Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Ķīnas interneta gigants Alibaba gatavojas triumfālam iznācienam Ņujorkas fondu biržā

Ķīnas interneta holdings Alibaba Group gatavojas akciju sākotnējai izvietošanai biržā (IPO) Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV), un šī akciju izvietošana var kļūt par vienu no lielākajām, ja ne pašu lielāko IPO vēsturē, savukārt Alibaba pēc akciju izvietošanas biržā var iekļūt pasaules lielāko uzņēmumu pirmajā desmitā, rēķinot pēc tirgus kapitalizācijas, pirmdien raksta laikraksts Diena

Par Alibaba lēmumu doties uz biržu kļuva zināms šā gada martā, un ziņas oficiāli apstiprinājās maija sākumā, kad uzņēmums iesniedza IPO pieteikumu ASV Federālajā vērtspapīru un biržu komisijā, pieticīgi norādot, ka mērķis ir iegūt vienu miljardu ASV dolāru (0,74 miljardi eiro), - šos līdzekļus paredzēts izmantot kompānijas ekspansijai rietumu tirgos. Neoficiāli kļuva zināms, ka IPO laikā tiks pārdots ap 12% Alibaba akciju, kuru cenu Wall Street Journal lēš 20 miljardu, bet Financial Times - 15-25 miljardu ASV dolāru apmērā. No akciju cenas IPO laikā būs atkarīga arī kompānijas tirgus kapitalizācija, prognozes par to svārstās robežās no 150 pat līdz 250 vai vēl vairāk miljardiem dolāru.

Alibaba Group, kuras centrālā mītne atrodas Ķīnas pilsētā Handžou, 1999. gadā nodibināja bijušais angļu valodas skolotājs, pašlaik 49 gadus vecais Džeks Ma, kurš šobrīd ir 8,9% grupas akciju īpašnieks, direktoru padomes priekšsēdētājs un Alibaba publiskā seja. Kompānijas izpilddirektors ir tās otrs lielākais privātais akcionārs Džonatans Lu (3,6% akciju), kuru Džeks Ma pats arī esot izraudzījis kompānijas izpilddirektora amatam. Savukārt lielākie akcionāri - investori - ir Japānas telekomunikāciju gigants Softbank (37%) un amerikāņu Yahoo! (24%), turklāt tieši daļas Alibaba ir amerikāņu Yahoo! galvenais aktīvs. Kā norāda biznesa analītiķi, pašas Yahoo! pamatbizness (gan neskaitot Yahoo! Japan) un pērn iegādātā Tumblr veido tikai 25%Yahoo! vērtības, un tieši Yahoo!, kura plāno IPO laikā pārdot ap 40% savu Alibaba daļu, iegūtos līdzekļus izmantojot galvenokārt pa-matbiznesa attīstīšanai, arī būs galvenā ieguvēja no Ķīnas giganta iziešanas ASV biržā. Ķīnas valdības izvirzīto prasību dēļ Alibaba akcionāru līgumi gan ir noslēgti tā, ka lielo akcionāru iespējas ietekmēt grupas uzņēmumu politiku ir ierobežotas, - šajā ziņā spēles noteikumus turpina diktēt kompānijas dibinātāji.

Alibaba Group darbība tika sākta Dž. Ma dzīvoklī tikai ar 60 tūkstošiem ASV dolāru (līdzekļus gandrīz vārda tiešā nozīmē sagrabināja pats Dž. Ma un 18 viņa draugu, jo tik šķietami absurdai un inovatīvai idejai kā Ķīnas interneta veikals tobrīd atteicās ticēt bankas un finanšu iestādes, kurās vērsās Dž. Ma). Tagad Alibaba Groupkontrolē ap 80% elektroniskās tirdzniecības Ķīnā, nodrošinot ap 70% pasta sūtījumu valsts teritorijā. Holdingam pieder ne tikai pasaules lielākā B2B (pēc principa «bizness biznesam» veidotā) vairumtirdzniecības platforma Alibaba.com, bet arī tādi cits citu papildinoši uzņēmumi kā Taobao.com (eBay līdzinieks), Tmall.com(Amazon līdzinieks), grupu iepirkšanās vietne Juhuasuan.com, Ķīnas preču mazumtirdzniecībai ārvalstīs paredzētais Aliexpress.com, elektronisko maksājumu sistēma AliPay (PayPal līdziniece), Yahoo! Ķīnas versija un vēl citas struktūras.

Lai arī Alibaba nešaubīgi ir straujāk augošā elektroniskās tirdzniecības kompānija pasaulē un, pēc daudzu domām, - potenciālā nozares globālā līdere, kas spēs pacelt tirdzniecību internetā jaunos augstumos -, nelielu darvas karoti vispārējā optimismā ielēja tas, ka šā gada pirmajos trijos mēnešos Alibaba apgrozījums pieauga "tikai" par 39%, salīdzinot ar tādu pašu laika posmu 2012. gadā, lai gan ceturksni iepriekš (2013. kalendārā gada pēdējos trijos mēnešos) apgrozījums pieauga par 66%, salīdzinot ar gadu iepriekš.

Lai arī jebkura cita no lielajām elektroniskās tirdzniecības platformām par šādu izaugsmi var tikai sapņot, tomēr minētais fakts lika skeptiķiem atcerēties, ka arī Alibaba Group ir savi trūkumi, kuru ietekmē investoru cerības uz straujas izaugsmes turpināšanos var izrādīties pārspīlētas. Jāatceras, ka grupas panākumi Ķīnā skaidrojami ar ilggadēju konkurences neesamību. Alibaba dominē Ķīnas interneta tirdzniecībā, jo nevienai ārvalstu kompānijai nav izdevies iekarot ķīniešu sirdi un maku, taču pēdējā laikā pretenzijas uz šo sfēru sāk izvirzīt arī citi Ķīnas uzņēmumi, piemēram, elektronikas tirdzniecības platforma jd.com, aiz kuras stāv Ķīnas telekomunikāciju gigants Telcent.

Plašāk lasiet Anda Sedlenieka rakstā Ķīnieši cer uz laimīgo skaitli astoņi pirmdienas, 14.jūlija, laikraksta Diena 8.-9.lpp.! 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Sriracha – pikanto ēdienu kultūras simbols

Tiem, kam garšo ēdiens ar asumiņu, visdrīzāk virtuvē garšvielu un mērču klāstam pievienojusies pudele ar sarkano pildījumu un zaļo korķīti – Sriracha.

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko