Maijā apmeklēju Igija Popa koncertu Berlīnē. Vai ir piemērotāka pilsēta, kurā skatīties Igija Popa ellišķīgās dejas un kopā pieminēt Deividu Boviju? Igijs Pops spēlēja tikko iznākušā lieliskā albuma Post Pop Depression programmu kopā ar supergrupu, kura piedalījusies ieraksta tapšanā. Tā bija īsa, neatkārtojama turneja – tikai daži koncerti Amerikā un Eiropā, albuma iznākšanas svētki. Igijs Pops paziņoja, ka Post Pop Depression, visticamāk, ir viņa pēdējais disks.
Kopā ar viņu uz skatuves bija albuma producents un dziesmu līdzautors, ģitārists, grupas Queens of the Stone Age līderis Džošs Homme, Arctic Monkeys bundzinieks Mets Helderss, The Dead Weather un Queens of the Stone Age dalībnieks multiinstrumentālists Dīns Fertita. Uzreiz jābrīdina – vasaras turnejā, kurā iekļauta arī pankroka klasiķa vizīte Salacgrīvā, šie mūziķi ar Igiju Popu neuzstājas. Pie mums viņš brauc ar savu ierasto pavadošo grupu.
Katrs solis sagādā sāpes
Skatīties Igija Popa koncertu nav viegli. Mūziķim ir 69 gadi. Viņu moka muguras un kāju sāpes, viņam ir skolioze. Viena kāja īsāka par otru. "Kur ir mana sasodītā Valhalla?!" – Igijs Pops rūc Berlīnes koncerta sākumā un izpilda jauno dziesmu American Valhalla. Viņa šovs ir grandiozs, baiss, nežēlīgs un vāgnerisks savā vērienā. Igijs Pops brīžiem ir Parsifāls, Zīgfrīds un Loengrīns. Viņš klibo pa skatuvi kā ievainots gulbis. Mākslinieks pārvietojas ar redzamām grūtībām, laiku pa laikam uz īsu brīdi apsēžas uz taburetes. Katrs solis viņam sagādā sāpes.
Trakot, sadegt ekstāzē, kurināt roka revolūcijas ugunskuru, mesties iekšā pūlī un sērfot pa publikas rokām viņam izdodas vieglāk un organiskāk nekā vienkārši spert soli – šķiet, tajos brīžos viņš aizmirst par sāpēm. Pēc intensīva sviedru apmaiņas procesa ar elku fani nogādā viņa atkailināto, nomocīto ķermeni – vieglo miesas un kaulu čupiņu – atpakaļ uz skatuves. Igija Popa koncerts ir pankroka pēdējās konvulsijas, frikcijas un spazmas. "Sasodītā elle!" – viņš kliedz un ekshibicionistiski parāda savas sarkanās apakšbikses.
Igijs Pops dzied albuma Post Pop Depression blūzīgās kompozīcijas par seksu un nāvi un pievēršas sava leģendārā 1977. gada diptiha – Berlīnē ierakstīto, Deivida Bovija producēto disku The Idiot un Lust for Life – repertuāram. Koncertā ir gandrīz neiespējami nedomāt par to, ka Igijs dzied par aiziešanu, sairšanu, trūdēšanu. Tas ir tikai miesas, nevis gara noriets – viņš ir enerģijas strāvu pavēlnieks, kurš divas stundas aptausta un uzlabo mūsu kolektīvo karmu. "Ož pēc sasodītās veiksmes!" finālā priecājas Igijs Pops un izpilda albuma Lust for Life hitu Success. Viņš izskatās pēc laimīga mocekļa, kurš kāpj uz skatuves, lai katru reizi mūs atpestītu no jauna.
Eseja par manu seksuālo dzīvi
Lū Rīds ir miris. Lemijs Kilmisters ir miris. Deivids Bovijs ir miris. "Ar mums ir palicis tikai Igijs Pops. Viņš ir pēdējais varonis," atgādina Džošs Homme, kurš kļuvis par Igija Popa tuvāko domubiedru. "Viņam nekad nav gājis viegli, viņš vienmēr bijis drosmīgs. Jūs tikai iedomājieties: mazs vīrs ar lielu locekli biedē cilvēkus Detroitā! Viņš to visu ir darījis. Mums visiem jānoliec galva Igija priekšā. Viņš to ir pelnījis. Viņš joprojām tā arī nav novērtēts pa īstam, taču Igijs ir ietekmējis daudz vairāk grupu nekā jebkurš cits," Igiju Popu slavē Džošs Homme, kurš pats kopš 90. gadiem ir viens no ietekmīgākajiem amerikāņu rokmūziķiem un t. s. stoner rock pionieriem.
Strādāt ar Džošu Hommi bija Igija Popa izvēle: "Es vēlējos sadarboties ar labākajiem, un viņš ir labākais." Zinot, ka topošais projekts būs viņa gulbja dziesma, Igijs Pops gribēja radīt visaugstākās kvalitātes albumu. Viņš centās vēlreiz pierādīt sevi kā aktīvu, radošā spēka pilnu mūziķi, nevis rokenrola totēmu un pankroka simbolu. "Amerikāņu dzīvē visu nosaka konkurence. Kas ar tevi notiek, kad tu vairs neesi vajadzīgs nevienam, izņemot, cerams, tikai sev? Vai tu joprojām spēj būt noderīgs pats sev? Tāds tēls bija manā galvā, kad es domāju par topošā albuma varoni, kurš varētu būt līdzīgs man un kara veterānam," par albuma Post Pop Depression pirmsākumiem stāsta Igijs Pops.
Lai veicinātu ideju rašanos, ar eksprespasta starpniecību Igijs Pops nosūtīja Džošam Hommem dosjē, kurā bija iekļauti dzejnieku citāti, dziesmu vārdu melnraksti, intervijas, Igija Popa rakstītās esejas par viņa seksuālo dzīvi, kā arī detalizēts, personisks apraksts par albumu The Idiot un Lust for Life tapšanu – par to, kādi mūzikas instrumenti tika izmantoti ierakstā, kāda atmosfēra valdīja studijā, kāds bija Deivida Bovija un katra procesā iesaistītā mūziķa ieguldījums un citiem ekskluzīviem, daudznozīmīgiem "sīkumiem". Igijs Pops labi zināja, ka The Idiot un Lust for Life atstājuši uz Džošu Hommi visdziļāko iespaidu, un bija priecīgs dalīties informācijā ar savu jauno radošo partneri. "Man ir laba atmiņa. Es visu atceros!" saka Igijs Pops. "Esmu ļoti emocionāls. Es vienmēr reaģēju uz mūziku, kuru klausos. Tā vienmēr ir bijis. Man patīk Sinatra. Man patīk Ravels. Man patīk Čārlijs Pārkers un Prefuse 73. Ja jūs man kaut ko nospēlējat un mani tas saista, es vēlos tam pieskarties," viņš piebilst.
Paaugstinātās bīstamības šarms
Pēdējos desmit gados Igijs Pops ierakstīja divus albumus ar savu pankroka grupu The Stooges, kura satricināja pasauli 60.– 70. gados, – The Weirdness (2007) un Ready to Die (2013). Tomēr mākslinieks neslēpj, ka viņa dvēselei ir daudz tuvāki viņa vēlīnā perioda poētiskie soloalbumi ar franču akcentu: disku Préliminaires (2009) iedvesmojis džezs un franču rakstnieka Mišela Velbeka romāns Varbūt ir sala, savukārt diskā Après (2012) Igijs Pops klasiskās estrādes dziedātāja manierē interpretē Džo Dasēna, Serža Gensbūra, Edītes Piafas, Anrī Salvadora, Žorža Brasensa, Joko Ono, Kola Portera, The Beatles un Frenka Sinatras dziesmas.
Post Pop Depression ir viens no nozīmīgākajiem 2016. gada albumiem. Atrodiet laiku un noklausieties to pirms Igija Popa koncerta Salacgrīvā. Protams, varat vēlreiz noskatīties Džima Džarmuša filmu Kafija un cigaretes, kurā Igijs Pops ir redzams kopā ar Tomu Veitsu. Jācer, ka arī Rīgā kādā festivālā redzēsim Džima Džarmuša jaunāko dokumentālo filmu Gimme Danger, – tā veltīta Igija Popa un The Stooges vēsturei. Filmas pirmizrāde maijā notika Kannu kinofestivālā, kurā Igijam Popam izdevās nošarmēt to publikas daļu, kuru pat viena doma par pankroku tuvina ģībonim.
Igijs Pops festivālā Positivus uzstāsies svētdien, 17. jūlijā, plkst. 22.30 uz Lattelecom skatuves.
Festivāls Positivus
Salacgrīvas Zvejnieku parkā 15.–17.VII
Biļetes Biļešu servisa tīklā EUR 50–250
www.positivusfestival.com