Kāpēc pieņēmāt izaicinājumu strādāt Parex bankā? Vai ar Lattelecom, kur valsts īpašnieks, nepietika?
Pirmā
reakcija bija noraidoša. Tas, kas mani pārliecināja — šī situācija ir
krietni atšķirīgāka nekā Lattelecom. Man galvenais jautājums — vai par
Parex likteni lems tikai valdība, vai arī citas ieinteresētas puses,
kas uzņemas atbildību. Lattelecom gadījumā tā bija zaudēta iespēja kaut
ko izdarīt. To neviens neuzzinās, vai risinājums, ko es piedāvāju, būtu
bijis pareizais. Šajā gadījumā vairs nevar kļūdīties, un valdībai ir
arī jāatskaitās Starptautiskajam valūtas fondam (SVF) un citiem, kas
vēl varētu ienākt Parex bankā kā īpašnieki, piemēram, ja ienāk Eiropas
Rekonstrukcijas un attīstības banka (ERAB). Otrs apstāklis — es
sapratu: ja kāds jau piektdien vai sestdien neiet bankā vadīt un sākt
komunicēt ar klientiem un darbiniekiem, situācija bankā var ļoti
strauji pasliktināties. Laiks rādīs, cik man labi izdosies, bet, ņemot
vērā šos apstākļus, domāju, ka varētu mēģināt novest situāciju līdz
stabilizācijai.
Kas noticis jūsu pirmajā darba nedēļā?
Pats
galvenais jautājums ir noturēt klientus un darbiniekus un nodrošināt,
ka bankas aktīvi ir cik vien droši var būt šajos tirgus apstākļos. Un
arī meklēt finansējumu, kas aizvietotu depozītus, kas izgājuši no
bankas kopš neskaidrības sākums pirms diviem mēnešiem.
Cik uz šo brīdi aizplūdis? Pēdējais aktuālais cipars bija 500 miljoni aptuveni uz jūsu atnākšanas brīdi.
Nav
tā, ka bankā stāv nauda un tā vienkārši aizplūst. Nauda ienāk un nauda
iziet — katru dienu ir starpība. Kopš jaunās valdes iecelšanas
[aizpagājušajā] piektdienā depozītu neto samazinājums ir 50 miljoni.
Pirms nedēļas svārstības bija lielākas, jo uzlika ierobežojumus [naudas
izņemšanai un pārskaitījumiem] — tie, uz kuriem šie ierobežojumi
neattiecās, izņēma [naudu]. Ikdienas starpība bija krietni lielāka.
Šobrīd situācija ir daudz labāka — svārstās robežās starp astoņiem un
15 miljoniem latu dienā.
Vai bankai izdodas piesaistīt jaunus klientus?
Jā.
Vai tagad var pateikt, kas izņēma naudu no bankas?
Gan rezidenti, gan nerezidenti — proporcionāli.
Kas
bija šie nerezidenti? Bijušā akcionāra Kargina paziņas? Un kāpēc? Jo
Krievijā iet sliktāk un vajadzīga nauda, vai vairs neticēja?
Es varu tikai vispārīgi raksturot klientu uzvedību.
Kādā mērā naudas atplūde bija mērķtiecīgi organizēta?
Mēs
to nezinām, to varētu drīzāk prasīt Karginam un [otram bijušajam
īpašniekam] Krasovickim vai iestādēm, kas tādu lietu izvērtē. Bet arī
viņiem ir aizliegts runāts par bankas klientiem.
Kā beidzās sarunas ar ERAB?
Viņi
veica sākotnējo izpēti, kāda ir situācija bankā, kādi ir bankas
rādītāji —[šo] piektdien viņi plāno pieņemt lēmumu, vai veiks
ieguldījumu izpētes veikšanā, kas varētu prasīt mēnesi vai pusotru, lai
izvērtētu situāciju bankā un valdība sāktu runāt par to, uz kādiem
nosacījumiem viņi varētu ienākt kā akcionāri. Bet viss liecina, ka
viņiem ir interese.
ERAB parasti ir finanšu, ne stratēģiskais investors. Par kādu kapitāla daļu ir runa?
Viņi
parasti iegulda līdz 25% un grib diezgan lielas bloķēšanas tiesības
akcionāru līgumā. Neizslēdzu, ka viņi varētu ienākt kopā ar kādu
stratēģisku investoru. No valsts puses skatoties, jo ātrāk banka
atgriežas privātā sektorā, jo labāk — valsts saņem atpakaļ savu naudu
un bankai pašai, tā kā tā līdz šim strādājusi kā privāta iestāde, ir
jāstrādā privātās rokās. Tātad ERAB loma var būt dažāda atkarībā no tā,
kas notiek nākamo divu mēnešu laikā.
ERAB ir piedāvājis kādu stratēģisko investoru?
Vēl
ne. Viņi tikai pieļauj iespēju, ka tas tā var notikt. Nākamā lieta, pie
kā mēs tagad ļoti intensīvi strādāsim, ir stratēģisko investoru
meklēšana un piesaiste. Mums būs paralēli jāstrādā pie vairākiem
scenārijiem. Mēs vēl nezinām, kā iespējamie investori skatās uz banku,
uz kādiem nosacījumiem viņi ir gatavi pirkt akcijas. ERAB [iesaiste]
varētu samazināt risku jebkuram investoram.
Pārdošanas konsultants tiks sameklēts tad, kad būs skaidrība par ERAB?
Pārdošanas
konsultants tiks meklēts, sākot jau ar pirmdienu, izveidota komisija,
ko es vadu un kur piedalās Hipotēku banka. Paredzu, ka mēs pirmdien
vienosimies, ka meklēsim starptautiski atzītu konsultantu, kas
palīdzētu investora meklēšanā, jo es neizslēdzu iespēju, ka šie
darījumi var notikt ļoti ātri. Ja parādās kāds pircējs, kas jau janvārī
gatavs ieguldīt bankā — jo ātrāk, jo labāk. Un ja tas ir pieņemams
valdībai, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai un SVF.. Ar vai bez ERAB
— tas būtu vienošanās jautājums. Ir arī pieteikušies pircēji —
neminēšu, no kurienes. Interese ir pietiekami liela, bet kamēr mēs
netiekam pie sarunām, grūti pateikt, cik nopietna.
Premjers
ir teicis, ka banku nepārdos austrumu investoram. Vai jums ir izteikti
kādi ierobežojumi, kam drīkst vai nedrīkst pārdot banku?
Nē.
Šobrīd nav. Visticamāk, pircējiem būs iespēja pieteikties, un jebkurš
var pieteikties, un daži jau ir pieteikušies. Tad valdībai būs jāvērtē
piedāvājums. Mūsdienās, kur ir globāla ekonomika, ir neiespējami dalīt
reģionus. Ko nozīmē austrumi, rietumi.
Runājot par pircējiem, kas jau pieteikušies. Vai ir tādi, kas Latvija vispār vēl nav?
Jā. Ir arī tādi.
Vai DnB Nord banka arī ir pieteikusies?
Es nezinu, neesmu ar viņiem runājis.
Par
bankas cenu droši vien patlaban ir pāragri runāt, bet vismaz aptuveni
iezīmējiet, kā tā var veidoties. Vai tas atkal būtu divi lati pluss
saistības plus maksa par atbalstu utt.? Vai arī valsts te varētu
nopelnīt?
Patlaban te ir tik daudz apstākļu, kas nosaka
bankas vērtību, ka ir neiespējami paredzēt nosacījumus. Cena, piemēram,
var būt atkarīga no tā, vai valsts kaut ko garantē, vai ERAB tur ir
vai nav, vai mums izdodas nostabilizēt naudas plūsmu, kurā brīdī
pārdošana notiek, vai tas ir rīt vai pēc diviem mēnešiem utt. Ja runa
ir par tuvāko nākotni, es domāju, ka valdība negribētu apsvērt ideju
par nosacījumiem, kad valsts nesaņem visu savu naudu atpakaļ. Teiksim,
ne mazāk par trim latiem un visām saistībām. Mans mērķi ir saglabāt un
palielināt bankas vērtību un izraisīt pēc iespējas lielāku investoru
interesi.
Vai tiek izskatīta iespēja banku pārdot pa daļām, teiksim kaut kādus meitasuzņēmumus pārdodot atsevišķi?
Es
noteikti uzskatu, ka, lai iegūtu labākos nosacījumus, nevajadzētu tagad
ierobežot jebkādu potenciālo pircēju loku, kas piesakās. Tāpēc, es
domāju, pirmais plāns ir nodrošināt, lai banka atgriežas pie darbības,
kāda tā bija pirms diviem mēnešiem, lai mums ir laiks izdomāt, kā
stratēģiski vislabāk attīstīt banku un kā to pārdot. Es neizslēdzu, ka
to, kā mēs organizēsim banku pārdošanai, daļēji noteiks pircēji. Jo
pircēji var pieteikties uz visu banku, viņi var pieteikties uz daļu
bankas. Tāpēc arī mēs pārdošanas konsultantu gribam piesaistīt uzreiz,
lai iegūtu labākos nosacījumus. Tāpēc mums jāsaprot, ko pircēji grib,
lai mēs saglabājam bankas vērtību un nepieņemam kādus radikālus
reorganizācijas lēmumus, neņemot vērā viņu vēlmes, jo pircēji jau ir
tie, kas diktē nosacījumus. Sarunas ar pircējiem notiks vienlaikus ar
bankas stratēģisko plānu attīstību.
Bet, piemēram, Parex ir nodomu līgums par Šveices bankas pārdošanu Krājbankai. Vai tas paliks spēkā?
Par
mūsu līgumiem es nekomentēšu. Šobrīd nav nekādu plānu pārdot bankas
aktīvus vai meitasuzņēmums līdz brīdim, kamēr mēs būsim kopīgi ar
akcionāriem izvērtējuši situāciju. Nekādus lēmumus bez akcionāru
piekrišanas es arī nepieņemšu, iešu uz Hipotēku un zemes banku, uz
valdību ar priekšlikumu un tad viņi lems, ko darīt.
Līdz šim valdība ir bankai aizdevusi 400 miljonus latu. Cik vēl vajadzēs?
To
noteiks divi apstākļi. Precīzu ciparu nevar pateikt, jo mēs nevaram
paredzēt, kā reaģēs mūsu noguldītāji. Kad es runāju par to, ka
situācija stabilizējas, tas nozīmē, ka kopējā summa, ko mums vajadzēs,
svārstīsies. Īstermiņā mums ir svarīgi, ka bankai ir likviditāte, lai
mēs varam izpildīt savas īstermiņa saistības. Pēc visām neskaidrajām
ziņām pēdējo trīs nedēļu laikā neto pozīcija katru dienu ir bijusi
negatīva — vairāk cilvēki izņem, nekā ieliek. Es personīgi ļoti daudz
laika esmu veltījis, runājot ar lielākajiem klientiem — gan
rezidentiem, gan nerezidentiem, kuros apstākļos viņi ir gatavi
atgriezties un ielikt te naudu. Daudzi klienti ir teikuši, ka tajā
brīdi, kad mēs varēsim paziņot, ka būs finansējums no Zviedrijas
vadības, kas segtu to brīdi kopš SVF memoranda noslēgšanai līdz viņi
reāli iedos naudu Latvijai, viņi ir gatavi ielikt bankā naudu, ko agrāk
izņēma. Tā vajadzība varētu būt pavisam neliela, bet klientiem ir
svarīgi saprast, ka mums ir iespēja tikt pie naudas gadījumā, ja notiek
neparedzētas lietas un daži klienti aiziet. Lai mēs būtu pilnīgi droši,
ka varam [noturēties] ar esošu negatīvu, varētu pat teikt —
pesimistisku scenāriju, līdz gada beigām mums vajadzētu līdz 200
miljoniem latu. Ja šonedēļ noguldītāji liek naudu atpakaļ bankā, varbūt
mums vispār nevajadzēs naudu. Otrs jautājums — cik mēs prasīsim
aizņemties no valdības. Aizdevuma summa būs lielāka, nekā mums vajag —
šobrīd mēs domājam prasīt starp 400 un 500 miljoniem eiro, lai katru
dienu mums un klientiem nav jādomā, vai tiksim pie līdzekļiem.
Vai aizdevuma saņemšanas gadījumā varētu atcelt ierobežojumu naudas izņemšanai?
Ierobežojumi
varētu būt ne ilgāk kā līdz jūnijam. Mēs darīsim visu, lai tos noņemtu
ātrāk, bet tas nav tik mūsu, bet arī akcionāru un regulatora lēmums.
Bet to darīs tikai tajā brīdi, kad mēs saprotam, ka risks, ka bilance
varētu strauji izmainīties, pazudīs.
No kurienes valdība dabūs naudu? Zviedrijas?
Šobrīd
iet sarunas par to, ka Zviedrijas valdība aizdos Latvijas valdībai, lai
segtu to laikaposmu no šābrīža līdz tam brīdim, kad SVF varēs pieņemt
lēmumus un sākt īstenot programmu, kas, cik saprotu, notiks līdz gada
beigām.
Valdība par kredīta piešķiršanu lems šonedēļ?
Es ceru.
Daļa no SVF naudas tiks izmantota Parex atbalstam. Vai zināms. Kāda būs konstrukcija?
Mēs
sāksim ar pirmo kredītu [no Zviedrijas], tad skatīsimies, kāda
palīdzība būs nepieciešama uz priekšu un kurā brīdī. To varētu ietekmēt
arī tas, vai un kad ienāks ERAB kā akcionārs. Ja viņi ienāk ātrāk… Tas
varētu samazināt naudas summu, kas mums būtu jāprasa no valdības.
Mazie akcionāri varēs saglabāt daļas bankā? Ņemot vērā to, ka ir lieli valdības, citu valdību, SVF u.c. aizdevumi.
Mazākuma
akcionāriem ir tiesības, kas izriet no likuma. Par šo jautājumu
patlaban notiek sarunas starp akcionāriem. Protams, šādās situācijās ir
bažas par to, ka kāds iegūtu kādu labumu no valsts palīdzības.
Valdība runā par to, lai atpirktu šīs akcijas?
Šis
ir viens no būtiskiem jautājumiem, kas tiek apspriesti starp visām
pusēm, kas ir iesaistītas un varētu iesaistīties, protams, arī ERAB
politika ir nodrošināt, lai viņu palīdzība nenonāk tiem, kas…
Cik lielā mēra mazo akcionāru tiesības varētu ietekmēt Parex pārdošanu?
Viņiem ir ierobežotas tiesības. Bet es negribētu sīkāk iedziļināties, tas ir akcionāra, valsts jautājums.
Kā veicas sarunas ar sindikātiem?
Pirmais
solis bja panākt, lai sarunas tiktu ievadītas profesionālā gaisotnē.
Pēdējās nedēļās sindikāts ir uzrunāts no vairākām pusēm — no jaunā,
ienākošā akcionāra — valsts — puses, no bankas puses — tā bija viena
problēma. Es ierosināju jau pirmdien izdot rīkojumu par darba grupu
sarunām — lai ir pilnīgi skaidrs, kas pārstāv Parex. Līdzīgi sindikāts
organizējis sevi, lai viņiem būtu vienota pārstāvniecība, jo tur ir
iesaistītas ļoti daudzas bankas, nepieciešamas pilnvaras utt. Viņi arī
mums apliecinājuši, ka neveiks nekādas straujas darbības, lai mēs
varētu sarunas novadīt mierīgā ceļā. Līgumos ir vairāki nosacījumi, un
viņiem ir iespējas rīkoties. Sarunas sāksies pirmdien. Mums ir divi
mērķi — novadīt sarunas, lai bankai būtu labākie iespējamie nosacījumi,
un lai tas notiktu pēc iespējas ātrāk. Jau vasarā—rudens sākumā, kad
Zviedrijas bankas sāka saņemt palīdzību no savas valsts, radās
jautājums — Parex bankai nav šis valsts atbalsts, ir sindicētie
kredīti — ar to sākās nedrošība. Ceru, ka līdz gada beigām mēs
vienosimies, bet ne par katru cenu. Mēs, protams, gribam maksāt mazāk
un vēlāk. Viņi grib, lai mēs maksājam vairāk un ātrāk. Mēs centīsimies
darīt visu, lai panāktu abām pusēm pieņemamu risinājumu. Bet domāju, ka
arī viņiem ir pietiekami liels iegansts ātrāk novest sarunas līdz
beigām, jo arī viņi saprot, ka uz viņiem gulstas atbildība, ka viņu
rīcība varētu negatīvi ietekmēt banku un tad arī viņu iespējas saņemt
līdzekļus samazinās.
