl par caurlaidēs iekasēto naudu tiek remontētas Vecrīgas ielas, apgaismojums, kā arī nodrošināta ikdienas ielu uzturēšana. Arī Rīgas dome ar pašreizējo automašīnu kontroli Vecrīgā nav apmierināta. Domes sabiedrisko attiecību speciālists Dzintars Zaļūksnis saka — šobrīd šī sistēma neapmierina ne par satiksmes sfēru atbildīgo deputātu Andreju Požarnovu (TB/LNNK), ne visu domi, jo "mašīnu ir stipri par daudz". Satiksmes departamentā to, ka auto skaits vecpilsētā nerūk, skaidro ar to, ka pēdējos gados Vecrīgā nākuši klāt jauni dzīvojamie un komercobjekti. Taču citas metodes, kā kontrolēt mašīnu plūsmu vecpilsētā, patlaban domē netiek apspriestas. Dz.Zaļūksnis norāda, ka daļēji vainojami neefektīvajā caurlaižu sistēmā ir arī Ministru kabineta (MK) noteikumi, kas paredz konkrētas iedzīvotāju kategorijas, kurām iebraukšana Vecrīgā ir par velti. "Tās kategorijas ir tik plašas, ka tas ir pilnīgi bezjēdzīgi, bet tās nenosakām mēs, bet MK noteikumi," stāsta Dz.Zaļūksnis. Viņš uzskaita trīs lietas, kas varētu situāciju uzlabot: pirmkārt, ja valdība pagarinātu Vecrīgai īpašo statusu vismaz uz pieciem gadiem, nevis vienu, jo "pašlaik mēs nemaz nezinām, vai nākamgad pagarinās un vai ir jēga ieguldīt tajā līdzkeļus". Otrkārt, ja MK noteikumos tiktu sašaurinātas kategorijas, kurām piešķir bezmaksas caurlaides. Treškārt, ja pašas valsts iestādes rādītu piemēru un atteiktos no caurlaidēm Vecrīgā, atzīst Dz.Zaļūksnis un piebilst, ka "RD pašai ir tikai 100 caurlaižu, visiem darbiniekiem jau sen nav". Kopumā esot izsniegts pusotra tūkstoša caurlaižu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

IEBRAUKŠANA VECRĪGĀ

Cik reižu auto iebraukuši Vecrīgā

2004.gads 1 319 094

2005.gads 1 237 179

2006.gads 1 460 427

2007.gads 1 284 226

Cik naudas iekasēts


2005.gadā Ls 812 644

2006.gadā Ls 982 726

2007.gadā Ls 1 091 159

2008.gadā* Ls 900 000

*plānotā summa

Iebraukšanas maksa Vecrīgā

Vienreizēja iebraukšana par vienu stundu — 5 lati, par otro stundu — 6 Ls/h, par trešo stundu — 7,2 Ls/h, par ceturto un katru nākamo stundu — 8 Ls/h

Juridiskajām personām, kurām saskaņā ar speciālas komisijas lēmumu piešķirta atļauja regulārai iebraukšanai Vecrīgā — atkarībā no caurlaides derīguma ilguma — jāmaksā 300—1250 latu

Valsts un pašvaldību budžeta finansēto iestāžu un komercsabiedrību autotransportam — 10 latu par pusgadu

Iedzīvotājiem, kuru dzīvesvieta vai nekustamais īpašums atrodas Vecrīgā, ir tiesības saņemt bezmaksas abonementa viedkarti iebraukšanai Vecrīgā

Avots: RD

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki

Bijušo čekistu nav

Jānis Ādamsons par ministru un sabiedriskā izlīguma ideju 1994. gadā.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas