Pagājušajā gadā ievērojami palielinājies jaunu automobiļu iegādes darījumu skaits privātpersonu segmentā. Salīdzinot ar 2015.gadu, privātpersonu aktivitāte palielinājās par 22%, privātpersonām iegādājoties 4350 automašīnas.
Igaunijā 2016.gadā vieglo pasažieru automobiļu tirgus ir palielinājies par 10%, sasniedzot 22 429 reģistrētu vienību skaitu. Arī Lietuvā vērojams vieglo pasažieru automobiļu reģistrācijas skaita 19% pieaugums, sasniedzot 20 320 reģistrētu vienību skaitu, informē asociācijā.
Kā norāda Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis, liels nopelns auto iegādei Latvijā ir banku finansējuma pieejamībai - 68% no darījumiem ir notikuši ar līzinga kompāniju starpniecību, kas ir par pieciem procentpunktiem vairāk nekā 2015.gadā.
"Pircējam, saskaroties ar grūtībām atrast auto ar tīru vēsturi, bez bojājumiem un manipulētiem odometriem, un, no otras puses, atraktīvie dīleru piedāvājumi ar pieejamu mēneša maksājumu un lielu modeļu gammu, ko klients var aprīkot pēc savām vēlmēm, liek nosvērties par labu jaunam automobilim," atzīmē Rubulis.
Tikmēr pērn turpinājās vieglā komerctransporta (N1) reģistrācijas skaita lejupslīde. To skaits sasniedza vien 2216 jaunu automobiļu, kas ir par 6% mazāk nekā gadu iepriekš. Vieglā komerctransporta segments pēdējos gados tiek ievērojami noslogots ar jaunu nodokļu ieviešanu un nodokļu likmju celšanu, kas neveicina šī segmenta attīstību, skaidro Rubulis.
Viņš piebilst, ka arī 2017.gads nav nācis bez izmaiņām. Proti, N1 kategorijas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3000 kilogramus, lai varētu braukt pa noteiktiem Latvijas galveno un reģionālo autoceļu posmiem, izņemot to šķērsošanu, tai skaitā apļveida krustojumos, būs jāpērk vinjete. Likmes ir no sešiem eiro diennaktī līdz 300 eiro gadā.
"Tai pašā laikā likumdevējs joprojām nav novērsis dīvaino kāzusu, kad nodoklis par personīgā labuma gūšanu ir jāmaksā par vieglo komerctransportu, kas likuma normu nepilnību dēļ tiek klasificēts kā pasažieru auto, Šādi automobiļi saskaņā ar Auto Asociācijas katalogu ir automobiļi ar furgona virsbūvi, un pēc sava komforta, vadāmības, apdares un citām īpašībām nekādi nevar tikt uzskatīti par vieglajiem pasažieru automobiļiem," norāda Rubulis.
Auto asociācijas dati arī liecina, ka vieglo komercautomobiļu zīmolu tops nav mainījies – augšgalā ir atrodami VW markas automobiļi ar 19% tirgus daļu, Renault ar 16% tirgus daļu, kam seko Peugeot ar 11% tirgus daļu. Vieglajiem pasažieru automobiļiem reģistrācijas skaita pieaugums bija novērojams visa gada garumā, izņemot janvārī, kad reģistrāciju apjoms nedaudz samazinājās, salīdzinot ar 2015.gada rezultātiem.
Kopumā vieglo pasažieru automobiļu segmentā 2016.gadā vērojams 19% pieaugums, sasniedzot 16 359 reģistrētās vienības, kas ir gandrīz par 2600 vienībām vairāk nekā gadu iepriekš. Pieaugumam izskaidrojumi ir vairāki - paaugstināta līzinga aktivitāte tirgū, reeksporta palielināšanās, Valsts policijas iepirkums, jaunu modeļu nonākšana tirgū, pieļauj Rubulis.