Galvenais sarunās ir — par kādu cenu viņi nākamgad pārkreditēsies?
Jā.
Ja cena būs apmierinoša, visi 775 miljoni eiro tiks pārfinansēti?
Jā,
bet ir ļoti daudzi iespējami iznākumi. Ja mums ir aizdevums no valsts
un ja naudas plūsma ir pozitīva, ir lielas izredzes, ka banka atgūs
uzticību un depozīti ienāks — mēs tad varētu izlemt: kas ir izdevīgāk.
Šajos jautājumos ļoti palīdz SVF netiešais atbalsts.
Kā jūs patlaban vērtējat bankas vērtspapīru portfeli?
Ja
bankai ir iedots laiks strādāt un stabilizēties, tad šos aktīvus var
vērtēt ilgtermiņā. Protams, ja kāds ir spiests savu dzīvokli vai mašīnu
vai vērtspapīrus pārdot rīt, tad cena, protams, būs krietni mazāka nekā
ilgtermiņā.
Bet vai jūs varat pateikt, par cik Parex vērstpapīru portfeļa vērtība ir samazinājusies?
Parex portfelī
nav spekulatīvi vērtspapīri, tās nav spekulatīvas akcijas kaut kādos
mazos uzņēmumos. Gandrīz puse ir Latvijas valsts vērtspapīri, pārējie
ir augstākā reitinga vērtspapīri.
Runājot par bankas kredītportfeli, cik liels īpatsvars tajā ir tā sauktajiem sliktajiem kredītiem?
Mans
pirmais iespaids ir, ka mūsu kredītportfelis nav ne par mata tiesu
sliktāks par jebkuras citas lielas bankas kredītportfeli. Tas drīzāk ir
labāks. Kā jebkurai bankai arī mūsu portfeļa vērtību, protams, ietekmē
tas, kā mēs prognozējam nekustama īpašuma tirgus attīstību. Taču kopumā
slikto kredītu īpatsvars, kas attiecas uz nekustamajiem īpašumiem, mūsu
portfelī ir mazāks nekā ir citās lielās bankās. Parex kredītu daļa ir
ļoti rūpīgi veidota, ir nodrošināts, ka klientiem ir naudas plūsma,
juridiski viss ir kārtībā. Šī ir ļoti svarīga atšķirība, jo ļoti daudz
bankas ļoti formāli piegāja kredītu izsniegšanai: ja ir nekustamais
īpašums, kura vērtība ir 100%, tad aizdeva 90%. Te tā pieeja nav bijusi
tāda, kredītu izsniegšanas process ietvēris arī ļoti rūpīgu klienta
biznesa, naudas plūsmas izvērtēšanu, ķīla ir sekundārs jautājums.
Parex, piemēram, izsniedzis kredītu Latvijas pastam. Tur situācija arī ir ļoti sarežģīta. Vai nav risks, ka šo kredītu būs grūti dabūt atpakaļ?
Nu,
es nezinu, kurā valstī, kur valstij pieder pasts, ir ļauts tam
bankrotēt. Tā kā, no bankas puses raugoties, domāju, ka šis kredīts ir
samērā drošs.
Vai ir jau skaidrs, kas būs bankas auditors un veiks tās padziļināto izpēti (due diligence)?
