Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā -2 °C
Apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

ES un manas tiesības - ja gadās nopirkt kaķi maisā

Iepirkšanās internetā nozīmē gan vilinošas ērtības, gan lielu iespējamību iegādāties kaķi maisā. Patērētāja tiesību pārzināšana vairos pircēja izredzes tikt vaļā no pirkuma, kas sagādājis vilšanosLētā un parocīgā iepirkšanās internetā kļūst arvien populārāka, taču tai ir sava garoza. Turklāt pārsvarā šī garoza ir krietni sīkstāka nekā tā, kas pircējam var gadīties, iepērkoties klātienē.

Pie nekvalitatīvas preces, protams, iespējams tikt arī tad, ja tā iegādāta uz vietas pēc rūpīgas aplūkošanas un aptaustīšanas. Tomēr, iepērkoties internetā, problēmās var iekulties, pirms kārotais pirkums vispār paguvis nonākt pircēja rokās. Jau apmaksātais pasūtījums var nomaldīties, aizkavēties vai arī nepienākt vispār. Savukārt, ja arī prece pircēju ir sasniegusi, nav vēl teikts, ka tā būs tieši tāda, kā cerēts. Lai bez zaudējumiem izkļūtu no šādām ķibelēm, interneta pircējam jāzina patērētāju tiesību minimums. Nepatīk, sūti atpakaļFakts, ka internetā nolūkotās preces nav iespējams klātienē apčamdīt un piemērīt, ir viens no lielākajiem interneta veikalu mīnusiem un reizē arī zemo cenu iemesliem - pārdevējs var ietaupīt uz telpu īres rēķina. Tai pašā laikā šis trūkums interneta pircēju nostāda privileģētā stāvoklī, jo nav nepieciešams gudrot nozīmīgu iemeslu, lai 14 dienu laikā no saņemtās preces atteiktos jeb īstenotu savas atteikuma tiesības. Ja atsūtītais džemperis nepiestāv acu krāsai vai nejauki kož, pircējs to droši var nogādāt pārdevējam un pēcāk saņemt atpakaļ samaksāto naudu. Atteikuma tiesības var izmantot arī tad, ja prece pasūtīta internetā, taču saņemta un apmaksāta klātienē interneta veikala birojā, nevis piegādāta uz mājām. Lai klients darītu zināmu, ka pirkums viņam tomēr nebūs vajadzīgs, pārdevējam ir jānosūta iesniegums. To var izdarīt pa pastu, ar elektroniskā paraksta palīdzību vai iesniedzot klātienē. Atteikuma saņemšanas datums arī tiek uzskatīts par atskaites punktu, no kura septiņu dienu laikā nevajadzīgā prece jānogādā atpakaļ pārdevējam. Izdevumi par tās sūtīšanu atpakaļ šādā gadījumā jāsedz pašam pircējam. Savukārt pārdevēja pienākums ir atdot naudu ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc atteikuma saņemšanas vai arī septiņas dienas pēc tam, kā pircējs uzrādījis izmaksas apliecinošu dokumentu. Pastāv arī izņēmumi, kad pārdevējs izsūtīto preci drīkst neņemt atpakaļ. Atteikuma tiesības nebūs spēkā, ja internetā iegādāta, piemēram, pārtika, prese, audio vai video ieraksti, datorprogrammas, kā arī preces, kuras nevar sūtīt atpakaļ higiēnas apsvērumu dēļ. Tāpat atteikties no pirkuma nav iespējams, ja kolektīvās iepirkšanās portālā iegādāts kupons kādam tūrisma pakalpojumam uz noteiktu laiku (piemēram, ceļojumam). Atteikuma tiesības nav attiecināmas arī uz gadījumiem, kad pircējs ar preci ir mēģinājis iepazīties tik cītīgi, ka samazinājis tās vērtību. Tiesa, iepakojuma atvēršanu par tādu uzskatīt nevar. "Normatīvajā aktā nav teikts, ka atvērts iepakojums var kalpot par pamatu atteikumam. Līdz ar to patērētājam jebkurā gadījumā ir tiesības šo preci atvērt un pārliecināties par tās izskatu un kvalitāti," norāda Patērētāju Tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Ilze Žunde. Reizēm atteikšanās no nevajadzīga pirkuma var izvērsties piņķerīgā futbolēšanā arī tad, ja klientam ir tiesības to darīt. Proti, PTAC palīdzība bijusi vajadzīga pircējiem, kuri pēc atteikšanās no pirkuma un tā atdošanas interneta veikalam, atpakaļ saņēma nevis iztērēto naudu, bet gan interneta veikala uzaicinājumu savākt savu atsūtīto preci. Gadījumos, kad veikals atsakās atdot naudu un mēģina iesmērēt atpakaļ nevajadzīgo preci, patērētājam taisnā ceļā ir jādodas uz PTAC.  