Finanšu pratība ļauj gudri lietot finanšu produktus, veicina pareizu personīgu finanšu organizēšanu un finanšu mērķu sasniegšanu, palīdz veikt uzkrājumus un veidot ieguldījumus. Uzkrājumu veikšanas jautājums ir aktuāls jebkurā vecumā, bet, iemācoties veikt uzkrājumus jau jaunībā, pastāv lielāka iespēja pasargāt sevi no riskiem, kas saistīti ar neparedzētiem tēriņiem, kā arī laicīgi uzkrāt līdzekļus savu materiālo vēlmju īstenošanai un finansiālā stāvokļa stabilizēšanai.
“Pēc “4finance” veiktās klientu aptaujas datiem, izplatītāki uzkrājumu mērķi jauniešu vidū (18-25 gadi) ir neparedzēti izdevumi (22%), automašīnas iegāde (16%) un ceļojumi (15%). Tomēr 40% respondentu vecumā no 18 līdz 25 gadiem atzina, ka veido uzkrājumus neregulāri, bet 43% neveido tos vispār. Finanšu pratību pamatu izskaidrošana jau skolas laikos var pasargāt jauniešus no kļūdainu un netālredzīgu lēmumu pieņemšanas, piekopt veselīgus finanšu paradumus, tajā skaitā uzkrājumu veikšanas un budžeta plānošanas iemaņas. Viņu personīgais un sabiedrības labklājības līmenis rezultātā tikai uzlabosies. Pēc pieejamiem datiem, tieši vecāko klašu skolēniem un iedzīvotājiem ar zemāku izglītības līmeni finanšu zināšanas ir visvājākās”, uzsver norāda AS “4finance” reģionālais vadītājs Gvido Endlers.
Minēto problēmu risināšanai gan nevalstiskās organizācijas un interešu izglītības iestādes, gan arī kreditēšanas iestādes, īsteno daudzveidīgas finanšu izglītības programmas. To skaitā ir mācību programma 12. klašu skolēniem “Finanšu prasmes”, ko organizē Profesionālās tālākizglītības centrs "Digitālo prasmju centrs" sadarbībā ar nebanku kreditēšanas tirgus līderi AS “4finance”. Programmas mērķis ir celt skolēnu finanšu zināšanu līmeni un pasargāt viņus no finansiālām kļūdām, kā arī palīdzēt izprast personīgo finanšu plānošanas un pārvaldīšanas pamatus. AS “4finance” ir vienīgais nebanku kreditētājs, kurš izrāda šo iniciatīvu un iegulda jauniešu izglītošanā, piesaistot nozares speciālistus un personīgi piedaloties lekcijās, daloties ar vērtīgām zināšanām un praktisko pieredzi.
“Īstenojot šo iniciatīvu Latvijas skolās jau trešo gadu, var secināt, ka jaunieši labprāt apgūst jaunas iemaņas un ir gatavi pielietot tās praktiski ārpus skolas. Mācību programma jauniešu paaudzei skaidrā valodā un interaktīvā formātā veicina interesi par finanšu jomu un kļūst par pamatu turpmākajam darbam viņu izglītošanā”, norāda Gvido Endlers, kas piedalījās šajā mācību kursā arī kā viens no pasniedzējiem.
Mācību kursu vada pieredzējuši "Digitālo prasmju centra” pasniedzēji un vieslektori - attiecīgo nozaru eksperti. Kursa ietvaros skolēniem tiek stāstīts par personīgā budžeta plānošanas pamatprincipiem, nepieciešamās informācijas meklēšanas un analīzes tehnoloģijām, mūsdienu finanšu tirgus funkcionēšanas īpatnībām, efektīvu uzkrājumu un investīciju iespējām, kiberdrošību un datu aizsardzību, kā arī kreditēšanas veidiem. 2024./2025. mācību gada, pirmajā semestrī “Finanšu prasmes” mācību kurss bija organizēts Ikšķiles vidusskolā. Skolēni un skolas administrācija augsti novērtēja tēmu aktualitāti un praktiskos piemērus, kā arī lekciju interaktīvo formātu. Visas lekcijas garumā apmeklētāji bija iesaistīti vairākās viktorīnās, kas ļāva izklaides veidā novērtēt viņu iesaisti un zināšanas.
Mācību kurss “Finanšu prasmes” tiek īstenots kopš 2022. gada un tā mērķis ir nodrošināt skolēniem praktiskās iemaņas finanšu lēmumu pieņemšanā, lai, uzsākot darba gaitas, viņu rīcībā būtu gan pietiekamas zināšanas par ekonomiskiem procesiem, gan tehniskas prasmes zināšanu pielietošanai praksē. Lekcijas norisinājās jau astoņās Latvijas skolās: Rīgas Klasiskā ģimnāzijā, Siguldas pilsētas vidusskolā, Murjāņu sporta ģimnāzijā, Imantas vidusskolā, Jūrmalas vidusskolā, Jelgavas 4. vidusskolā un Ikšķiles vidusskolā. Kopumā kursu ir apguvuši jau vairāk nekā 180 jaunieši. Kursu ir plānots turpināt arī nākamgad.