Gada skaļākā (decibelu nozīmē), graujošākā (no 46 jaunradītajiem
deseptikoniem, kā sauca ļaunos melnās krāsas lego robotus, un
autobotiem jeb transformācijai pakļautajām labajām
robotautomašīnītēm, kuru pusē spēlē arī ASV armija, veseli paliks
uz vienas rokas pirkstiem skaitāmi mehāniskie indivīdi), stieptākā
(vai tiešām pusaudžiem domātas filmas obligātajam ilgumam jābūt kā
Odisejai kaut kādai - teju divarpus stundām!?) un sižetiski
nelīdzsvarotākā (loģika pilnīgi noteikti nav filmas autoru stiprā
puse) hita Transformeri. Kritušo atriebība acīmredzamākā pamatideja
ir - grauj vēl nesagrauto! Pašmērķīgi datortehnoloģiju brīnumi
visbiezākajā slānī, prātam neaptverams attēla raibums, kurā bieži
nav iespējams atšķirt, kuri roboti ar kuriem kaujas, un apdullinošs
troksnis - ja Maikla Beja komandas mērķis ir bijis izsaukt
skatītāja vestibulārā aparāta traucējumus, vajadzību mesties laukā
no kinozāles, lai tuvējā stokmanī nočieptu bezmaksas plastikas
maisiņu/vemjamo tūtiņu, bet aptiekā - ausu puļķus, un pilnīgi
degradētu jebkura vecuma kinogājēju līdz zīdaiņa līmenim, tas tiks
sasniegts ar uzviju. Citējot kinokritiķa Pītera Biskinda
hrestomātisko grāmatu Easy Riders, Raging Bulls: "Lūkasa Zvaigžņu
kari aizsāka novest skatītāju bezpalīdzīga mazuļa stāvoklī,
notrulinot viņa maņu orgānus ar jaudīgu skaņu un izteiksmīgu
attēlu, ar agresīvas ekrāna valodas spēku laupot skatītājam jebkuru
ironiju vai kritisku skatu attiecībā uz filmā notiekošo", Beja
gadījumā tiek sasniegts jauns tehnoloģiskais līmenis skatītāja
debilizācijā.
2,5 domiņas
Skaidrs taču kā diena - meklēt šajā filmā kaut jel mazāko saskarsmi ar realitāti ir muļķīgi. Nemaz nerunājot par kritisku attieksmi pret redzēto. Kā teica Viljams Frīdkins: "Lūkasa un Spīlberga masu produkcija ir līdzīga McDonald's draņķiem - taču, tiklīdz parādījās makdonaldi, cilvēki masveidā un labprātīgi aizmirsa par pieklājīgu pārtiku!" Tā ir Holivudas blokbāsteru maģija, ko nesātīgā naudas rīšanas mašīna veiksmīgi ekspluatē jau trīsdesmit gadu visā pasaulē.
Bet sāksim ar mazumiņu un perifēriju. Jo cilvēki filmā ir trešās šķiras varoņi, kaut arī talantīgais Šaija Lebafs tikpat izteiksmīgi groza acis kā Transformeros nr.1, viņa draudzene Megana Foksa tikpat krāšņi groza izteiksmīgus apaļumus, lai līdz skatītājiem novadītu divarpus filmas domiņu. Pirmkārt, ikviena vērtība ir jānopelna (pat ja tā atrodas tavā paurī - kā filmas puisim Semam, kuram Līdera matrice, kas tik ļoti nepieciešama ļaunajiem deseptikoniem, lai atdzīvinātu okeāna dzelmē guļošo superduperslikto robotu dievu Magatronu. Tieši viņš ar Ēģiptes piramīdās paslēptu robotkodu palīdzību spējīgs "izštepselēt" Sauli!). Otrkārt, tieši sievietēm jābūt seksuāli aktīvām, lai viņu vīrieši spētu saņemties un izglābt pasauli.
Deseptikonu bizness
Nez kādēļ vienu no filmas muļķīgākajiem personāžiem sauc Fasbinders (Beja sveiciens kinovēsturei - režisoram Raineram Verneram Fasbinderam, tāpat kā Sema māmiņa, kas "sēž uz marihuānas", - sveiciens hipiju garam, filmā vispār daudz fizioloģiskā zemjostas humora).
Deseptikoni tup uz Saturna (ahā, Bejs ir mācījies mitoloģiju - zina, ka Saturns bija arī kaujas dievs) un audzē kūniņas - deseptikonu armiju, kas noslaucīs Zemi, - to krāšņi ilustrē Ēģiptes nacionālās kultūras mantojuma (piramīdu) izdemolēšana un tehnoloģiskās katastrofas sarīkošana Tuvajos Austrumos. Tas Bejam dikti patīk. Nu un tādā garā. Kāds visam tam robotu jandāliņam sakars ar astronomijas studentu Semu, kam galvā Līdera matrice, kursabiedros garmatains Fasbinders, līgavās Playboy modele Mikaēla, nepateikšu - no specefektu masas atlūzu.7
Transformeri. Pieveikto atriebība
Fantastika. ASV. Rež. M.Bejs. Lomās M.Foksa, Š.Lebafs u.c.