Dardžilingas izlase
Šī ekstravagantā komēdija ir rada īpašai, smaržīgai un eksotiskai Dardžilingas tējas izlasei. Darjeeling limited — tā mēdz rakstīt uz labas tējas paciņām, kas atceļojušas no Indijas. Tāds ir arī filmas (Ceļojums uz Dardžilingu) oriģinālnosaukums, kas Eiropas pirmizrādi piedzīvoja rudenī — Venēcijas kinofestivālā, gan nezin kāpēc "tikai" ārpuskonkursa programmā, kaut tā sekmīgi būtu varējusi startēt konkursā. Festivālu publikai un apritei šādi stilīgi, ekstravaganti, saldi sāpīgi un skumji komiski "piedzīvojumi", ai, kā tīk, gluži tāpat kā pats to veidotājs — režisors Vess Andersons.
Vieni paradoksi
"Ceļojums uz Dardžilingu" ir viena no tām filmām, kas tiepīgi pieprasa kaut kompaktu "ekskursu" tā veidotāju — vispirms jau režisora Vesa Andersona — radošajā biogrāfijā. Tā viena iemesla dēļ — gan filma, gan pats režisors, kuram vēl nav pat četrdesmit, pieder to laimes krekliņā dzimušo šaurajam lokam, kuriem nav nācies upurēt ne savu īpatno pasaules redzējumu, ne intonācijas, ne stāstījuma veidu, sastopoties ar taču jau brutālajiem Holivudas lielbiznesa spēles noteikumiem. Tā biznesa, kas Dieva kārtā tur "vidēji omulīgo patērētāju", ko nav vēlams nogurdināt ar kaut kādiem tur smalkā stila meklējumiem.
Vēl jo unikālāks ir fakts, ka Andersons kopš savas debijas ir cītīgi kopis komēdijas — paradoksu blīvas, vizuāli uzkrītoši košas, apzināti teatrālas, pat butaforiskas — pasauli. Viņš arī vienmēr centies strādāt ar savu patstāvīgo aktieru loku, kuram piederīgs gan Džeisons Švarcmens (kopš Vesa Andersona filmas "Rašmora", plašāk gan pazīstams no filmas Marija Antuanete), gan Bils Murejs (Ūdensdzīve ar Stīvu Zisū), gan Andželika Hjūstone (Zisū), gan Ouvens Vilsons (Karaliskie Tanenbaumi). Ar aktieri Džeisonu Švarcmenu Andersonu saista arī kopīgi filmai Ceļojums uz Dardžilingu rakstītais scenārijs, savukārt ar Ouvenu Vilsonu, kurš īsi pirms Ceļojuma uz Dardžilingu nokļuva preses uzmanības lokā pašnāvības mēģinājuma dēļ, viņi kopā rakstījuši iepriekšējo Andersona filmu scenārijus.
Ģimenes krīze
Visi pieminētie čakli piedalījušies arī Andersona organizētajā ceļojumā uz Indiju — Dardžilingu, kurā paķerts līdzi arī oskarotais (par Pianistu) jaunienācējs Andersona paradoksālajā pasaulē Adriens Brodijs.
Ja vienā frāzē būtu jāsummē Andersona filmu būtība — tā varētu skanēt šādi: Andersons ar rezignētu un būtībā jau tik piedodoši mīlošu attieksmi pētī "vidējo disfunkcionējošo" amerikāņu ģimenīti". Arī Ceļojums uz Dardžilingu ir stāsts par ģimeni — trim brāļiem, kuriem vieglāk ir nesarunāties savā starpā nekā komunicēt (tas draud ar "kašķi"!) un kuri devušies savstarpēja miera meklējumos taču jau rietumu pilsoņa "panacejā" — harmonizējošā ceļojumā uz eksotiskām zemēm.
Indiju un Dardžilingu gan kašķīgie tēva dēli izvēlējušies vēl arī personisku motīvu dēļ — šurp kādreiz atbēgusi viņu māte (Anželika Hjūstone), pametot bērnus un joprojām neizrādot īpašu vēlmi tos satikt.
Būtībā "Ceļojums uz Dardžilingu" sižeta piedāvājumā ir klasiska ceļojumu filma — varoņu iekšējie meklējumu un ārējās provokācijas, notikumi, kas mudina viņus uz tiem, pavada viņus ceļojumā no punkta A uz punktu Z. Un te nu Andersons ir pacenties radīt krāšņu košu, eksotisku un tajā pašā laikā ļoti stilizētu Indiju, kurā trim brāļiem būs jāpiedzīvo pārbaudījumi ar indīgu čūsku, seksīgu vilcienu pavadoni (sievieti) un viņas bargo priekšnieku. Viņi tiks izsēdināti no vilciena "nekurienes" vidū, lai sastaptos ar skarbām atklāsmēm — dzīvību un nāvi, kas filmu no amizanta pastāstiņa par trim kašķīgiem tēvaiņiem teatrāli eksotiskā Indijā iesviedīs pilnīgi citā — traģiskā — intonācijā un pat dokumentālā vidē. (Šo apzināto "stilistikas lūzumu", paradoksu pilnai komēdijai mainot "ādu" un pārvēršoties par moralizējošu drāmu, daudzi, es to skaitā, īsti nepieņemu — par patētisku, par naivu... ). Taču Andersonam ir savs funktieris, un kā gan lielos egoistiskos amerikāņu lempjus (varoņus) vedīsi pie prāta, ja ne ar sava veida katarsi, atklāsmi, pēc kuras taču tiecamies, nereti rietumnieciskā paviršībā apgrābstot ājurvēdas zinības, jogas kustības un dodoties ceļojumos uz citu pasaules malu.
Viesnīca Ševaljē
Trijotne filmā nav izņēmums, Indijas pieredze viņiem izrādās glābiņš — vismaz iemesls sakārtot personiskās attiecības. Kaut daudz pārliecinošāka nekā krāšņā slavas dziesma sevis meklējumiem Indijā izskan elegantā un ironiskā īsfilma Viesnīca Ševaljē (ar Natāliju Portmeni un Džeisonu Švarmenu), kas kalpo kā prologs filmai Ceļojums uz Dardžilingu (tiek demonstrēta tādā pašā komplektā kā Venēcijā) un motivācija doties sevis meklējumos Indijas virzienā vienam no trim amerikāņu brāļiem — krīzē.