Par brāķi maksā pārdevējs Ja pircējam atsūtīts brāķis, atpakaļ sūtīšanas izmaksas jāsedz pārdevējam, nevis pircējam. Tas pats attiecas uz gadījumiem, kad piegādāta līguma nosacījumiem neatbilstoša prece, piemēram, brūnu zābaku vietā atsūtīti melni vai arī vienam no tiem trūkst šņores. Savukārt, ja pārdevējs nav jaudājis piegādāt preci obligāto 30 dienu laikā (tas attiecas uz visu Eiropas Savienību) no pasūtījuma saņemšana dienas un pircējs vairs nav ieinteresēts to saņemt, tad no pasūtījuma mierīgu sirdi vienpusēji var atteikties. Ar pretenzijām par nekvalitatīvu piegādāto preci pie komersanta var vērsties divu gadu laikā kopš tās saņemšanas brīža.Kas darāms, ja interneta veikala pārdevējs dievojas, ka prece izsūtīta, bet klients pēc mēneša neko joprojām nav saņēmis, viennozīmīgi pateikt nevar - tādās reizēs katra situācija jāskata atsevišķi. PTAC šādas sūdzības līdz šim esot ienākušas vien dažas reizes. Ar neparastu problēmu patērētājiem nācās saskarties krīzes laikā, kad daži interneta veikali paguva bankrotēt pirms preču garantijas beigām. Ja iegādāto lietu piemeklēja tehniskas ķibeles, pircējam par remontu nācās domāt pašam. "Ja interneta veikals vairs neeksistē, tad diemžēl cerības risināt šo problēmu faktiski nav nekādas," atzīst PTAC pārstāve Ilze Žunde. Nestandarta eBay Vairums no tiesībām, kādas patērētājam ir, iepērkoties, piemēram, parastā elektronikas preču virtuālajā veikalā, nebūs spēkā, tērējot naudu pasaules lielākajā interneta izsoļu portālā www.ebay.com, kur preces var iegādāties gan izsoles ceļā, gan pērkot uzreiz (preces ar norādi buy it now - pērc uzreiz). Pirmkārt, eBay nav iespējams izmantot atteikuma tiesības, ja kāroto pirkumu patērētājs ir izcīnījis izsoles ceļā. Tāpat šīs tiesības, visticamāk, nevarēs izmantot, ja darījums notiks divu privātpersonu starpā. Proti, eBay iegādājoties preci no kādas privātpersonas, nevis komersanta, pircējs riskē ar savu maku, jo šādos gadījumos saistošs var būt tikai tas, par ko abas puses iepriekš savstarpēji vienojušās (par vienošanos var uzskatīt, piemēram, e-pastu saraksti). Turklāt abu pušu strīds tiktu risināts civiltiesiskā kārtībā. Tā kā eBay pulcējas komersanti teju no visām pasaules malām, pircējam ir viegli apjukt patērētāju tiesību labirintos, jo visbiežāk aktuāls būs tās valsts regulējums, no kuras nāk pārdevējs. Tiesa, atbilstošo regulējumu ne vienmēr var viennozīmīgi noteikt. Piemēram, ja Igaunijas komersants būs koncentrējies uz Latvijas tirgu un informāciju par preci norādījis latviešu valodā, tad saistošam vajadzētu būt Latvijas patērētāju tiesību regulējumam. PTAC pārstāve Ilze Žunde norāda, ka joprojām nav skaidra kārtība, kā rīkoties šādās situācijās, tādēļ katrs gadījums vienmēr tiek skatīts atsevišķi. Starptautiska taisnības meklēšanaViena no lielākajām eBay burvībām un reizē arī problēmām ir lētās Ķīnas preces, kas nereti pienāk atšķirīgā skatā un kvalitāte, nekā solīts bildē. Visbiežāk šādos gadījumos pārdevēji bez lielas skaidrošanās ir gatavi nosūtīt vietā jaunu, kvalitatīvu preci, brāķi nemaz neprasot atpakaļ. Pastāvīgie eBay pircēji gan zina stāstīt, ka daļa no pretimnākošajiem pārdevējiem ir pārtraukusi sūtīt preces uz Latviju, jo izmanīgāki pircēji, izmantojot viņu labvēlību, pārāk bieži sāka ziņot par saplēstām precēm. Roberts, kurš no Ķīnas mēdz pasūtīt dažādus sīkumus, piemēram, badmintona bumbiņas vai datora kabeļus, ir saskāries ar pārdevējiem, kuri prasa ticamākus pierādījumus brāķim: "Nav skaidrs, ko darīt ar eBay pirktu preci, kas izrādās klajš brāķis. Nosūtīt to atpakaļ uz Ķīnu maksā četras līdz astoņas reizes dārgāk, nekā šī prece maksāja kopā ar visu piegādi." PTAC pārstāve Ilze Žunde stāsta, ka šādos gadījumos patērētajam lielu izredžu nav, jo uz šo valsti nav attiecināmi starptautiski strīdu risināšanas mehānismi. Robertam atliek tikai dzīt rokā patērētāju tiesību aizstāvju kontaktus Ķīnā. Krietni cerīgāka situācija ir tiem, kuriem ķēpa radusies, iepērkoties pie kāda komersanta Eiropas Savienības robežās. Tādā gadījumā patērētājs var vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā tepat Latvijā un gaidīt, kad centrs sazināsies ar attiecīgās valsts patērētāju tiesību aizstāvjiem, kuri risinās situāciju  tālāk. Tāpat palīdzību var meklēt starptautiskajā tiešsaistes strīdu risināšanas tīklā www.econsumer.gov, kur līdz šim reģistrējušās 28 valstis, tai skaitā ASV. Ķīna šai sarakstā atrodama nav. Pastāvīgais eBay pircējs Mārtiņš sīkumus no Ķīnas internetā pasūta tik bieži, ka daži pirkumi pienāk kā negaidīts pārsteigumu, jo  par to iegādi viņš sen jau ir aizmirsis. Kā likums daudzo jauko lietu gūzmā vienmēr gadīsies arī pa kādam brāķim, bet Mārtiņš par to nekreņķējas. Viņš smaida, ka tā esot tāda kā nodeva par visiem tiem labajiem un lētajiem pirkumiem, kas saņemti iepriekš. **Īsi par iepirkšanos internetā**Iepērkoties Latvijas interneta veikalos, problēmu gadījumā patērētājs var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC). Šogad līdz jūnijam PTAC saņēma 39 sūdzības par iepirkšanos internētā. Savukārt pērn visa gada laikā saņemti 205 iesniegumi. PTAC lielo sūdzību skaitu 2012.gadā galvenokārt skaidro ar SIA Izdevīgi Pirkumi īstenoto negodīgo komercpraksi - pircējiem, kuri kolektīvās iepirkšanās portālos iegādājās kuponus, netika sniegti solītie tūrisma pakalpojumi. Iepērkoties interneta veikalos Eiropas Savienībā ārpus Latvijas robežām, patērētāji problēmu gadījumā var vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā  (www.ecclatvia.lv/). Šā gada pirmajā pusē saņemtas 48 patērētāju sūdzības. Ja esat iepircies kādā interneta veikalā ārpus Eiropas Savienības, tad palīdzību var mēģināt meklēt starptautiskajā tiešsaistes strīdu risināšanas tīklā www.econsumer.gov. Šajā vietnē iespējams iesniegt sūdzības par iepirkšanos tur reģistrēto valstu interneta veikalos. Līdz šim www.econsumer.gov reģistrējušās 28 pasaules valstis. Noformējot pasūtījumu interneta veikala mājaslapā, tiek slēgts distances līgums, kurā jābūt iekļautai šādai informācijai:1) pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja nosaukums, reģistrācijas numurs un datums, vārds, uzvārds un, ja tiek prasīta priekšapmaksa, arī adrese;2) preces vai pakalpojuma raksturojums;3) preču un pakalpojumu cena (ieskaitot visus nodokļus);4) maksa par piegādi (ja maksa ir paredzēta);5) samaksas, piegādes vai izpildes kārtība;6) informācija par atteikuma tiesībām (ja tādas ir piemērojamas);7) attiecīgo distances informācijas nosūtīšanas vai pārraidīšanas līdzekļu izmantošanas izmaksas (ja tās atšķiras no valstī spēkā esošajiem tarifiem);8) laikposms, kurā piedāvājums vai cena ir spēkā;9) līgumā par pastāvīgu vai atkārtotu preču piegādi vai pakalpojumu sniegšanu – minimālais līguma darbības termiņš (ja tāds ir).Raksts tapis sadarbībā ar:

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Pēda, kas paliek

Šoreiz sākšu ar nedaudz provokatīvu jautājumu – kā jūs teiktu, kas ir Latvijas nacionālais sporta veids? Nu, tāds, kas katram te dzīvojošajam ir asinīs jau līdz ar piedzimšanu, un, pat ja profesion...

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata