Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +10 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Lai riteņbraucēji netraucētu gājējiem, jāmācās dalīties

"Nu nesas tieši virsū un gāž no kājām. Vismaz uztrinkšķinājuši ar zvaniņu būtu," kādu rītu sašutumu par velosipēdistiem pauda kolēģe. Es viņai piekrītu, lai arī pati esmu velosipēdiste. Retajās reizēs, kad esmu gājēja, velosipēdisti garām patraucas tā, ka pārbīlī aizsitas elpa. Velosipēdistu un gājēju attiecības kļuvušas dramatiskas tieši šovasar, jo ciskudriļļu skaits salīdzinājumā ar pērno sezonu trīskāršojies — vēsta velosipēdistu vortāls veloriga.lv. Kā sadzīvot uz ielas?

Lauztu kaulu

"Kamēr nebūs celiņu un visiem nepietiks vietas, tikmēr būs konflikti," uzskata Jānis Aizpors, CSDD preses pārstāvis. Lai arī nesen tika atklāts veloceliņš Šmerlī un no Mežaparka līdz Vecmīlgrāvim, tas neatvieglo situāciju Rīgas centrā. Cieš gan gājēji, gan braucēji. Dramatisks negadījums notika maijā Mēness ielā. Inga Uldriķe, velobraucēja ar astoņu gadu pieredzi, ap pulksten desmitiem vakarā brauca mājup pa brīvu ietvi. Pretim nāca kāds pāris. Vietas uz ietves pietika, tāpēc Inga abus gājējus akurāti apbrauca pa ietves ārmalu. Pēkšņi vīrietis Ingu spēcīgi pagrūda, un viņa nokrita uz brauktuves. "Attapos, kad biju zemē un kāds palīdzēja piecelties," Inga notikušo īsti neatceras, jo bija šokā. Turklāt sāpes plecā bija tik spēcīgas, ka viņa nevarēja paiet. Sazvanīja draugu, viņš izsauca ātro palīdzību. Mediķi konstatēja atslēgas kaula lūzumu, galvas sasitumus. Inga cer, ka drīzumā atkal varēs braukt ar velosipēdu, jo pie ērtā pārvietošanās līdzekļa pieradusi, kopš dzīvoja Skandināvijā. "Kad par notikušo pastāstīju riteņbraucējiem Berlīnē, viņi teica, ka pilsētā daudzviet veloceliņi radušies pēc tam, kad viņi paši uzpūtuši trafaretus un iekrāsojuši joslas. Varbūt tas ir risinājums?"

Tā kā veloceliņi top lēnām, pagaidām gājējiem un velosipēdistiem atliek sadzīvot pēc Ministru kabineta noteikumiem, kas paredz: ar velosipēdu ļauts pārvietoties gan pa brauktuvi, gan ietvi ar nosacījumu — netraucējot gājējus. Vai apbraukšana un strinkšķināšana ir traucēšana? Kā kuram. Kolēģe gājēja teic, ka viņai labpatiktos, ja velosipēdisti liktu par sevi manīt signalizējot. Zinātu, kad paiet malā. Es iebilstu. Tieši signalizēšana gājējos mēdz raisīt agresiju, jo ne reizi vien uz mani rupji sakliegts. Līdz šim gan paveicies, salīdzinājumā ar draudzeni, kurai uz uzzvanīšanu "atbildēja" ar apzinātu ceļa aizšķērsošanu, un viņa nokrita uz brauktuves.

Risinājums ir iespēju robežās pārvietoties pa brauktuvi, jo, pirmkārt, automašīnas ir paredzamākas nekā gājēji, otrkārt, pa brauktuvi var ripināt ātrāk. Tas neattiecas uz tādām šaurām brauktuvēm kā Valdemāra iela, kur autobuss mēdz piespiest pie apmales vai gadās ar velosipēda stūri iebakstīt džipa spoguļos. Drošāk ir līkumot starp gājējiem.

Gājēji ir karaļi

"Tieši šogad var teikt, ka Rīgā ir velosatiksme, jo braucēju ir daudz. Līdz ar to rodas konflikti," uzskata Romāns Meļņiks, veloriga.lv veidotājs. Pērn gājējam atlika palaist vienu vai divus velosipēdistus un turpināt ceļu, bet patlaban drošāk ir pārvietoties pa ietves labo pusi, jo velobraucēji jau veido plūsmu. Ideju plašās ietves ar līniju sadalīt divās joslās Meļņiks vērtē skeptiski, jo velosipēdisti pa savu ietves joslu braukšot drošāk un ātrāk, taču "gājēji ies tur, kur vienmēr, un būs daudz negadījumu. Gājēju paradumus tik ātri nevar mainīt." Meļņiks novērojis, ka gājēji bieži vien pārvietojas tieši pa veloceliņiem, piemēram, dodoties uz lielveikalu Olimpija, cilvēki izmanto visu ietvi. Tādos gadījumos zvana lietošana ir pašsaprotama, taču ko darīt, ja velobraucējs brauc pa ietvi? Romāns atbalsta klusu uzzvanīšanu. "Daži palaiž pat tad, kad izdzird, kā viņiem aiz muguras pārslēdzas ātrumi." Gājēju apbraukšanu viņš neuzskata par traucēšanu, ja to dara korekti, nevis palido garām, aizķerot vai nobiedējot. "Tikpat labi varu uzskatīt, ka traucēšana ir arī gājēja lamāšanās. Saudzēsim cits cita nervus."

Kāpēc gājējam tik grūti dalīties ietvē? "Tas ir stāsts par to, ka Rīgas iedzīvotājs principā bieži vien ir ar dzīvi neapmierināts. Labāk pie sevis īgņosies, ka māte ar bērna ratiņiem lēni kāpj ārā no autobusa, nekā palīdzēs," skaidro pilsētsociologs Viesturs Celmiņš. Turklāt cilvēki vispirms domājot par tiesībām, nevis pienākumiem. Ietve allaž piederējusi gājējiem, tāpēc pašsaprotami, ka viņi dusmojas, ka vairs nevar pa to pārvietoties mierīgi. "Vienīgais veids, kā sadzīvot — dalīties ar telpu un gaidīt, ka ar laiku gājēji pie velosipēdistiem pieradīs," — V.Celmiņš. Arī R.Meļņiks uzskata: "Jo vairāk būs velosipēdistu, jo vairāk gājējam ar viņiem būs jārēķinās un jāpierod." Rīgas rātei arī jāreaģē, atbildot ar veloceliņu būvi. "Zviedrijā gājēji respektē velobraucējus, jo zina, ka viņi brauc ātri. Tur valda tāda demokrātija, ka kaķis ar kazu var laulāties, bet pamēģini tikai uzkāpt uz veloceliņa! Tas zviedru aizvainos."

"Uz ielas karalis tomēr ir gājējs, un velosipēdistam viņu apbraukt vajadzētu uzmanīgi," J.Aizpors aicina velosipēdistus būt prātīgākiem un gājējus — iecietīgākiem. Tas tiesa, bet velosipēdisti jau nemaz nevēlas būt ielu karaļi. Kamēr viņi nevar būt veloceliņu karaļi, priecātos dzīvot vismaz pieklājīgā galmā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko