Tīrs stikls, skaidrs attēls
Šobrīd, dodoties svaigā gaisā, ieteicams apmeklēt mazāk populāras vietas, lai, pirmkārt, atbalstītu fizisko distancēšanos, otrkārt, arī fotogrāfijām sameklētu oriģinālākus kadrus. Turklāt dabas fotografēšana var kļūt par lielisku hobiju, ar ko aizrauties arī vienatnē, vienlaikus atpūtinot savu ķermeni un prātu.
Atceries noslaucīt kameras aizsargstiklu! Tīrs fotokameras stikls ir viena no galvenajām atslēgām neizplūdušam attēlam. Aizsargstikliņš pasargā objektīvu no skrāpējumiem, taču pirkstu nospiedumus tas neatvaira, līdz ar to uzņemtais attēls var izskatīties izplūdis. Praktisks ieteikums, kuru pārvērst par paradumu, – izvelkot tālruni, kā ierasts, noslauki tālruņa priekšpusi un tad arī tā aizmuguri un fotokameras aizsargstikliņu.
Bez nejaušībām
Dabas fotogrāfu uzņemtās fotogrāfijas nav nejaušība, jo viņi nopietni gatavojas un plāno izbraucienus dabā. Tāpēc, dodoties mežā, uz purvu vai jūrmalu, jāsagatavojas – arī tad, ja nav pārliecības, vai pavasara pastaigā tiešām izdosies sastapt, piemēram, kādu meža iemītnieku. Uzlādē savu viedtālruni un pārbaudi, vai fotokameras lietotne ir ērti un ātri atrodama, kā arī iegaumē funkcijas, kas ļauj tai piekļūt ātrāk, lai nenokavētu īsto mirkli, piemēram, daudzos tālruņos kameru var atvērt mazāk nekā sekundes laikā. Un beigu beigās – nepārdzīvo, ja nav sanācis noķert pāri stigai skrienošu alni, šos skatus labāk fotografēt ar acīm.
Divu trešdaļu likums
Paļulis stāsta, ka, fotografējot ainavu, ieteicams izvēlēties pēc iespējas plašākas vietas, jo tā vienā kadrā būs vairāk gaismas un kontrastējošu objektu, kam izcelties. Tomēr svarīgs nosacījums veiksmīgai ainavas uzņemšanai ir arī divu trešdaļu likums, kas paredz to, ka priekšplānam un bildes centrālajam objektam proporcionāli jāaizņem lielākā fotogrāfijas daļa, savukārt debesīm tikai trešdaļa. Šo likumu ievērojot, bildē redzamā ainava acīm pavērsies plašāka un dzīvīgāka. Savukārt izteiksmīgiem mākoņu vai ziemeļblāzmas kadriem ieteicams izmantot šo principu apgrieztā veidā, kad divas trešdaļas aizņem tieši debesis.
Atrodi centrālo objektu!
Lai fotogrāfija izceltos citu vidū, pievērstu uzmanību un vēstītu kādu stāstu, ir svarīgi tajā fokusēties uz kādu no ainavā redzamajiem objektiem. Tā var būt gan māja pie meža vai zieds pļavas vidū, gan arī kāds abstraktāks objekts, piemēram, gaismas stari. Te lieti var noderēt iespēja uzņemt ļoti detalizētus un asus attēlus – piemēram, ir telefoni, kuru fotokamerām tie ir pat 108 megapikseļu attēli. Tas nozīmē, ka, uzņemot ainavas attēlu, būs iespējams to pēcāk apstrādāt – pietuvināt, apgriezt, koriģēt vai izdrukāt, nezaudējot detalizāciju. Savukārt, ja kadrs prasa kādu elementu pietuvināt, to var vienkārši izdarīt jau fotografēšanas laikā ar Zoom funkcionalitāti jeb līdz pat 100x tālummaiņu.
Eksperimenti ar gaismu
Neilgi pēc saullēkta vai pirms saulrieta ir visskaistākā gaisma ainavu fotografēšanai. Turklāt tuvojas laiks, kad agros rītos mežmalas un upju ielejas pilda migla. Dabā īpaši pārsteidzošie mirkļi izpaužas kombinācijās, piemēram, saullēkts un migla. Fotogrāfs atklāj: "Latvijas daba ir patiešām daudzveidīga – mums ir iespēja piedzīvot sniegainas ziemas ar spožu sauli un pavasarus ar vieglu miglu no rītiem. Šādos brīžos gaisma un tās toņi iegūst maģisku spēku, jo krāsu kontrasti parāda dabas spēku un rada teju sirreālu sajūtu."
Tiem, kuri vēlas izmēģināt vairāk par telefonu kameru automātiskajām funkcijām, viņš iesaka izvēlēties kameras ar Pro jeb profesionāļu režīmu: "Ņemot vērā, ka gaisma ir atkarīga no diennakts stundas un laikapstākļiem, dabas fotografēšanai ir ieteicams izmantot zemu gaismas jutību."
Svaigus rakursus meklējot
Nereti klasiska Latvijas ainava asociējas ar plašiem laukiem, kuru vidū izceļas kāds vientuļš koks vai dižens akmens, taču fotogrāfa uzdevums ir saskatīt vairāk par ierasto. Piemēram, uzmanību bieži piesaista tieši atšķirīgās nianses un oriģināls skatījums – un šeit Jānis iesaka spēlēties gan ar tālrunī pieejamo platleņķa kameru, gan makrorežīmu, uzņemot attēlus ar pumpuriem, ziediem vai kādiem citiem elementiem tuvplānā. Interesanti kadri veidojas, izmantojot ūdeni kā atspulgu. Atliek vien doties svaigā gaisā, paskatīties plašāk uz apkārtējo vidi, izbaudīt procesu un eksperimentēt – kaut vai uzņemt vairākus attēlus, lai pēcāk mājās izlemtu, kurš izdevies vislabāk.
Nesteidzīgais