Dzērām tēju, tikām viesmīlīgi apkalpotas, jutāmies omulīgi un droši, jo ik pa laikam garām nostaigāja policisti vai nobrauca policijas patruļas mašīna. Protams, neizpalika arī tūrisma jautājumu apspriešana, līdz viena no draudzenēm, kura nav saistīta ar tūrisma nozari, teica: „Uzraksti taču vienreiz par tām tualetēm, jo nabaga tūristi, viņi taču nezina tādas „paslēptās” (lasi - bez norādēm) tualetes, kuras mēs zinām, piemēram, Latvijas Universitātes ēkās un Rīgas domē.” Tūrisma nozarei šī problēma ir tik zināma, aktuāla un neatrisināma, ka mani interesēja ne-nozares cilvēku skatījums. Izprasīju draudzeņu viedokli par risinājumiem, bet................
Par tualetēm es rakstīšu nākošajā blogā, jo šodien ir aktuālāk runāt par „profesionālisma” kalngalu – video, ko Tūrisma Attīstības Valsts Aģentūra (TAVA) izveidojusi, lai popularizētu SPA piedāvājumu ārzemju tūristiem. Manā e-pasta kastītē ir sabirušas vēstules ar norādi, lai komentēju, vai tas ir joks (virusālā mārketinga līdzeklis), vai pārpratums? Bet, lai jūs saprastu, par ko rakstu, apskatiet paši http://www.youtube.com/watch?v=nJsRFK0E5II. Ja šo video būtu ierunājusi B. Sipeniece, tad video nosaukums Nothing special II būtu atbilstošs, bet saprotot, ka ar šo video TAVA nolēmusi popularizēt SPA tūrismu Latvijā, mani pārņem dusmas un bezspēcība, jo atkal ir iztērēta liela nauda (dažos interneta komentāros minēts, ka TAVA pieciem šāda veida video projektiem iztērējusi 20 500 Ls) par neprofesionālu popularizēšanas materiālu, kurš vienīgi izmantojams tūrisma mārketinga lekcijās, lai parādītu studentiem, kā nevajag popularizēt ceļojuma galamērķa piedāvājumus. Atļaušos atzīmēt, ka lielākā daļa studentu, kuri Latvijā studē vai studējuši tūrismu, saprot, ka šāds materiāls ir neprofesionalitātes paraugstunda.
Es negribu analizēt M. Solimas kundzes uzstāšanos, kura ir izķidāta citās interneta vietnēs. Tā jau nebija M. Solimas kundzes ideja, viņa jau ir tikai izpildītājs, un pasūtītājus pilnībā ir apmierinājis šis sniegums, ja jau video materiāls ir palaists vērtēšanai.
Video materiālā parādītās vannas un dušas kabīnes, krēsli un citas „SPA” lietas ir normāla lieta ārzemnieku sporta klubos viņu mītnes zemēs. Kāpēc jābrauc uz Latviju? Kur te ir autentiskums, piedzīvojums, pārsteigums? Kur ir Latvian Spa? Kāpēc par Mārcienas muižas spa piedāvājumu garlaicīgi tiek stāstīts, bet nekas netiek parādīts video? Kāpēc nav mēģināts pastāstīt par latviešu pirts tradīcijām?
Varam sevi mierināt, ja arī kāds potenciālais tūrists atvērs šo video, viņš līdz galam to nenoskatīsies, jo, pirmkārt, tas ir garlaicīgs, bet, otrkārt, šāda materiāla ideālais garums ir 30 sekundes.
Es ceru, ka šis video vēl vairāk nenostiprinās Latvijas kā seksa tūrisma ceļojuma galamērķa tēlu, jo daži ārzemju draugu komentāri bija ne visai glaimojoši, piemēram, „She looks like a brothel madam”.
Mani vairāk nodarbina jautājums: „Cik ilgi neviens par šādu neprofesionālismu neatbildēs un turpinās tērēt nodokļu maksātāju naudu?”. Tikko izlasīju ziņu, ka Ekonomikas ministrs A. Kampars pieprasījis no TAVA direktora U. Vītoliņa paskaidrojumu. Tas mani priecē, un nepacietībā gaidu paskaidrojumus, kuri tiks sniegti arī visiem nodokļu maksātājiem, jo dažādie attaisnošanās mēģinājumi, kas parādījās dažādās interneta vietnēs, un TAVA preses ziņojums par izmēģinājuma variantu, mani nepārliecina.
Tūrisma nozarē strādājošie ar TAVAs neprofesionālitāti ir saskārušies jau gadiem ilgi, taču lielākā daļa līdz šim nav uzdrošinājusies atklāti izteikt kritiku, jo tad .......... Nu, paši zināt! Tā kā esmu strādājusi TAVA, varu apgalvot, ka šajā aģentūrā ir darbinieki, kas pārzina nozari un ir savas jomas profesionāļi, diemžēl viņiem nav lemšanas iespējas, un es ļoti ceru, ka viņi nebūs tie, kurus griezīs nākošās saīsināšanas „šķēres”.
Tāpēc attiecībā uz TAVA gribētos citēt kādu TAVA darbinieku (vēlējās palikt anonīms): ”Varbūt kādam jāsaprot, ka tālāk vairs nav kur iet un ir pēdējais laiks atkāpties?”
Nobeidzot, šo emocionālo blogu, gribētu cerēt, ka krīze ļaus sakārtot arī tūrisma jomu, jo tiešām ticu, ka Latvijai ir nākotne kā ceļojumu galamērķim, bet bez profesionālas vadības un mārketinga mēs nekad nekļūsim par tūristu iecienītu zemi.