Krīt apjomi
Kā stāsta SEB bankas makroekonomikas speciālists Dainis Gašpuitis, viens no globālās ekonomikas bremzēšanās iemesliem ir bijusi visaptveroša rūpniecības izaugsmes lejupslīde, taču autobūvē ir veicies īpaši slikti. Lai gan pie vainas ir daudzi īslaicīgi faktori, situācija nozarē norāda arī uz sarežģījumiem ilgtermiņā, kur liela nozīme ir tirdzniecības kariem, spriež SEB bankas speciālists. Viņaprāt, autobūves vājums atspoguļo automobiļu pārdošanas kritumu daudzviet pasaulē. Īpaši strauji pārdošanas apjomi kritušies Ķīnā (pasaules lielākais tirgus) un Indijā. Taču noiets ir rucis arī citos lielos tirgos, piemēram, ASV un eirozonā. Pieejamās aplēses liecina, ka, ņemot vērā ietekmi uz piegādes ķēdēm, notiekošais ir samazinājis pasaules iekšzemes kopproduktu (IKP) par 0,2%.
Pēc Gašpuiša teiktā, sarežģījumi daļēji skaidrojami ar pagaidu faktoriem. Piemēram, Ķīnā patērētāji aizturēja jaunu auto iegādi, jo parādījās ziņas, ka varētu tikt atjaunoti nodokļu atvieglojumi. Indijas gadījumā pie vainas ir pērn ieviestie apdrošināšanas noteikumi. Tikmēr eirozonā traucējumus auto ražošanā izraisīja stingrāku emisiju noteikumu ieviešana. Šiem faktoriem izzūdot, automašīnu pārdošana un autobūve nākamgad varētu stabilizēties, uzskata Gašpuitis. Tomēr, ņemot vērā plašo rūpniecības sarežģījuma mērogu, automobiļu ražošanas atgūšanās, viņaprāt, var būt nepietiekama, lai atjaunotu globālās rūpniecības izaugsmi. "Atgūšanās būs lēna, jo stingrāki kredītnosacījumi un patērētāju pārliecības mazināšanās iegrožos auto pārdošanas apjomus. Tāpat daudzās valstīs mainās arī tirgus konjunktūra, kas raisa jaunas galvassāpes ne tikai nozares pārstāvjiem, bet arī valdībām. Attīstās auto dalīšanās un kopbraukšanas platformas, jauno paaudzi arvien mazāk interesē savā īpašumā iegūt auto, bet vides prasības kļūst arvien stingrākas. Tas arvien vairāk ietekmē ne tikai autobūvi, bet arī nozares, kas cieši ar to saistītas. Tikmēr tarifu kari situāciju padara vēl neprognozējamāku," uzsver SEB bankas pārstāvis.
Luminor bankas ekonomists Pēteris Strautiņš uzskata, ka šobrīd bremzējošu faktoru pasaules autobūves nozarē ir vairāk nekā veicinošu. Viņaprāt, šobrīd galvenais bremzētājs ir pasaules ekonomikas cikls. Izaugsme palēninās, eirozonā ir nozīmīgs recesijas risks. Jautāts, vai nākamajos 12 mēnešos auto ražošanas apjomi varētu atgriezties pie izaugsmes, Strautiņš teic, ka, skatoties uz jaunākajām pasaules ekonomikas tendencēm, ir sajūta, ka visdrīzāk ne. "Ekonomikas izaugsme bremzējas gan ASV, gan Eiropā, gan Ķīnā. Patērētāju noskaņojums joprojām ir augstā līmenī, taču Eiropā tas jau ir nozīmīgi samazinājies, salīdzinot ar augstāko punktu," situāciju ieskicē ekonomists. Jautāts, vai ir arī kādi labvēlīgi faktori, kas ražošanu var veicināt, Luminor bankas eksperts saka, ka to nav daudz, taču ASV dolāru procentu likmju kritums noteikti tirgum var palīdzēt – jauno auto finansēšana ar kredītu vai līzingā kļūs lētāka. Taču attiecībā uz eirozonu viņš piebilst, ka šeit iespējas samazināt eiro likmes diemžēl ir praktiski izsmeltas. Tāpat viņš teic, ka cerību sniedz iespējama nenoteiktības mazināšanās saistībā ar pāreju uz jauniem izmešu standartiem, kas nesenā pagātnē ir negatīvi ietekmējusi pārdošanu gan Eiropā, gan Ķīnā. Jautāts, kurās autoražošanas lielvalstīs situācija ir salīdzinoši labvēlīgāka, bet kurās nozarei klājas slikti, Strautiņš atteic: šķiet, ka uz pasaules kopējā fona situācija ASV varētu būt diezgan labvēlīga. Tikmēr vissliktākā tā šobrīd varētu būt Lielbritānijā. Britu auto ražotāju asociācijas vadītājs Maiks Hovss nosaucis bezvienošanās Brexit par eksistenciālu draudu nozarei.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena otrdienas, 6. augusta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
trusis nejaukais
GoodMaan&ParexK&K
Ass