Patlaban tas vēl nav zināms, notiek aptauju par izpildītāju, kurš to darīs.
Vai tas varētu būt līdzšinējais bankas auditors?
Nē.
Šobrīd, manuprāt, tam jābūt kādam citam, kas nav esošais bankas
auditors, jo izpēte tiek veikta pēc valdības lēmuma par valsts kļūšanu
par akcionāru. Es arī ļoti gaidu šīs izpētes rezultātus, man arī
jāsaprot, ko es vadu.
Vai situācija kādā jomā varbūt ir sliktāka nekā jūs, nākot strādāt, domājāt?
Jāsaka,
ka esmu patīkami pārsteigts. Par situāciju bankā, par bankas
vērtspapīru portfeli, jo, ja mēs varam skatīties kādu trīs gadu
perspektīvā, man šķiet, ka tur nav tik liels risks. Pats galvenais ir,
ka visi darbinieki ir ļoti lojāli un grib, lai banka izdzīvo.
Jaunā
valde ļoti rūpīgi iesaistās kredītu izsniegšanas un pagarināšanas
procesā. Tuvākajās dienas mēs izdosim bankas ētikas kodeksu, mēs arī
vērtēsim visas IT sistēmas. Šobrīd viss liecina, ka banka strādā un
darbinieki arī, ja mums izdosies nostabilizēt situāciju, ir gatavi
strādāt un cīnīties.
Vai jūsu vienīgā interese bankā ir alga?
Pirmā
motivācija, kad piekritu, bija tas, ka saprotu, ka kaut kas ir jādara
un situācija jāstabilizē. Protams, alga ir viena lieta. Esam runājuši
ar akcionāriem, ar valdību, arī ar ERAB, ka ir jānodrošina, ka vadībai
būs kaut kāda motivācija bankas pārdošanā saglabājot vērtību. Tas
attieksies arī uz citiem bankas vadības locekļiem, tai skaitā — uz
maniem kolēģiem no Riga capital, kuri iesaistīti bankas krīzes
menedžnemtā. Vienošanās par to gan vēl nav panākta. Ja būs garš
process, kurā mums jāpārvalda šī situācija, tad varētu būt runa par
kādu prēmiju par pārdošanu, bet tas būtu pie rezultāta, kad visi, kas
ir ielikuši naudu, būs kaut ko nopelnījuši.
Vai jūs bankas vadībā varētu palikt arī tad, ja banku pārņem piemēram, kāda Ziemeļeiropas banka?
Tas
būs no viņiem atkarīgs. Es te redzu ļoti lielas iespējas attīstīt esošo
biznesu. Šis ir viens rets Latvijas uzņēmums, kas ir starptautisks, ar
galveno mītni Rīgā. Es šo iespēju nespēju izmantot Lattelecom, centīšos
to izdarīt ar Parex.
Vai jums atkal būs priekšlikums par privatizāciju?
Nē, nē. Nebūs.
Vai ASV fondam Blackstone, kuru piesaistījāt Lattelecom privatizācijai, varētu būt interese par Parex?
Visticamāk,
ka ne. Jebkādā scenārijā pircējam jābūt tādam, kas bankai var
piesaistīt finanšu līdzekļus, un tā var tikai būt liela banka, ar laiku
redzēsim — kura.
Kā redzat, kad banka varētu darboties kā normāla privātbanka?
Mēs
turpinām darboties kā normāla komercbanka. Grūti pateikt, kad būs
konkrēti pircēji. Patlaban uz šo jautājumu nav iespējams precīzi
atbildēt, tas būs atkarīgs no piedāvājumiem. Par kaut kādu cenu jau
jebkurš būtu gatavs pirkt, bet — vai šie nosacījumi būs pieņemami
akcionāriem? Šaubos, ka valsts pieņems piedāvājumu, kur tai būtu kādi
zaudējumi
Dienā, kuras vakarā kļuvāt par bankas
prezidentu, Vecrīgas viesnīcā tikāties ar Karginu. Vai aizvadītajā
nedēļā notikušas vēl citas tikšanas abiem bijušajiem bankas akcionāriem?