Banku līzinga kompānijas ir bijušas īpaši aktīvas 2016.gadā, un kopā ar auto tirgotājiem tās spējušas piedāvāt klientiem mazākus procentu maksājumus un mazāku mēneša maksājumu. Līzinga devēju tops ir mainījies, un stabilu pirmo vietu, ar finansētām 2567 jaunām automašīnām un 25% tirgus daļu, ieņem SEB Līzings. 2016.gadā SEB Līzings bija aktīvs juridisku personu finansēšanā, bet privātpersonu finansētāju topā ir tikai ceturtajā vietā ar 14% no privātpersonu līzinga darījumiem, informē Auto asociācijas pārstāvis.
Rubulis arī atzīmē, ka liela daļa no jau piegādātajiem Valsts policijas (VP) spēkratiem ir piegādāti ar SEB Līzings dalību, kas finansētājam ļāva stabili nostiprināties topa pirmajā vietā. Topa otrajā vietā ir iepriekšējo gadu līderis Nordea finance Latvia ar 22% tirgus daļu un 2234 darījumiem. Tikmēr privātpersonu līzinga darījumos Nordea finance Latvia ir izteikts līderis ar gandrīz 27% tirgus daļu. Top trijnieku noslēdz Swedbank Līzings, kas atgriezās aktīvā finansēšanas statusā 2014.gada otrajā pusē.
Privātpersonu aktivitāte ir atspoguļojusies arī kopējos reģistrācijas datos, norāda Rubulis 24% no visiem jaunajiem vieglajiem automobiļiem (M1) un N1 automobiļiem ir privātpersonu darījumi, kas ir par diviem procentpunktiem vairāk, salīdzinot ar 2015.gadu.
Pagājušais gads nav bijis ražīgs ar uzņēmumu autoparku atjaunošanu. Lielākais atjaunotais autoparks, kas ir pieminēšanas vērts, ir VP parka atjaunošanas konkurss, kurā 2016.gadā reģistrētas un piegādātas 511 jaunas automašīnas. Topa augšgalā ierasti atrodas auto nomas uzņēmumi, kas piedāvā gan pilna servisa nomu, gan īstermiņa nomu. Lielākais privātais autoparka atjaunotājs bija Rīgas taksometru parks, kas parku papildinājis ar 48 Ford markas spēkratiem.
"Neskaidrā auto nodokļu politika un haotiskās nodokļa likmju izmaiņas neveicināja lielo autoparku turētājus atjaunot parkus. Iespējams, ekspluatācijas likmju pārrēķināšana pēc CO2 izmešiem un automobiļu un motociklu nodokļa atcelšana veicinās uzņēmējus atjaunot parkus ar efektīvākiem un ekoloģiskākiem automobiļiem 2017.gadā. Taču ir vērts pieminēt, ka arī Latvijas autoparks paliek CO2 efektīvāks, un jau vairākus gadus pēc kārtas vidējais CO2 izmešu daudzums uz vienu kilometru samazinās. Pagājušajā gadā reģistrētu jaunu pasažieru automobiļu CO2 vidējais rādītājs ir nokrities par sešiem gramiem uz kilometru, sasniedzot 132 gramus uz kilometru," informē Auto asociācijas pārstāvis.
Auto asociācijas pārstāvis norāda, ka CO2 efektīvākie transportlīdzekļi ir elektromobiļi, kam seko spraudņa hibrīdi - automobiļi, kas lādējami no rozetes un aprīkoti ar iekšdedzes dzinēju. Latvijā 2016.gadā reģistrēti 18 elektromobiļi un 14 spraudņa hibrīdi. Spraudņa hibrīdu vidējais CO2 izmešu līmenis ir 45 grami uz kilometru, kas ir ievērojami zemāki rādītāji nekā vidējie Latvijā reģistrētu jaunu automobiļu CO2 izmeši.
Saskaņā ar asociācijas aplēsēm šogad tirgus pieaugums būs mērens un sasniegs 19 500 jaunu vieglo pasažieru un vieglā komerctransporta reģistrāciju skaitu. Tāpat turpināsies policijas transporta piegādes, un CO2 bāzēti ekspluatācijas nodokļi motivēs autoparkus izvēlēties efektīvākus spēkratus privāto sektoru.