Mums ir tādas īpašas mērīšanās dienas," prātā palicis Dzintras (ap 50), neliela uzņēmuma īpašnieces, ar kuru iepazinos ceļojuma laikā, stāsts. Dzintra ar meitu varot "mērīties", arī neko nenopērkot, un būt ļoti apmierinātas.
Nabaga vīrieši
Vīriešiem vispareizāk šajās "īpašajās dienās" nejaukties. Sievietēm iepirkšanās sniedz prieku, labu garastāvokli, pilnvērtīgi pavadītas dienas izjūtu, bet pavērojiet vīriešu sejas nedēļas nogalēs lielveikalos. Ar kādu neslēptu nolemtību, garlaicību un apnikumu, piespiedu kārtā atvilkti līdzi uz bodēm, viņi zviln uz soliņiem veikalu ejās! Un atdzīvojas vienīgi tad, ja caur uzlaikošanas kabīņu aizkariem izdodas pamanīt kādas svešas "mērītājas" augumu. Sabojā tikai prieku sievietēm...
Līdzsvaro hormonus
Tie ir mani vērojumi no dzīves. Bet nupat šonedēļ BBC Health sievietēm šopaholiķēm sniedz alibi arī no zinātnes puses. Izrādās, mūsu impulsīvajā iepirkšanās kārē un izšķērdīgajos pirkumos neesam vainojamas mēs pašas, bet gan mūsu hormonālās izmaiņas pirms mēnešreizēm.
Herdfordšīras universitātes (Lielbritānija) profesore Kārena Paina šonedēļ Britu psihologu biedrības sanāksmē prezentēja pētījumu, kurā bija atklājusi, ka sievietes ar vislielāko prieku iepirkties dodas apmēram desmit dienas pirms mēnešreizēm. Psihologi skaidro, iepirkšanās, iespējams, ka ir veids, kā sievietes pirmsmenstruālajā periodā tiek galā ar negatīvajām emocijām, ko izraisa hormonu svārstības organismā.
K.Paina savā pētījumā par iepirkšanās paradumiem bija aptaujājusi 443 sievietes vecumā no astoņpadsmit līdz piecdesmit gadiem. Profesores secinājums - naudas tēriņi tiek mazāk kontrolēti, pirkumi ir impulsīvāki un dārgāki, kad sievietes atrodas šajā menstruālā cikla fāzē. Sievietes šajā laikā ir lielākā stresā vai depresijā, tādēļ, lai iepriecinātu sevi, dodas uz veikaliem. Tā viņas līdzsvaro savas emocijas.
Auglīgajās dienās pucējas
Sieviešu hormonālā sistēma apmēram desmit dienas pirms mēnešreizēm burtiski uzbango, hormonu līmenis svārstās. Un tas ietekmē to smadzeņu daļu, kas saistās ar emocijām un spēju tās kontrolēt. Tā ka faktiski šis atklājums nemaz tik pārsteidzošs nav, piebilst K.Paina.
Vēl viens izskaidrojums, kāpēc sievietes šajā menstruālā cikla laikā iepērkas pāri saprāta robežām ir tas, ka tieši šajā laikā sievietes instinktīvi vēlas izskatīties atraktīvākas, pievilcīgākas vīriešu acīs. Tas sakrīt ar ovulācijas laiku (vidēji cikla četrpadsmitajā dienā), kad sievietei ir vislielākā iespēja apaugļoties.
Šo izskaidrojumu apstiprina arī zinātnieku secinājums - savās "īpašajās dienās" sievietes vēlas ģērbties tā, lai atstātu iespaidu. Šajā laikā sievietes nepērk noderīgas mantas ikdienai, bet gan greznumlietas - juvilierizstrādājumus, kosmētiku, augstpapēžu kurpes.