Ejot
uz šo darbu, vienojos ar valdības pārstāvjiem, ka man ir jātiekas ar
bijušajiem bankas akcionāriem, lai, pirmām kārtām, noskaidrotu, kāda ir
situācija bankā. Es tikos arī šonedēļ (intervija notika sestdien —
red.), un tuvākā laikā plānoju atkal tikties, jo ir vairāki jautājumi,
kas man ir radušies par bankas klientiem, citām operatīvām lietām. Tā
kā man pagaidām būs regulāri ar viņiem jātiekas. Mums ir noteikums, ka
no bankas puses esmu vienīgais, kurš runā ar bijušajiem akcionāriem.
Tiekos ar abiem bankas īpašniekiem. Bet es nedrīkstu runāt par mūsu
sarunu saturu, viņi abi ir bankas klienti.
Vai redzat kur
bankas pārņemšanas procesā bijusi TP «tēva» Andra Šķēles loma, par ko
tiek runāts kuluāros? Vai esat ticies ar viņu?
Nē. Man
šķiet, es viņu pēdējoreiz satiku pirms gada Spīdolas balvas ceremonijā.
Es nekādu saistību ar Šķēli neesmu jutis. Un, kā teicu, viens no maniem
apsvērumiem, piekrītot vadīt banku, bija tas, ka es saprotu, ka ļoti
liela loma būs SVF un ka šie turpmākie lēmumi, kas tiks pieņemti par
pārdošanu, līdzekļu piesaisti, bankas darbību, ļoti rūpīgi tiks
uzraudzīti no bankas akcionāru puses un arī akcionāru kreditoru puses.
Tas
nozīmē, ka tieši starptautisko finanšu institūciju iesaistīšanas bija
viens no būtiskiem iemesliem, kāpēc piekritāt kļūt par bankas vadītāju?
Jā,
es sapratu, ka šai krīzes situācijā jebkādas politiskas attiecības
nevar būt. Kas notika pirms tam — to jūs varat prasīt bijušajiem
īpašniekiem, politiķiem. No šī brīža uz priekšu es neredzu vietu runām
par politiku.
«Trešais iemesls», kāpēc valdība pārņēma
banku, bija atsevišķu tajā strādājošo vadības locekļi neētiska rīcība.
Vai šie cilvēki joprojām strādā bankā?
Es nevaru to sīki
komentēt. Kā zināt, no [aizpagājušās] sestdienas bankai ir jauna valde.
Ir vadības cilvēki, kas aizgājuši no bankas. Tur, kur bija jānodrošina
papildus uzraudzība, mēs esam nomainījuši vadītājus. Darām visu, lai
novērstu, lai uz priekšu nekas tāds nenotiktu.
Vai tie, kas aizgāja varētu būt tie ar neētisko rīcību?
Varētu būt. Bet es nevaru komentēt sīkāk tieši par konkrētiem gadījumiem.
Vai bankā tiks samazinātas izmaksas?
Ir izveidota komiteja no struktūrvienību vadītājiem, lai izvērtētu iespējas nekavējoties samazināt izmaksas.
Vai ir runa par darbinieku atlaišanu, mārketinga izmaksu samazināšanu?
Neiet
runa tikai par darbiniekiem. Tas varētu būt arī citas lietas. Ir
jāvērtē, visas iespējas samazināt izmaksas. Mums ir jāturpina strādāt
un jāturpina veikt arī mārketingu, lai piesaistītu klientus. Mūsu
konkurenti, protams, tagad mēģina pārvilināt mūsu darbiniekus. Izmaksas
mēs izvērtēsim ļoti operatīvi, bet es tagad uzreiz nevaru konkrēti
atbildēt. Svarīgākais ir nodrošināt bankas likviditāti un stabilitāti.
Melngailis: interese nav tikai alga
Parex bankas vadītāju Nilu Melngaili intervē _Dienas _komentāru nodaļas vadītājs Pauls Raudseps, ekonomikas ziņu nodaļas vadītāja Marta Rībele un žurnāliste Baiba Rulle.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.