Viņa norāda, ka pats galvenais – ļaut bērnam mēģināt, kļūdīties un eksperimentēt. Tāpat arī – neapslāpēt bērna iztēli un iedvesmu, kad tā darbojas pilnā sparā. "Ja bērns ierāpies guļbaļķu mājas stūrī un tēlo Zirnekļcilvēku, ļaujiet viņam izpausties! Svarīgi, lai viss, ko mazais dara, sagādā viņam prieku," stāsta septiņu bērnu māmiņa.
Ieteikumi vecākiem:
1. Pārmērīgi neaizraujies ar rotaļlietu iegādi! Jo mazāk pirkto rotaļlietu, jo vairāk bērnam nepieciešamības likt lietā izdomu, radot pašam savas spēles, uzdevumus un nodarbes.
2. Darbojieties ar dabas veltēm! Neapšaubāmi – bērniem patīk rotaļlietas. Un nav arī no tām jāatsakās pavisam. Izmantojiet tās iedvesmai, piemēram, ja bērnam ir spēļu dinozauriņš, mudiniet tam izveidot parku no dabas veltēm (kociņiem, zariņiem, akmentiņiem u.tml.). Ja atrodat interesantas smilgas, pagatavojiet smilgu tērpu kādai jau esošai lellei vai uztaisiet savu "smilgu balerīnu", kas priecēs mazo rotaļās pludmalē. Ne vienmēr jādodas uz jūru vai parku ar mantu maisu – pietiks vien ar lāpstiņu un čakliem pirkstiņiem.
3. Dodiet bērnam zīmēšanai nestandarta materiālus! Aiciniet apzīmēt cita (nekā pierastā A4) formāta krāsainās papīrlapas un kopīgi izgrieztas formas vai tēlus. Papīra vietā bērnam var piedāvāt arī koka dēlīšus, kartonu, flīzes, tualetes papīra rullīšus, kastes, variēt arī ar krāsām, piedāvājot akrila vai pirkstiņkrāsas krāsas. Iedvesmu var gūt no dabas un dažādām latviešu bērnu grāmatiņām.
"Kur skaistas ilustrācijas, tur arī ir emocijas. Vasarās Latgalē dažkārt pat piedzīvojam tādu kā radošo mākslas nometni daudzu dienu garumā, strādājot pie viena dēlīša pa stundiņai vairākas dienas. Katram bērnam savs dēlītis un zīmējums, kuru sākumā ir gan jānoslīpē, gan jānogruntē, līdz var ķerties klāt pie skices un gleznošanas. Nobeigumā izveidojas vesela izstāde, un mākslas darbus pēc tam ir prieks arī kādam uzdāvināt," stāsta Gavare.
4. Regulāri viesojieties bibliotēkā! Vai jau esat bijuši Gaismas pilī? Var, protams, gadīties, ka sākumā četrgadniekam vairāk par grāmatām interesēs lifts. Varbūt aug nākotnes inženieris vai arhitekts? Dalies ar bērnu savās mākslinieciski estētiskajās vērtībās, rādiet viņam slavenus mākslas darbus un grāmatas, radiniet pie labas gaumes un izglītojieties bērniem līdzi. Bibliotēkā ļauj mazajam izvēlēties vienu grāmatu, ko kopīgi pārskatīsiet vai izlasīsiet. Meklējot īsto grāmatu, pārrunājiet bērna intereses un vēlmes. Noskaidro, par ko bērns labprātāk lasītu – dabu, varoņu piedzīvojumiem vai, piemēram, neparastiem izgudrojumiem.
5. Veiciet eksperimentus! Eksperimentus var realizēt dabā, novērojot apkārtējo vidi, pierakstot un uzzīmējot piedzīvoto, vai iekštelpās, piemēram, kopīgi gatavojot maltīti un ļaujot bērnam izpausties un izvēlēties sastāvdaļas (teiksim, kokteilim). Ļauj vaļu savam un bērna radošajam lidojumam!
6. Vāc materiālus, ko bērni var izmantot! Vienmēr atceries, ka mājās ir kāds mazs izgudrotājs, kuram ļoti noderēs materiāls, ar ko darboties. Ja esat parkā vai pie jūras, salasiet dabas veltes. Neizmet kastītes, ievārījumu burciņas, dāvanu kastes vai zīda lentītes Tas viss var noderēt mazā izgudrotāja spēlēs. Kopīgi ievāktās dabas veltes noderēs gan Adventes vainaga dekorēšanai, gan Lieldienu rotājumu izstrādei. Vasarā krātie gliemežvāki jūras krastā, izkaltētie ziedi no Līgo svētkiem, atrastie kastaņi un koku košās lapas, kā arī vecmāmiņas pogu kolekcija kalpos par iedvesmas avotu dekorācijām.