Vairums iedzīvotāju uzskata, ka cieņas trūkums vienam pret otru ir veicinājis naidu un agresiju (81%), agresīvo komentāru pieaugumu digitālajā vidē (80%) un sabiedrības polarizāciju (80%). Tāpat iedzīvotāju vērtējumā cieņas trūkums ir veicinājis arī solidaritātes trūkumu (71%), sociālo atsvešinātību (57%) un protestus pret vakcināciju (65%).
"Ja pandēmiju salīdzina ar okeānu, tad mēs visi tajā esam, tikai kādam ir kuģis, citam laiva, vēl kādam laiva ar sūci. Proti, tas, kā pandēmija mūs ietekmē, ir atkarīgs no mūsu individuālajiem resursiem – emocionālajiem, imunitātes, finansiālajiem un citiem. Tāpēc pandēmija ir kā katalizators, kas nevis izraisa, bet parāda, kādi esam. Cieņas un cilvēcīguma trūkums bija arī pirms pandēmijas, taču pandēmija ir skaudrāk izcēlusi to, kas mums ir vai kā mums pietrūkst. Vienlaikus monolīta sabiedrība neeksistē, un noteikti ir daļa sabiedrības, kas, pateicoties personības briedumam, emocionālajai inteliģencei un citiem individuālajiem resursiem, ir saglabājusi cieņpilnu attieksmi pret sevi un citiem arī pandēmijas laikā," saka psihoterapeite Diāna Zande.
Sociālās kampaņas #DariNevisNaido laikā, sociālajos tīklos vairāki sabiedrībā zināmi cilvēki aicinās cilvēkus divreiz padomāt pirms izteikt nievājošus un aizvainojošus komentārus par citiem un citu viedokli, ko nekad neatļautos pateikt aci pret aci. Tā vietā, lai izteiktu šādus komentārus, Tele2 kopā ar sabiedrībā zināmiem cilvēkiem aicinās ziedot Bērnu slimnīcas projektam Drosmes kaste.
"Aptaujas dati ir satraucoši, taču atklāj realitāti, īpaši pandēmijas laikā. Parasti tie, kas ir "drosmīgi" digitālajā vidē, izvairās atbildēt par rīcību reālajā pasaulē. Mēs, Tele2, uzskatām, ka ir īstais brīdis atgādināt, cik svarīgi ir uzturēt un veidot uz cieņu balstītas attiecības. Ceru, ka tas palīdzēs pārvarēt šo grūto laika posmu un darīt pasauli labāku. Ar sociālās kampaņas palīdzību mēs aicināsim ielikt enerģiju labos un reālos darbos, tai vietā, lai tērētu to neadekvātai kritikai un apvainojumiem. Tieši tādēļ kampaņas vadmotīvs ir – dari nevis naido, un kampaņas ietvaros vāksim līdzekļus Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas projektam Drosmes kaste, ” saka Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.
Lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par cieņu un cilvēcīgumu pandēmijas laikā Latvijas sabiedrībā, mobilo sakaru operators Tele2 veica pētījumu sadarbībā ar Norstat šī gada novembrī, un tajā piedalījās 706 respondenti. Pētījums veikts Tele2 sociālās kampaņas #DariNevisNaido ietvaros, kas ilgs līdz decembra vidum un kurā uzņēmums aicinās iedzīvotājus būt cieņpilniem un cilvēcīgiem vienam pret otru un mudinās iedzīvotājus negatīvu komentāru internetā rakstīšanas vietā paveikt kādu labu darbu.