Jaunā publikācija
iepazīstina ar būtiskākajiem pārmaiņu aspektiem. Skaidra stratēģija
un nākotnes vīzija, kā arī atgriešanās pie pamatvērtībām un
principiem būs īpaši svarīga.
PricewaterhouseCoopers
SIA vadošais partneris Ahmeds Šarhs komentē: "Latviju ekonomiskā
un finanšu krīze ir ietekmējusi īpaši smagi. Bankām jāspēj reaģēt
ļoti ātri, izstrādājot atbilstošus plānus, lai, pirmkārt, stabilizētu
esošo situāciju un tad virzītos tālāk. Šī brīža situācijā
bankas visbiežāk ir rīkojušās īstermiņa apsvērumu vadītas,
lai izdzīvotu, kas ir pašsaprotami. Taču arī tām bankām, kuras
no krīzes varētu iziet relatīvi neskartas, nav garantiju veiksmīgai
attīstībai nākotnē.
Realizējot īstermiņa
plānus, uzņēmums riskē samazināt savu dzīvotspēju nākotnē.
Bankām ar to ļoti komplicētām struktūrām, vēlme ātri labot kļūdas,
var novirzīt uzmanību no "pareizo lietu" darīšanas.
Tikai ar attiecīgajām
zināšanām un prasmēm iespējams veikt reālas izmaiņas visā uzņēmumā
atbilstoši stratēģijai, tajā pašā laikā vadot esošos uzņēmuma
riskus. To sakārtošana pareizā secībā un ietekmīgu pārmaiņu
ieviešana ir izaicinājums, kas atšķirs uzvarētājus no pārējiem."
Fundamentālie jautājumi,
kam jāpievērš uzmanība banku sektorā:
Stratēģijas
noteikšana: izprotot šī brīža patieso situāciju, bankai ir
jānodrošina rīcība, kas nepieļautu tādas iepriekšējās kļūdas
kā bīstamu aktīvu portfeļu radīšana, vai ieiešana tirgus segmentos,
kuros nav konkurētspējas priekšrocību.
Arvīds Kostomārovs, PricewaterhouseCoopers
Finanšu un vadības konsultāciju vadītājs prognozē: "Nākotne
pieder organizācijām, kas ir spējīgas identificēt to īpašās
spējas pievienot vērtību tirgos, kuros ir patērētāji, kas ir gatavi
maksāt par viņu produktiem, un būt pietiekami drosmīgas, lai rīkotos
saskaņā ar plānu - ieguldīt konkrētu pakalpojumu attīstībā un
samazināt savu tirgus daļu citos pakalpojumu segmentos.
Mērķu un atbildības
noteikšana, kā arī komunikācijas, izmaiņu ieviešanas un kontroles
mehānismu sakārtošana ir fundamentāli svarīgs ieguldījums nākotnes
attīstībā. Šajos krīzes laikos, pārmaiņu vadība var likties
pašsaprotama, bet tās īstenošana radīs būtiskas pārmaiņas nākotnē."
Biznesa modeļa veidošana
stratēģijas īstenošanai: biznesa modelis būs jāveido pamatojoties
uz stratēģiju, nodrošinot riska profila pārvaldīšanu, likviditātes
un piesaistītā finansējuma un kapitāla pietiekamības aspektus.
Vadītājiem jārīkojas izlēmīgi un jāpieņem smagi lēmumi, lai
uzņēmums varētu noturēties un attīstīties, kā arī lai samazinātu
konkurentu ietekmi vai pavisam no tiem atbrīvotos.
Arvīds Kostomārovs
atzīmē: "Pašreizējā krīze piedāvā reālas iespējas bankām
pārskatīt savus biznesa modeļus, pārvērtējot atdeves un risku
attiecību. Veiksme būs atkarīga no visu līmeņu vadītāju spējām
un prasmes realizēt izmaiņas, ieviešot jauno biznesa modeli. Tas
visticamāk ies kopā ar būtiskām izmaiņām rezultatīvo rādītāju
izvēlē un piemērošanā, kā arī ar izmaiņām pārvaldības un
atalgojuma sistēmā. Attiecīgo pārmaiņu veikšanai būs nepieciešami
spēcīgi līderi un stipra komanda."
Kapitāla pārvaldes,
regulatora prasību, risku vadības,
organizācijas pārvaldības un līderības aspektiem ir jābūt visaugstākajā
līmenī: pieejamais kapitāls šobrīd ir gan ļoti ierobežots,
gan ļoti pieprasīts resurss, tā pārvaldes sistēmām un procesiem,
jābūt spēcīgiem un efektīviem.
Arvīds Kostomārovs
komentē: "Būs nepieciešamas fundamentālas izmaiņas visos līmeņos.
Organizācijas un biznesa risku skaidrai izpratnei būs jābūt katrā
no biznesiem. Nākotnes plānošanai, scenāriju izstrādei, analīzei
un testēšanai ir jābūt ikdienas darba kārtībā. Nākamās krīzes
atšķirsies no iepriekšējām, tāpēc visi pieņēmumi ir jāizprot
un jāanalizē."
******************************
PricewaterhouseCoopers (www.pwc.lv) sniedz
revīzijas pakalpojumus, nodokļu, finanšu un uzņēmējdarbības konsultācijas
ar mērķi palielināt klientu uzņēmumu vērtību un uzlabot organizāciju
pārvaldes efektivitāti. Apvienojot vairāk nekā 155,000 cilvēku
talantus un pieredzi 153 valstīs, mēs palīdzam izmantot jaunas iespējas
un nodrošinām praktiskus padomus.
©2009 PricewaterhouseCoopers. "PricewaterhouseCoopers" ir starptautiskā firmu tīkla PricewaterhouseCoopers International Limited dalībnieks, kurā katrai dalīborganizācijai ir atsevišķas un neatkarīgas juridiskās personas statuss.
Kontakti: Ilze Faļkovska
Mārketinga un sabiedrisko attiecību speciāliste, PricewaterhouseCoopers SIA
ilze.falkovska@lv.
Arvīds Kostomārovs
Finanšu un vadības konsultāciju vadītājs, PricewaterhouseCoopers SIA
a[email protected].
Ahmeds Šarhs
Latvijas vadošais partneris, PricewaterhouseCoopers SIA
[email protected], 67094400