Jau no pašiem pirmsākumiem festivāls ir centies izvilkt dienas gaismā jaunus māksliniekus, atbalstīt jaunus meklējumus, vienlaikus piesaistot atzītus korifejus.Šogad teātra programmas centrā ir nokļuvis būtisks mūsdienu režisors Beļģijas un Nīderlandes teātrī Guy Cassiers. Festivālā tiek izrādīti trīs viņa darbi - "Mefisto for ever", "Wolfskiers", "Atropa". Šie darbi ir savā starpā saistīti - tie tapuši pētot tēmu "vara" un attīstījušies izrāžu triloģijā par mākslas, politikas un spēka attiecībām. Pirmās triloģijas daļas Mefisto centrā bija mākslinieks, kas ļaujas varai sevi pavest, tā veidota pēc Klausa Manna 1936. gadā sarakstītā romāna "Mefisto". Otrā daļa - "Wolfskers" - veidota pēc krievu kinorežisora Aleksandra Sokurova trim scenārijiem, kuru fokusā ir Hitlers, Ļeņins un Hirohito, un tās izpētes centrā ir pati vara. Cassiers izrāde rāda šizofrēniskos varas monstrus brīdī, kad tiem sāk zust realitātes izjūta.Izrāžu cikla trešā daļa "Atropa" ir vairāku grieķu traģēdiju pārrakstīta mūsdienu versija. Tā atsviež skatītāju Trojas karā, tuvplānā pētot valdnieku Agamemnonu, kurš tiek konfrontēts ar savu lēmumu upuriem.Lai gan šīs izrādes ir gana pašpietiekamas, kuras var droši skatīties atsevišķi, paši to veidotāji tomēr iesaka doties ceļojumā cauri visiem trim darbiem, jo šāda iegremdēšanās solot ko vairāk kā vienkārši trīs daļu summu. Attīstoties triloģijai, skatītājs sāk sadzirdēt aizvien vairāk un vairāk atbalsis no jau iepriekš sastaptā un piedzīvotā. Atbalsis, kas turpinās perspektīvā. Guy Cassiers plašu ievērību guva ar mēģinājumu pārcelt teātra valodā Marsela Prusta romānu "Zudušo laiku meklējot", šiem nolūkiem sakausējot vienotā darbā visdažādāko mākslu izteiksmes līdzekļus, un izveidojot izrādi četru vakaru garumā. Pievēršoties varas izpētes tēmai, Cassiers turpina tālāk attīstīt tālāk arī savu teātra valodu, būvējot to balsu un atbalsu izsmalcinātā sistēmā.Parīzes rudens festivāls izrāda arī spēcīgākos britu teātra darbus.Londonas "Theatre Complicite" izrāde "A Disappearing Number" Simona Makbārneja (Simon McBurney) režijā ir vairāku būtisku balvu laureāte - šogad tā saņēmusi Lorensa Olivjē balvu kā labākā jaunā luga, pērngad - britu kritiķu balvu kā labākā jaunā luga un "Evening Standard" balvu kā labākā luga. "A Disappearing Number" darbība aizstiepjas cauri diviem kontinentiem, atsperoties no kāda indiešu matemātiķa dzīves stāsta, un attīstot to provokatīvā meditācijā, sazarotā ceļojuma un iztēles telpā. Pētot matemātikas skaistumu un modernās Indijas sarežģītību. "A Disapperaing Number" atver durvis nozīmju bezgalībai, kas ieskauj cilvēku. Par šo izrādi britu laikraksts "The Guardian" raksta: "Tas ir iemesls, kāpēc es vispār eju uz teātri."Parīzē viesosies arī Londonas grupas "DV8 Physical Theatre" izrāde "To Be Straight With You"."DV8 Physical Theatre" - novirze no normas, uzsvaru nereti liekot uz nosaukuma otro daļu - fiziskais, ķermeniskais teātris, ir radies 1986. gadā, vadoties no pieņēmuma, ka ķermenis neprot melot. DV8 aizvien ir vērsies pret melos iestigušo mākslu, kas savus laikabiedrus zombē ar ilūzijām. Taču tajā pašā laikā viņi vienmēr ir uzdevuši sev arī jautājumu - vai māksla drīkst atņemt cilvēkam visas viņa ilūzijas? DV 8 darbi vienmēr ir bijuši arī politiski. Tāds ir arī viņu jaunākais darbs - pētījums par tolerances, reliģijas un seksualitātes robežām mūsdienu sabiedrībā. To Be Straight With You veido interviju sērija ar cilvēkiem, kuri savas ticības vai seksualitāes dēļ ir kļuvuši par tabu zonas iemītniekiem.Par Parīzes rudens festivāla pastāvīgo viesi ir kļuvis šveiciešu ģēnijs Kristofs Mārtālers. Viņa darbs "Platz Mangel", lai arī nepieder brīnišķīgā teātra meistara šedevriem, tomēr ir galvas tiesu jaudīgāks par lielāko daļu izrāžu, kas tapusi pērnsezon visā Eiropā. Un pilnīgi noteikti ir viens no uzmanības vērtākajiem darbiem visā rudens festivāla programmā.
Programma: www.festival-automne.com
Raksts tapis sadarbībā ar: ANOTHERTRAVELGUIDE.COM