Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 3. oktobris
Ilizana, Elza

Apdrošinātāju asociācijas Ombuds turpmāk izskatīs arī kleintu sūdzības par KASKO

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (turpmāk – LAA) biedru Sapulce sēdē, kura notika š.g. 28. maijā, nolēma paplašināt Ombuda izskatāmo sūdzību loku. Turpmāk Ombuds izskatīs arī apdrošināšanas sabiedrību klientu (fizisko personu) sūdzības par apdrošināšanas atlīdzību sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanas veidā (KASKO). Tika pieņemti arī vairāki grozījumi Kārtībā, kādā Ombuds izskata apdrošinātāju klientu sūdzības (reglamentā).

Asociācijas biedru Sapulce arī nolēma, ka Ombuds izskatīs strīdus par apdrošināšanas atlīdzību KASKO apdrošināšanas veidā, ja tās apmērs nepārsniedz 20 000 latu.

LAA Ombuds darbojas kopš 2004. gada un tā izveidošanas mērķi bija panākt, lai apdrošināšanas sabiedrību klientu sūdzības par apdrošināšanas atlīdzību izmaksām tiktu efektīvi izskatītas ārpustiesas procedūrā, un objektīvi izšķirt apdrošinātāja un sūdzības iesniedzēja strīdu, pamatojoties uz lietā esošajiem dokumentiem un pušu sniegtajiem paskaidrojumiem. Tādējādi apdrošinātāju klientiem strīda gadījumā ir iespēja uzreiz nevērsties tiesā, kas, kā liecina prakse, ir dārgi un ilgstoši, bet iesniegt sūdzību Ombudam.

Kādi ir strīdu izšķiršanas galvenie pamatprincipi?

1. Ombuds savā darbībā ir neatkarīgs. Tā, piemēram, pieņemot lēmumus, Ombuds ir pakļauts tikai likumam un tam jāievēro objektivitāte un taisnīgums. Ombuda neatkarību nodrošina arī nosacījums, ka to ievēl uz termiņu, kas nedrīkst būt mazāks par trim gadiem, un to nedrīkst atstādināt no amata atkarībā no tā, kam par labu ir izšķirts strīds.

2. Ombudam jāievēro atklātības princips, proti, tas ne vēlāk kā līdz katra gada 1. martam sagatavo un iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (apdrošinātāju uzraudzības institūcija) un apdrošinātājiem publisku gada pārskatu par izskatītajiem strīdiem.

3. Ombudam jāievēro pretējās puses obligātās uzklausīšanas princips. Izskatot sūdzību, Ombudam jāuzklausa un jāizvērtē visu strīdā iesaistīto personu, to interešu pārstāvju un aizstāvju, kā arī ekspertu, ja tādi tiek pieaicināti, viedokļi.

4. Efektivitātes princips nosaka apdrošinātāja klienta tiesības brīvi un nepastarpināti vērsties pie Ombuda bez tiesību aizstāvja vai pārstāvja starpniecības.

5. Izskatot strīdu, Ombuds vadās no tiesiskuma, taisnīguma un godīguma principa. Katrai strīdā iesaistītajai personai ir tiesības brīvi iesniegt jebkādus paskaidrojumus un pierādījumus, kā arī izteikt savus argumentus par pastāvošo strīda priekšmetu. Ombuda lēmumi vai rīcība nedrīkst jebkādā veidā ierobežot apdrošinātāja klienta patērētāja tiesības un to aizsardzību.

6. Brīvas izvēles princips. Pabeidzot strīda izskatīšanu pēc būtības, Ombuds taisa lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs un kurā obligāti jānorāda, ka lēmums neierobežo jebkuras strīdā iesaistītās personas tiesības vērsties tiesā vispārējā kārtībā. Vēl vairāk – apdrošinātāja klients jebkurā strīda izskatīšanas posmā ir tiesīgs atteikties no Ombuda izmantošanas. Apdrošinātājs nav tiesīgs uzlikt par pienākumu šo strīdu izskatīt tikai Ombudā, ierobežojot klienta tiesības vērsties valsts institūcijās vai tiesā.


Līdz šim Ombuds izskatīja strīdus par sūdzībām, kas iesniegtas par apdrošināšanas atlīdzību nelaimes gadījumu, palīdzības, dzīvības un īpašuma apdrošināšanā.

Ombuda institūcija apdrošināšanas jomā darbojas daudzās Eiropas Savienības valstīs. Latvijā Ombuds šobrīd darbojas arī banku sektorā.

Informācija par Ombudu (nolikums, reglaments un pieteikuma veidlapa) atrodama asociācijas interneta mājas lapā www.laa.lv.

Juris Dumpis
LAA prezidents

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pozitīvas vēsmas kreditēšanā

Eiropas Centrālās bankas (ECB) sāktā procentu likmju samazināšana un ekonomikas dalībnieku noskaņojuma stabilizēšanās Latvijā šovasar iezīmējusi nelielu aktivizēšanos kreditēšanā. Savukārt noguldījumu...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses