Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Katastrofāls dizaina ideju trūkums un depresija Milānas mēbeļu mesē

2009.gada mēbeļu mese Milānā sakrita ar laiku, kad zviedru lēto apgērbu ražotājs H&M savos veikalos rādīja amerikāņu dizainera Metjū Viljamsona radīto kolekciju. Tā tika izpirkta vienā dienā, un jau tajā pašā dienā drēbes, kas pēc H&M standartiem bija dārgas (bikses ap Ls 60, kleita Ls 180), par dubultu cenu parādījās www.ebay.com. H&M skatlogos 80.gadu stilā veidotā kolekcija zaigoja spilgtās krāsās un pērlīšu izšuvumos, triumfēdama pār mēbeļu ražotājiem, kas apjukuši meklē jaunus ceļus ekonomiskās krīzes situācijā. Kolekcijas panākumi pamato tirdzniecības ekspertu izteikumus, ka krīzes situācijā cilvēki pērk mazāk, bet iztērē vairāk. Proti, viņi grib kaut ko īpašu.

Krāsa — baltā


Atbalss vispārējam apjukumam arhitektūras, dizaina un celtniecības biznesā — katastofāls ideju trūkums mēbeļu dizainā. Līdz šim ražotāji un dizaineri bija pieraduši — naudas pasaulē ir tik daudz, ka reāli nav nekādas konkurences. Tagad viņi sadrūmuši runā par jaunu ceļu meklējumiem mēbeļu radīšanā un pārdošanā. Milānas mese īpaši depresīva šķita, salīdzinot to ar pagājušā gada septembrī notikušo arhitektūras biennāli Venēcijā.

Laika kontekstā šķiet pat neticami — abas izstādes šķir tikai mēneši, bet pasaule ir mainījusies pilnīgi.

Arī mēbeļu izstādes vadošā krāsa, kas valdīja ražotāju izstāžu stendos, ir iespējamā neitrālākā — balta. Šķiet, ka ar balto krāsu mēbeļu ražotāji ir nolēmuši nosvinēt ekonomiski labākā laika, kas aizsākās ap Milēniumu un valdīja pasaulē gandrīz astoņus gadus, nāvi. Tāda ekonomiska uzplaukuma, ko piedzīvoja Eiropas jaunpienācēju valstis, kā mūsu pašu dzimtene, pasaulē vairs nebūs. Protams, ar laiku ekonomiskā situācija uzlabosies, bet tādus ekonomiskos rādītājus, kādi bija 2007./2008.gadā, mēs nepiedzīvosim nekad.

Šķiet, visi beidzot ir sapratuši, ka esam mirstīgi, un cena, ko maksājam par materiālajām vērtībām, ir nedaudz par augstu.

Pēcnāves stils

Vienīgais patiešām atzīmējamais dizaina produkts, ko ir vērts pieminēt no šāgada Milānas meses, ir ungāru ražotāja Ivanka piedāvātais kapakmens Afterlifestyle by Ivanka See you.

Uzņēmuma dibinātāji, Katalina (1980) un Andrāšs (1978) Ivankas runā par to, ka kādreiz tieši nāve bijusi labs iemesls izcila dizaina radīšanai, piemēram, Ēģiptes piramīdas.

Cik atceros no savas apmēram 15 gadu pieredzes, tas ir pirmais gadījums, kad dizaina vai mēbeļu izstādē tiktu piedāvāts mūsdienīgs kapakmeņu dizains. Padziļinājums betona sagatavē radīts, interpretējot cilvēka figūras atspiedumu, kas arī asociējas ar krustu — vienu no svarīgākajiem kristietības simboliem.

Kapakmens uzrunā ar savu vienkāršo formu, dziļo naratīvu, bet Katalina Ivanka — ar jaunību, žilbinošo smaidu un enerģiju. Jaunajā sievietē jūtama apbrīnojama uzdrīkstēšanās. Nevis spēlēšanās ar tabu tēmu, bet viņā jūtama pamatīga biznesa domāšana. Šobrīd jāmeklē jaunas uzņēmējdarbības formas, un, smejies vai ne, tikai vienu lietu mēs zinām skaidri — mirst visi.

Cilvēks, kas nodzīvojis ilgu un piepildītu mūžu, domā par savu kapakmeni. No bērnības atceros kādu mūsu kaimiņieni laukos, kas jau bija uzstādījusi sev kapakmeni. Ar visu bildi un atvadu vārdiem. Viņa man stāstīja, ka palicējiem vajadzēs parūpēties tikai par miršanas datumu. Tante Anna nebija saņēmusi dizaina izglītību un izvēlējās vienu no tradicionālajiem kapakmeņu dizainiem. Ivanka piedāvā to pašu — standarta produkciju, kuru par personību padarīs izvēlētais teksts un vieta, kurā kapakmens tiks novietots.

Koks un plastmasa

Lai uzturētu pierasto mēbeļu izstāžu aprakstu stilistiku, nobeigumā jāpiemin kāda uzskatāma tendence mēbeļu dizainā. Šogad skaidri iezīmējās plastmasas un koka miksēšana krēslu dizainā, kas, kā saprotams, samazina izmaksas. Ar jauniem šādu krēslu risinājumiem uzstājās gan Konstantīns Grics, gan Džespers Morisons. Un, kas interesanti, šīs pasaulē augstākā līmeņa zvaigznes strādā vidusmēra ražotājiem, piemēram, Plank un Magis. Rezultātā vidusmēra ražotāja produkts tiek pārdots par augstāku cenu. Tā ka nāve Milānā nav melna, kā visi to mālē. Tā ir balta. Un balts ir aizsākums kaut kam jaunam.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko