Sociālā tīklā profili, kas saistīti ar Krievijas Interneta pētniecības aģentūru, izveidoti jau 2014. gadā, teikts drošības jomas uzņēmuma Symantec pētījumā, kur arī norādīts, ka manipulācijas veiktas ar vērienīgām aktivitātēm, izmantojot automatizētus botus, kā arī veicot manuālas operācijas.
"Kaut arī šī propagandas kampaņa bieži tiek raksturota kā troļļu darbs, pateicoties saņemtajam datu kopumam, ir skaidrs, ka tas bija kaut kas krietni vairāk," norādīja Symantec pārstāve Džiliana Klīrija. "Tā tika plānota vairākus mēnešus iepriekš, un tās operatoriem bija resursi, lai radītu un vadītu plašu dezinformācijas tīklu. Tā bija ļoti profesionāla kampaņa."
Kā paskaidroja sociālais tīkls Twitter, Symantec pētījums balstīts datos, kas zinātniekiem pērn nodoti par aptuveni desmit miljoniem tvītu.
Krievijas kampaņā tika izmantots sociālais tīkls Facebook un citi kanāli, tomēr, pateicoties Twitter datu pieejamībai, neatkarīgajiem pētniekiem ir vieglāk pētīt šīs kampaņas.
Kampaņa tviterī vadīta profesionāli ar profiliem, kas reģistrēti labu laiku pirms to izmantošanas, un daudzos gadījumos tie uzdoti par mediju un politisko organizāciju profiliem, norādīja Symantec.
Vidējais laiks starp profila radīšanu un pirmo tvītu bija 177 dienas.
Kaut arī vairums profilu bijuši automatizēti, ir zīmes, kas liecina par manuālu iejaukšanos, piemēram, dažkārt notikusi oriģināla satura publicēšana vai arī pārpublicētajos tekstos nedaudz mainīta vārdu kārtība, lai radītu autentiskuma iespaidu un samazinātu risku, ka profili tiek dzēsti, norādīja Symantec.
Pateicoties kampaņai, īstie tvitera lietotāji daudzus vēstījumus retvītojuši, viens no tvītiem retvītots pat sešus miljonus reižu, bet citi izrādījušies ļoti iedarbīgi demonstrāciju organizēšanā.
"Līdzās tīmekļa aktivitātēm kampaņas operatori arī organizēja demonstrācijas politiskā spektra abu pušu nostāju atbalstam," norādīja Klīrija.
Krējums Saldais
Meždunarodnijs
Paradoksija