Avangarda kultūras zvaigzne Lorija Andersone Rīgā uzsāk Eiropas turneju
Lorija Andersone jaunajā programmā Homeland, ko 24.aprīlī, piedāvās Arēnā Rīga, atteikusies no daudziem tehnoloģiskiem trikiem un inovācijām, kas viņai nodrošināja pasaulē ievērojamākās multimediju mākslinieces, pirmās hightech dzejnieces un 80.gadu eksperimentālās mūzikas karalienes titulus. Jau 70.gadu beigās L.Andersone savos priekšnesumos sāka izmantot videoprojekcijas un ekrānus, kas patlaban ir katra koncertšova neatņemama sastāvdaļa. Homeland turnejā ekrānu nav — tie novērš pašas mākslinieces un publikas uzmanību no nopietna vēstījuma. Programmas naratīvo struktūru veido Lorijas Andersones stāsti par to, kā dzīvojam un kā dzīvo Amerika. Lorija runā, dzied, spēlē elektrisko vijoli. Viņu pavada mūziķu trio (taustiņi, basģitāra un čells).
Amerikāņu stāsti
"Šajā uzvedumā ir viena trešdaļa politikas, viena trešdaļa dīvainas sapņu pasaules, bet pārējais ir mūzika," saka L.Andersone. Koncertā viņa pieskaras ASV karam pret terorismu, reklāmas teroram un patērētāju kultūrai. Lorija Andersone mums vēsta, kā politiķi un reklāma manipulē ar cilvēkiem; ka šobrīd ir izdevīgs laiks biznesam, ja šis bizness ir karš. Viņa brīdina, ka nākotnē mūs gaida "pamestas ielas, jo visi ir pārāk resni, lai staigātu un ir pielipuši pie datoru un TV ekrāniem". Vai mums tā būs atklāsme? Vai mēs to uztversim kā stāstu, kas ir aktuāls arī mums? Vai viņa mūs pārliecinās?
Rīga ir Homeland turnejas pirmā pieturvieta Eiropā, savukārt Amerikā kritiķi tikko slavēja Lorijas Andersones spēju "veidot tēlus klausītāju apziņā". Māksliniece uzsver, ka ASV ir pārāk maz informācijas un masu medijiem nevar uzticēties: "Ja žurnālisti kļuvuši par izklaidētājiem, tad kāpēc izklaidētāji nevar būt par žurnālistiem?" Stāstus iedzīvotājiem cenšas iebarot ne tikai prese, bet arī ASV valdība: "Paskatieties, kā Džordžs V.Bušs mums atstāstīja Irākas stāstu — par ļauno diktatoru un masu iznīcināšanas ieročiem. Stāsts tīri labi aizgāja — nav pat svarīgi, vai tas ir patiess, svarīgi ir, ka tas ir veiksmīgs stāsts ar ļauniem varoņiem. Hilerija Klintone un Baraks Obama ir cits skaists stāsts. Vienalga, kurš no viņiem uzvarēs, — bērniem un jauniešiem ir interese par šo stāstu, kas ietekmēs viņu dzīvi. ASV šis ir vēlēšanu gads, Bušs aizies un drīz sāksies pilnīgi jauns stāsts. Amerika stāstiem ir laba vieta," pārliecināta L.Andersone.
Slidas ledū
ASV bija un paliek viņas daiļrades centrālā tēma — 70.gadu beigās mūziķe sacerēja operu četrās daļās United States, kas asi kritizēja Ronalda Reigana politiku. Taču L.Andersones interešu spektrs un talants ir visaptverošs. 70.gados viņa sākusi karjeru Ņujorkā kā avangarda skulptore un performanču māksliniece. Viņas slavenākie agrīnie projekti ir simfonija automašīnu signāltaurēm un performance, kurā Lorija spēlēja vijoli, stāvot uz slidām, kas tika "iesaldētas" ledus gabalā — koncerts beidzās tikai tad, kad ledus bija pilnībā izkusis (sveiciens Vladimiram Sorokinam un Alvim Hermanim!). L.Andersone pieder Ņujorkas avangarda kultūrai, viņas vārds ir turpat blakus Viljamam Berouzam, Filipam Glāsam, Frenkam Zapam, Džonam Keidžam, Alēnam Ginsbergam, Robertam Vilsonam un Lū Rīdam, kurš ir viņas dzīvesbiedrs. Lorija sadarbojusies ar Arto Lindseju, Pīteru Gabrielu, Deividu Silvianu, Braienu Īno, Bobiju Makferinu u.c.
Lorija izgudroja dažus mūzikas instrumentus un atskaņošanas paņēmienus, ko izmantoja ierakstos un koncertos. Visi viņas projekti ir konceptuāli — piemēram, 2003.gadā viņa sadarbojās ar ASV Nacionālo aeronautikas un kosmosa izpētes pārvaldi (NASA) un veidoja performanci The End of the Moon. 2004.gadā Lorija piedalījās Atēnu olimpisko spēļu atklāšanas ceremonijas veidošanā un multimediju baleta izrādes O Zlozony/O Composite tapšanā Parīzes operā. 2005.gadā L.Andersone sacerēja mūziku izstādei Expo Japānā un atklāja personālizstādi The Waters Reglitterized Ņujorkā. Zīmējumu, digitāldruku un videomākslas ekspozīcija tika raksturota kā "sapņu dienasgrāmata un to atveidošana mākslas darbos". Šis formulējums ideāli atbilst Lorijas Andersones daiļrades būtībai — viņa strādā ar sapņiem un dzīves fragmentiem, savienojot tos dažādās proporcijās un saglabājot mākslinieciski zinātniska eksperimenta garu, kas ļauj apbrīnot ne tikai vēstījuma būtību, bet arī tā pasniegšanas veidu.
Lorijas Andersones koncerts Homeland rīt, 24.aprīlī, Arēnā Rīga plkst.20. Biļetes Biļešu servisa tīklā, 20—40 Ls. Rīko Positivus Music.