Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Blogi - informācijas avots vai laika izniekotājs?

Esmu par satura ražošanu. Šodien mums ir neskaitāmas iespējas internetā paust savu viedokli, balsot, blogot, komentēt, čivināt Twitter, publicēt attēlus un kopt profilu neskaitāmos sociālajos tīklos. Bet cik no šī satura ir pašu radīts un reāli noderīgs citiem? Bloga ideja ir kā sava veida internetā publicēta dienasgrāmata, kurā cilvēks publicē informāciju, lai citi to izlasītu.

Blogu programmatūra pārsvarā ir par brīvu, eksistē daudzi blogu portāli, kur cilvēki bez īpašām tehnoloģiju zināšanām var sākt savu blogu. Latvijā attīstās arī _Twitter _mikroblogs un čivinātāji skaitliski jau panākuši klasiskos blogotājus. Summējot vienas dienas ierakstu veidus Latvijas blogu apkopotājā lapā _nekur.lv, _redzams, ka vairāk nekā 40% no blogu ierakstiem norāda uz kādu video, pārpublicē internetā atrastu foto vai vienkārši norāda saiti uz ārzemju resursu. 14% ir dažādu portālu, aģentūru un žurnālistu blogu rakstu anotācijas, kas liecina, ka komercsektors veiksmīgi apgūst arī šo nišu. Ap 10% satur informāciju par esošu vai tuvojošos izklaides pasākumu, 25% ierakstu aprobežojas ar vienu vai pāris teikumiem par to, ka nopirkta jauna klaviatūra, pasaule ir piegriezusies un dators arī vairs neiet kā agrāk, un tikai nedaudz virs 10% no ierakstiem satur plašākai auditorijai paredzētu bloga autora saturu ar kādu filmas recenziju, savām fotogrāfijām, ceļojuma aprakstu vai viedokli par notiekošo valstī.

Grupveida vibrēšana

Lietotāji, ņemot vērā 140 rakstu zīmes, kas ierobežo ziņojumu, arī Twitter ieviesa tinyurls jeb īsu saiti, kas vēlāk atver pilno, un tas tikai veicinājis satura atražošanu. Krustojot aplikācijas, sociālajos portālos tiek iekļauti lietotāju blogu ieraksti, Twitter paziņojumi, blogu funkcionalitāte piedāvā ierakstu vai komentāru "atbalsot" citos interneta medijos, "digot" un "tvītot". Visam pa vidu ir paziņojumi, ko kurš ir izspēlējis, nomainījis un par sevi "jaunu" uzzinājis. Mans Facebook draugu loka aktivitāšu saraksts atgādina biržas jaunumus ar visādiem indeksiem un reālas sociālas komunikācijas, izņemot iekšējo vēstuļu saraksti, nav.

Twitter, Facebook un draugiem ir radījuši jaunu komunikācijas veidu — vibrēšanu. Lietotāji eksistē, ja viņi veic kādas darbības, radot vibrāciju, kas atbalsojas atsaitēs citos sociālajos tīklos. Twitter piedāvā sekot kāda cita lietotāja vibrācijām. Iedomājieties katram lietotājam mūzikas instrumentu ar vienu stīgu! Sociālie interneta projekti piedāvā klausīties katra stīgas vibrācijā, salīdzina toņus, veido topus ar aktīvākajiem vibrētājiem, vibrācijām ar atbalsīm. Cilvēki savāc sev apkārt citu stīgu atbalsis, un viss miljoniem cilvēku lielais pasākums vibrē, kamēr kāds izgudro jaunu mūzikas instrumentu — bungas ar divām vālītēm (lasi — ar lielākām iespējām), un viss sākas no gala.

Iespaids uz ekonomiku

No vienas puses, tiek radītas jaunas darbvietas programmētājiem, kas veido Twitter vai Facebook aplikācijas dažādo vibrāciju savienošanai un atskaņošanai. Arī PR speciālistiem ir darbs, un pionieri Latvijā ir, piemēram, airBaltic Facebook profils vai Panorāma tviterī.

No otras puses, cilvēki patērē desmitiem un simtiem stundu mēnesī, lai gan no mājām, gan no darba vietām sekotu līdzi šīm vibrācijām un paskatītos, kas "jauns". Tās ir īstu cilvēku pilnīgi īstas stundas lietām, kas pašam un citiem nesniedz nekādu kontribūciju pašu radīta un noderīga formā.

Trešām kārtām ilgtermiņa izdevumus radošais aspekts ir informācijas apjoms, kas tiek uzkrāts un uzglabāts pasaules un Latvijas serveros, aizņemot terabaitiem vietas. Cilvēks ne tikai dabā, bet arī elektroniskajā vidē rada miljoniem tonnu atkritumu.

Tomēr pats ļaunākais ir neiedomājami milzīgais elektroenerģijas patēriņš visā pasaulē.

Sociālie tīkli, protams, nekur nepazudīs, bet mēs varam paraudzīties uz tiem kā uz sava veida iespēju būt noderīgi citiem. Izvirzītie mērķi savām Twitter aktivitātēm. Sākot ar profila informāciju, kur aprakstīt, kas mēs esam, ko protam un varam veikt citiem un ko par to meklējam pretī. Ikviens Twitter lietotājs "ražo" vairāk sekotāju, taču ne jau visi var atbildēt, kādēļ to dara.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Latvijas blogu saturs

40% no ierakstiem norāda uz kādu avotu

14% — dažādu portālu, aģentūru un žurnālistu blogu anotācijas

ap 10% — satur informāciju par gaidāmiem izklaides pasākumiem

25% — informācija par profila autora aktivitātēm

10% — plašākai auditorijai domāts oriģināls saturs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko