Fragments no intervijas:
Pasaulē izvērsies skandāls par to, ka Volkswagen automašīnās tikuši īpaši pieregulēti vadības bloki, kas ļāvuši krāpties ar reālo izmešu daudzumu. Kā tas var ietekmēt automašīnu lietotājus Latvijā?
Volkswagen bija līdz 7. oktobrim jāsniedz skaidrojums valdībai par to, cik daudz šādu automašīnu ir un kāds ir plāns šī jautājuma risināšanā. Tajā skaitā arī par to, kāda būs atsaukumu kārtība, lai novērstu attiecīgo nepilnību.
Kad par to tiks informēta sabiedrība?
Kā mani informējuši importētāji, ir sagaidāms, ka tas varētu būt oktobrī. Zināms, ka tas attiecas uz 5000 automašīnām, kuras jaunas pirktas Latvijā, jautājums, protams, cik daudzas vēl ir ievestas kā mazlietotas. Tiek ziņots, ka Volkswagen veidos atsevišķu mājaslapu internetā, kur lietotāji varēs ievadīt sava auto šasijas numuru un noskaidrot, vai viņu automašīna ir pakļauta atsaukumam un, ja ir, tad kādas būtu tālākās darbības. Paredzams, ka caur CSDD katras šādas automašīnas īpašnieks saņems arī vēstuli ar uzaicinājumu vērsties pie ražotāja pārstāvjiem, lai novērstu konstatēto problēmu.
Tās automašīnas taču drīkst lietot?
Protams. Te gan jāpiebilst, ka, kopumā ņemot, mēs Latvijā ar savu ļoti novecojušu autoparku izmešu ziņā krietni atpaliekam no jebkura jaunā Volkswagen. Vairāk nekā 60% vecāku auto ir izgriezti katalizatori un DPF filtri.
Ja runājam par to, kā tas skars pārējos, es domāju, viss atkarīgs no tā, kā valdības un minētais uzņēmums risinās šo jautājumu. Pirmais, kurš izteicis juridisku, tiesisku pretenziju, ir ASV valdība.
Varētu būt, ka arī citi ražotāji krāpušies līdzīgi?
Pieķerts apzinātā krāpniecībā ir tikai viens - jau pieminētais ražotājs -, bet es nupat lasīju neatkarīgu pētījumu par daudzām citām automašīnu markām, un ir konstatēts, ka veselai virknei citu ražotāju auto bijusi piecas līdz 10 un pat vairāk reizes liela atšķirība starp dokumentos uzrādītajiem parametriem un reālajā dzīvē - mašīnu lietojot - konstatētajiem. Līdz ar to Amerikā aizsācies Volkswagen skandāls ir tikai redzamākā aisberga daļa.
Kā šie notikumi varētu ietekmēt automašīnu cenu līmeni vai dažādu automašīnu piedāvājumu?
Eiropa ir izteikts dīzeļu kontinents - te dīzeļu segmenta popularitāte ir īpaši liela. To noteikusi gan ekonomija, gan dinamika, gan klienta komforts. Tāpēc jautājums drīzāk ir par to, kāda vienošanās tiks panākta par izmaiņām testu veikšanā. Ja paliks spēkā šobrīd pieņemtās normas un tajās būs jāiekļaujas ne tikai laboratorijas apstākļos, bet arī lietojot automašīnu ikdienas režīmā, tas tehniski gan ir iespējams, bet, manuprāt, būtu pārāk dārgi no pircēja viedokļa - varētu būt normālam patērētājam, kā saka, nepaceļams.
Tas novedīs pie pieprasījuma samazinājuma pēc mašīnām ar dīzeļmotoriem?
Domāju, ka ne. Domāju, ka tomēr būs jārod kāds kompromiss Eiropas Savienības likumdošanā attiecībā uz normatīviem. Ieviest jaunas prasības nozīmē milzīgas investīcijas izmešu gāzu apstrādē.
Taču interesants ir fakts, ka uzņēmums šos motorus uzstādījis ne tikai savās - Volkswagen, Audi, Seat un Škoda - automašīnās, bet arī tirgojis citiem. Kā piemērs tam ir Mitsubishi Outlander, kas tika piedāvāts komplektācijā arī ar šo motoru, tāpat sadarbība bijusi ar Chrysler, Citroen, Peugeot. Šie auto ražotāji, protams, arī nebija informēti par šī motora «īpatnībām». Kā tas tiks risināts, grūti iedomāties.
Visu interviju lasiet otrdienas, 13.oktobra, avīzē Diena!